۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲

افغانستان تبدیل به قصاب‌خانه سربازان آلمانی شده‌است اما انگلا مرکل همچنان بر حضور در این کشور اصرار دارد

افغانستان نه تنها برای باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده دردسرآفرین شده‌است، بلکه کابوس این جنگ هشت سال پس از حمله غربی‌ها دوشادوش واشنگتن به افغانستان هم دست از سر ساکنان قاره سبز برنمی‌دارد . هشت سال ریاست جمهوری جورج بوش بر کاخ سفید برای بسیاری از غربی‌ها گران تمام شد . در بریتانیا، همراهی تونی بلر نخست وزیری وقت با بوش در جنگ عراق ، در نهایت برای آقای نخست وزیر چاره‌ای نگذاشت جز کناره‌گیری از قدرت. افغانستان هم اندک‌اندک تبدیل به اهزم پایین کشیدن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان می‌شود . خانمی که در اروپا محبوب‌ترین سیاستمدار محسوب می‌شود اما حاضر نیست برای حفظ این محبوبیت از تمامی اختیارهای خود چه در صحنه سیاست داخلی و چه معادلات دیپلماتیک بگذرد .

افغانستان مدت‌هاست که تبدیل به دغدغه خانم نخست وزیر در دستگاه دیپلماسی شده است. نام استان قندوز که به زبان می‌آید، خانم مرکل یاد اشتباهات سربازان هموطن خود در این منطقه از افغانستان و کشته شدن نظامی‌های وابسته به ارتش به جای شبة‌نظامیان طالبان می‌افتد . این‌روزها اما افغانستان شکل و شمایل یک قصاب‌خانه را برای آلمانی‌ها بازی می‌کند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر روز خبر جدیدی مبنی بر کشته‌شدن سربازان المانی در گوشه و کنار افغانستان به چشم می‌خورد. آلمانی‌ها از شرکت در مراسم تشییع‌جنازه برادر و یا پدر خود خسته‌شده‌اند . این خستگی بر حجم انتقادها از خانم مرکل افزوده است اما به نظر می‌رسد که صدر اعظم همچنان پا را در یک کفش نگاه داشته و اصرار دارد که نباید از حمام خون چه افغانستان باشد و چه عراق فرار کرد. بلکه باید ماند و مبارزه کرد. مرکل از آن دست سیاستمداران غربی است که اعتقاد دارد اگر امروز در قندوز یا کابل چهار سرباز المانی کشته نشوند ، فردا روزی در فرانکفورت یا برلین ، چهل غیر نظامی با حمله‌ای تروریستی سلاخی خواهند شد .

تمام این دلایل کافی است تا به رغم افزایش تردید مردم آلمان نسبت به حضور نیروهای این کشور در افغانستان، صدر اعظم همچنان از ماموریت نیروهای هموطن در افغانستان حمایت می‌کند.

افغانستان، بحث پیرامون صلاحیت رهبری و هدایت آنگلا مرکل بار دیگر به مساله‌ مورد توجه احزاب مخالف و نمایندگان پارلمان در آلمان تبدیل شده است. به دنبال کشته شدن چهار سرباز آلمانی دیگر در افغانستان، سخنگویان سیاسی دفاعی سوسیال دموکرات‌ها و احزاب سبز از مرکل در خواست کردند که بحث حضور نیرهای آلمان در افغانستان را در راس کار خود قرار دهد.

سخنگوی دفاعی حزب سبز،با انتقاد از بازی قایم موشک خانم صدر اعظم می‌گوید: مرکل اجازه ندارد بیش از این خود را پشت ابر واژه‌ها پنهان کند. مرکل باید رهبری خود را نشان دهد. ما از صدراعظم انتظار اظهارات شفاف و استراتژی‌ خروج داریم. شرط اساسی برای استراتژی خروج این است که دولت به تحلیل صادقانه وضعیت افغانستان بپردازد.

رینر آرنولد، سخنگوی سیاسی دفاعی سوسیال دموکرات‌ها نیز در سخنانی مشابه، ضمن انتقاد از مرکل گفت: فقط کافی نیست که مرکل از جنگ، سخن بگوید. مهم این است که چه نتایجی از این که در افغانستان جنگ حاکم است، استنباط می‌شود.

با وجود تمامی این اظهارات ،صدراعظم آلمان بار دیگر بر این مساله تاکید کرد که با وجود حوادث خونبار روزهای گذشته افغانستان، دلیلی برای تغییر اساسی در سیاست آلمان در افغانستان نمی‌بیند.

مرکل در حالی از حضور نیروهای این کشور در افغانستان حمایت می‌کند که نتایج نظرسنجی‌ها در آلمان حاکی از مخالفت روزافزون مردم آلمان با این جنگ است.

چهار سرباز آلمان که بین سنین 24 تا 28 بودند، اواخر هفته در دو حمله‌ مختلف در افغانستان کشته شدند. سه نفر از این جمع در درگیری شهر بغلان در شمال افغانستان توسط انفجار یک بمب کنترل از راه دور کشته شدند. سرباز چهارم نیز چهار ساعت بعد از حمله‌ اول به دنبال انفجار یک نارنجک در مسیر حرکت به سمت محل حمله‌ اول کشته شد.

مرکل ضمن ابراز تاسف عمیق از کشته‌شدن این سربازان آلمانی گفت: به تردید مردم کشورم احترام می‌گذارم، اما باید به طور شفاف بگویم که من کاملا حامی ماموریت نیروهایمان در افغانستان هستم تا این کشور به ثبات برسد و بتواند تامین امنیت خود را عهده‌دار شود. مرکل بلافاصله بعد از اعلام خبر کشته شدن سربازان آلمانی، در یک گفت‌وگوی تلفنی با وستروله و گوتنبرک پیرامون کشته شدگان این حملات بحث و تبادل نظر داشت. وزیر دفاع آلمان نیز در واکنش به حملات اخیرگفت: ماموریت نیروهای ما در افغانستان خطرناک است و خطرناک باقی خواهد ماند.

گرگور گیسی رئیس فراکسیون چپ‌ها نیز گفت: کاملا روشن است که این جنگ قابل پیروزی نیست. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =