ایسنا نوشت: نماینده سودان در اتحادیه آفریقا از نپذیرفتن نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی اتحادیه آفریقا که به پایتخت اتیوپی سفر کرده بود، خبر داد.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، عثمان نافع، نماینده سودان در اتحادیه آفریقا اظهار داشت، این اتحادیه از استقبال از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه سفرش به شهر آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی سرباز زد.

نافع گفت: مسئولان اتحادیه افریقا براساس اصول منشور اتحادیه که "اسرائیل" را رژیمی اشغالگر و نژادپرست می‌داند، از استقبال نتانیاهو امتناع کردند.

نماینده سودان در اتحادیه آفریقا در ادامه تاکید کرد: هرگونه اقدام برای استقبال از مسئولان اسرائیلی و در راس آنها نخست وزیر آن نقض منشور و اصول اتحادیه است.

اما این نماینده سودان توضیح نداد که اسرائیل درخواست رسمی برای بازدید نتانیاهو از اتحادیه آفریقا ارائه کرده و یا اینکه این اقدام یک تصمیم پیش دستانه بوده است.

اما یک منبع در اتحادیه آفریقا اعلام کرد که بلانش زوادیا، سفیر اسرائیل در اتیوپی یک ماه است که این درخواست را داده است با این حال آویر جندلمن، سخنگوی نتانیاهو طرح این درخواست را تکذیب کرده و گفت: این سخنان بی‌اعتبار است و صحت ندارند.

نتانیاهو در سفرش به آفریقا که روز دوشنبه گذشته آن را با سفر به کشور اوگاندا آغاز کرد و صبح روز جمعه در آدیس آبابا آن را به اتمام رساند، ابراز امیدواری کرد که اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر درآید.

هلی ماریام دسالین، نخست وزیر اتیوپی نیز اعلام کرد که کشورش از تلاش‌های اسرائیل برای بازگشت به جایگاه خود در آفریقا حمایت خواهد کرد.

با این حال نماینده سودان در اتحادیه آفریقا حصول این امر را برای اسرائیل بعید دانست و گفت: اتحادیه با ادامه اشغال اراضی فلسطینی‌ها، استمرار سرکوب‌ها و بازداشت‌ها در این سرزمین و نیز ایجاد دیوار حائل علیه مردم بی‌گناه فلسطین را محکوم می‌کند.

وی افزود: اتحادیه آفریقا در هر نشستی که برگزار شده از اسرائیل خواسته است از اراضی که در سال ۱۹۶۷ میلادی اشغال کرده عقب نشینی کند و این اتحادیه همواره از مساله فلسطین حمایت خواهد کرد.

نافع در ارزیابی سفر نتانیاهو به کشورهای شرق آفریقا (اوگاندا، کنیا، رواندا و اتیوپی) این سفرها را تنها مانوری سیاسی توصیف کرد.

از سوی دیگر، نصری ابوجیش، سفیر فلسطین در اتیوپی از موضع‌گیری اتحادیه آفریقا در حمایت از مساله فلسطین تقدیر کرد و گفت: اتحادیه آفریقا با موضع‌گیری‌های ثابتش در حمایت از مساله فلسطین و محکومیت شهرک سازی‌های اسرائیل شناخته می‌شود.

روابط تل‌آویو با کشورهای آفریقایی به اوایل دهه پنجاه قرن گذشته باز می‌گردد این روابط تا جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی بسیار شکوفا بود اما با آغاز جنگ مذکور علیه مصر، سوریه و اردن نظر کشورهای آفریقایی نسبت به اسرائیل تغییر کرد.

پس از این جنگ برخی کشورهای آفریقایی روابط خود را با تل‌آویو قطع کردند. اما پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ میلادی همه کشورهای قاره آفریقا تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با تل‌آویو گرفتند. در آن زمان ۳۱ کشور روابط مذکور را براساس قطعنامه‌ای الزام آور از سوی سازمان وحدت آفریقا (سازمانی که اکنون به نام اتحادیه آفریقا شناخته می‌شود و مرکز آن در آدیس آبابا قرار دارد) قطع کردند اما برخی کشورهای آفریقایی به دنبال توافقنامه کمپ دیوید در سال ۱۹۶۸ میلادی به صورت جداگانه اقدام به از سرگیری روابط خود با تل‌آویو کردند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    1 0
    توافقنامه کمپ دیوید مربوط به سال 1978 می باشد نه 1968