ایرنا نوشت: خبرگزاری صوفیه گزارش داد نخست وزیر بلغارستان هفته آینده برای گسترش روابط اقتصادی به تهران می آید.

این خبرگزاری بلغارستانی به نقل از بوژیدار لوکارسکی (Bozhidar Lukarski) وزیر اقتصاد نوشت که بویکو بوریسوف (Boyko Borisov) نخست وزیر این کشور، روزهای 21 تا 22 تیر در ایران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ایران و بلغارستان در این سفر، یک توافقنامه در زمینه همکاری میان شرکت های کوچک و متوسط و همچنین توافقنامه ای را در زمینه سرمایه گذاری امضا خواهند کرد.

تفاهم نامه ای نیز در زمینه مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و شرکت ملی مناطق صنعتی بلغارستان در حال تنظیم است. کابینه بلغارستان پیش نویس این تفاهم نامه را در ماه ژوئن تصویب کرد.

بلغارستان با جمعیتی بیش از هفت میلیون نفر با مرکزیت صوفیه در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و سابقه روابط دیپلماتیک ایران و این کشور به حدود 115 سال می رسد. در واقع ایران اولین کشور آسیایی بوده که دولت بلغارستان را به رسمیت شناخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بلغارستان از جمله نخستین کشورهایی بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت.

مهمترین اقلام وارداتی جمهوری اسلامی ایران از بلغارستان در سال 1391 عبارت بودند از: دستگاهها و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، غلات، محصولات چوبی و انواع مواد غذایی.

مهمترین کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به بلغارستان در سال 1391 نیز عبارت بودند از: پلاستیک و مواد پلاستیکی، سوخت های فسیلی و روغن های معدنی، میوه و مرکبات، خرما مضافتی، اجزا و قطعات لوکوموتیو.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =