بی.بی.‌سی به خاطر استفاده از نام جعلی به جای خلیج فارس عذرخواهی کرد

بی بی سی، به خاطر استفاده از یک نام جعلی به جای خلیج فارس در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود، عذرخواهی کرد.

به گزارش ایرنا، عذرخواهی بی‌بی‌سی به دنبال ارسال نامه‌ای اعتراضی از سوی دکتر پیروز مجتهدزاده استاد علوم سیاسی و جغرافیای سیاسی به سردبیر بی بی‌سی و در پاسخ ارسال شده برای این استاد ایرانی، اعلام شده است.

در پاسخ ارسال شده از سوی یکی از مسئولان بخش رسیدگی به شکایات بی‌بی‌سی آمده است: این موضوع صرفا یک اشتباه آشکار بود که از منبعی که برای تهیه گرافیک نقشه استفاده شده بود، ناشی شد. من اطمینان می‌دهم که هیچ قصد و غرض دیگری در بروز این اشتباه دخیل نبوده است. من همچنین از هرگونه رنجشی که این موضوع ممکن است به وجود آورده باشد، عذرخواهی می‌کنم.

مجتهد زاده روز یازدهم فروردین ماه با ارسال نامه‌ای به سردبیر بی‌بی‌سی به استفاده از یک نام جعلی به جای نام اصیل خلیج فارس در یکی از برنامه های شبکه دوم تلویزیون بی‌بی‌سی اعتراض کرده بود.

وی در این نامه متذکر شده بود که نام‌گذاری خلیج فارس از سوی نام‌گذاران جغرافیایی یونانی و ایرانی بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

تلویزیون بی‌بی‌سی در یکی از برنامه‌های اوایل فروردین خود با عنوان (تروپیک سرطان) که همان مدار رإس السرطان است، ‬از نقشه‌ای با نام جعلی خلیج عربی به جای نام تاریخی و رسمی پذیرفته شده بین‌المللی خلیج فارس استفاده کرده بود.

متجتهد زاده در بخشی از نامه خود نوشته بود: در گذشته، من در چند نوبت نگرانی خود را از دخالت عوامل بی‌بی‌سی در بازی برخی محافل عربی بر سر نامیدن بدنه آبی که ایران را از همسایگان عربش جدا می‌سازد، با ویراستاران بی‌بی‌سی در میان گذاشتم...جهان متمدن، به استناد نقشه‌های تولید شده توسط همه ملت ها، از جمله مردم عرب، تا نیمه اول قرن بیستم، هیچ نام دیگری، جز خلیج فارس را بر این دریا نشناخته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۶
    2 0
    متشکریم جناب دکتر مجتهد زاده. حالا باز بعضی ها برن زیر همون نام جعلی بشینن!!
  • بدون نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۷
    2 0
    نامه آقاي دكتر به بي بي سي را بخوانيد و با سخنراني يك آقاي دكتر ديگر مقايسه كنيد.
  • مهدي IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۷
    2 0
    اين که يک استاد ايراني در خاک دشمن حق ملت ايران را ميگيرد، موجب افتخار است. دست مريزاد