مسافران مسیر ۲۱ ساعته شمال، با ۷ ساعت رانندگی به چه شهرهایی می توانستند سفر کنند؟

معطل شدن ۲۱ ساعته مسافران تهرانی در جاده های شهرهای شمالی، در شرایطی است که با کمتر از ۷ ساعت رانندگی می توان به شهرهایی رفت که از جاذبه های طبیعی بالایی برخوردارند.

محمدحسین نجاتی: هم‌زمانی تعطیلات عید فطر با شروع فصل تابستان، جاده‌های ایران را دوباره با سیل خودروها مواجه کرد. از چهارشنبه شب هفته گذشته اولین خبرها از ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی کشور مخابره شد و این پیام خیلی زود دوباره به چشم آمد که باز تهرانی‌ها خود را برای گذراندن تعطیلی به شهرهای شمالی رساندند. ترافیک در جاده‌های شمالی کشور از محور کرج به چالوس آغاز شد و کم‌کم به محورهای فیروزکوه، هراز، قزوین، رشت و محور دیزین رسید. پلیس‌راه نیز با توجه به افزایش تعداد خودرو در جاده‌های شمالی، محورهای چالوس و هراز را یک‌طرفه کرد اما یک‌طرفه‌شدن این محور‌ها باز موجب شد کسانی که قصد داشتند خود را به شهرهای شمالی کشور برسانند در محورهای کرج - چالوس و هراز نزدیک به 21 ساعت در جاده باشند. اما کسانی که ۲۱ ساعت در راه بودند گزینه ای دیگری برای سفر به شمال نداشتند یا با بررسی گزینه های دیگر باز شمال را انتخاب کردند؟

بررسی سلایق گردشگری ایرانی ها طی سال های اخیر نشان می دهد، مردم در کلانشهر های ایرانی به واسطه زندگی شهری و ماشینی تمایل دارند اوقات فراغت خود در سفر را در مناطقی بگذرانند که از آب و هوای مناسب و جاذبه های طبیعی بالایی برخوردار باشد. همین مسئله یکی از اصلی ترین دلایل اقبال شهرهای شمالی است که طی ۵۰ سال اخیر، همزمان با این اقبال زیرساخت های گردشگری نیز در این شهرها مهیا شده است. اما علاوه بر شهرهای شمالی کشور، شهرها و مناطقی در بخش های مرکزی، شمال شرقی و غربی کشور نیز جاذبه هایی دارند که اگر بیشتر از شهرهای شمالی نباشد، کمتر نیست. مسافران شمالی نیز عموما یا گروهی هستند که به واسطه سفر ارزان به شهرها، محیط عمومی باز تر در این شهرها، امکانات اسکان رسمی و بومی، نزدیکی به تهران و... سالی چند بار تعطیلات خود را به شهرهای شمالی کشور می رسانند.

اما گروهی دیگر نیز کسانی هستند که به دلیل عدم آشنایی با جاذبه های طبیعی شهرها و استان های دیگر، تنها شمال را برای تعطیلات خود انتخاب می کنند. مخاطب این گزارش هر دو گروه هستند. مسافرانی از تهران که با کمتر ۷ ساعت رانندگی، می توانند به شهرهایی بروند که جاذبه های طبیعی بالایی دارد، در فصل تابستان هوای مناسبی دارد و تمرکز گردشگری این شهرها بر جاذبه های طبیعی آن است.
البته نکته مهمی که درباره این شهرها وجود دارد این است که ممکن است مانند شهرهای شمالی از امکانات اسکان مناسبی برخوردار نباشند و مانند شهرهای شمالی اسکان بومی ای وجود نداشته باشد، اما با بررسی های پیش از سفر، جستجوی در منابع آنلاین و با سفری با برنامه می تواند این مسئله را تاحد زیادی برطرف کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که چرایی انتخاب شهرهای زیر، به دو دلیل اصلی تقسیم می شود، فاصله کمتر از ۷ ساعت از تهران و دوم تمرکز گردشگری منابع طبیعی و احتمال دارد شهرهایی از قلم افتاده باشد یا خارج از این دو قید باشد.


شهرکرد و پل زمانخان


از تهران، با خودروی شخصی حدود ۶ ساعت می توان رانندگی کرد و خود را به شهرکرد رساند. شاید یکی از مناطقی که اگر بیش از شهرهای شمالی کشور جاذبه های طبیعی نداشته باشد، کمتر ندارد، استان چهارمحال و بختیاری و مرکز آن شهر شهرکرد است. این استان همه چیز برای گردگشگری طبیعی دارد، آبشار، رودخانه های پرآب، هوای بسیار خنک، جنگل ها حفاظت شده، چشمه های آب سرد و آب گرم، پیست اسکی،بستر های قانونی ماهی گیری، موقعیت مناسب برای کوهنوردی و... .

استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق كوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرينويچ قرار دارد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

نام "چهارمحال و بختیاری" اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ یختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهای کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان است.    

برای اسکان نیز این استان امکانات نسبتا مناسبی دارد. دهکده زاگرس در بالای پل زمانخان قرار دارد و شما می‌توانید اقامت چند روزه‌ای در آن‌جا داشته باشید. این دهکده دارای واحد‌های اقامتی مشرف به رودخانه زاینده رود و پل زمانخان است. در اطرف خود پل نیز برای تفریح روزانه محل‌های اقامت موقت طراحی شده است و درختان زیبا و مرتفع این محوطه بر تمام این استراحتگاه‌ها سایه افکنده‌اند.

فریدن و چادگان اصفهان


فاصله تهران تا فریدن حدود ۶ ساعت است. شهرهای استان اصفهان نیز از جمله مناطقی است که دارای ذخایر طبیعی بالایی است و با فاصله کمی که با تهران دارند می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی شهرهای شمالی باشند. شهرستان فریدن با وسعتی حدود 3280 کیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است. فریدن از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به استان چهار محال و بختیاری، از شرق به شهرستان تیران و کران از غرب به شهرستان الیگودرز و فریدون شهر محدود می شود . مرکز این شهرستان داران است و دارای دو بخش به نام بخش مرکزی و بویین و میاندشت و سه منطقه شهری به نام داران و بویین میاندشت و نیز دوازده دهستان است.هوای بسیار سرد و خشک زمستانی و خنک و مطبوع تابستانی یکی از ویژگی‌های بارز منطقه فریدن است.منطقه فریدن، سرچشمه نعمت اصفهان است زیرا منبع زاینده رود در آنجاست.

هم چنین در منطقه فریدن مراتع و شکارگاه‌هایی وجود دارد که حیوانات وحشی در کوه‌های آن یافت می‌شود. دالان کوه دیگر جاذبه فریدن است که با محیط بکر طبیعی و شکارگاه‌هایی که انواع گونه‌های حیات‌وحش را در خود جای داده با ارتفاعات بلند و بارش زیاد همچون سپری استوار بر فراز فریدن ایستاده است.

پوشش گیاهی فوق‌العاده و وجود گیاهان دارویی و دامنه‌های مناسب اسکی و تیوپ سواری همراه با قله‌های برف پوشی که بلندترین آن‌ها 3915 متر ارتفاع دارد و خیل عظیم عاشقان طبیعت که هر تعطیلات به دالان کوه هجوم می برند از خصوصیات این منطقه زیبای کوهستانی است که گونه‌های کمیاب آهو و گوزن، گراز و پازن و کبک و بز کوهی را در پناه خود جا داده است.بیشه‌زارهای «پلاسجان» هم در حاشیه رودخانه‌ای به همین نام که از غرب به شرق جریان دارد واقع‌شده و مسیر گذار تونل خدنگستان و پروژه آب رسانی به فلات مرکزی ایران است.

رودخانه «دره حوض» در مرز فریدن و لرستان در ۸ کیلومتری جاده اصلی قرارگرفته و گل های وحشی و مراتع زیبا و خیال‌انگیزی را در کنار خود دارد که محل تفرج بسیاری از مسافران و توقف گاهی امن برای گردشگران با امکانات کافی از قبیل سایبان و امکانات طبخ غذا و پارک و چمنزار است.روستای «زرنه» نیز یکی از مناطق مهم گردشگری در بخش بوئین و میاندشت است که با جمعیت 100 نفری اما زیبایی های مثال زدنی‌اش شهره مسافران شده است و با مردمانی ارمنی و عیسوی مذهب و خونگرم و دارای کلیسای مهم تاریخی است.

هتل ۳ ستاره سیمرغ و مهمان‌سرای ایران‌گردی و جهانگردی و ده‌ها واحد ورزشی و آموزشی و اداری و حسینیه و تکایا و مساجد و پارک‌ها و دیگر ابنیه برای خدمت به مسافرین در این شهرستان آماده شدند و کمپ‌های ویژه‌ای نیز در مناطق گردشگری دایر شده است.

یکی دیگر از مناطقی که در نزدیکی فریدن از امکانات و ظرفیت های گردشگری بالایی برخوردار است، چادگان است. در این منطقه یکی از زیباترین تفرج گاه های استان اصفهان به اسم دهکده گردشگری زاینده رود قرار دارد که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا از طبیعت یکی از جاذبه های بارز گردشگری استان است. در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به طور کامل راه اندازی شده است.

گلپایگان و خوانسار


گلپایگان نیز از جمله شهرهایی است که ظرفیت های جذابی برای گردشگری دارد و یکی از قطب های اصلی گردشگری استان اصفهان در بخش غربی آن است. فاصله این شهر با تهران حدود ۵ ساعت است. مسجد جامع، بازار چهار سوق، بازار سنتی گلپایگان، مناره آجری سلجوقی، بقعه سیدالسادات ،ارگ تاریخی گوگد، امام زاده گان هفده‌تن، بقعه ناصر بن علی، مسجد حجه الاسلام، گنبد بابامصری، شبستان مسجد حجت الاسلام، شبستان مسجد حاج ملاعلی، مسجد جامع سرآور،  امامزاده ابوالفتوح در وانشان، بقعه باب شیخ ،دره شهیدان (گوشه)، بقعه صالح پیغمبر، بقعه دانیال نبی، امامزاده عمران ابن علی، کاروانسرای طور روستای دُر، باغ برج علی اکبری سر رباطان، پل قاضی زاهد،خانه معظمی‌ها و خانه شجاع نظام در سر رباطان - کفترخانه‌های گلپایگان، سد گلپایگان، روستا های کوچری ، عباس آباد و وانشان، منبت کاری و ده ها جاذبه و آثار دیدنی گلپایگان که می توانید هنگام سفر به این شهر تجربه کنید.

دیگر شهری که در استان اصفهان از جاذبه های گردشگری بالایی برخوردار است،شهرستان خوانسار است که با جاذبه های دیدنی و طبیعت چشم نواز خود به علت ارتفاع زیاد ازسطح دریا در تابستان هوایی معتدل وزمستانی نسبتا سرد دارد وبه همین دلیل داری شرایط ییلاقی است.

وجود چشمه های آب فراوان وباغات سر سبز شرایط مساعدی برای جذب توریسم فراهم کرده است . هم چنین وجود چهارصد وپنجاه چشمه در خوانسار این شهرستان را به یکی از جاذبه های گردشگری بی بدیل در کشور و استان تبدیل کرده است. در تعطیلات عید فطر اما بنابر مشاهدات محلی این شهر گردشگران زیادی را به خود جذب کرد، ظرفیتی که اگر زیرساخت های مناسب گردشگری به خصوص اسکان را فراهم کند، می تواند گلپایگان را به مقصد محبوبی برای گردشگران تبدیل کند.

شاهرود


شهرستان شاهرود به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های ایران اسلامی در 390 کیلومتری شمال شرق تهران با 1400  متر ارتفاع از سطح دریا و اقلیم های متفاوت جغرافیایی، بزرگترین پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده و با احتساب مناطق شکار ممنوع موجود به قارّۀ کوچک و سرزمین پنج اقلیم مشهور است.

فاصله این شهر با تهران حدود ۶ ساعت است. این تنوع اقلیمی به قدری آشکار است که کوتاه ترین فاصله کویر تا جنگل در این شهرستان قراردارد، به طوري كه با طیّ مسافت کوتاهی در حدود 45 كيلومتر از شاهرود به سمت شمال به جنگل های هیرکانی ابر با زیباترین چشم انداز ها (کهن ترین جنگل جهان) می رسیم و با طيّ همين مسافت به سمت جنوب به کویر و زیبایی های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان های آن می رسیم که مردم آن منطقه به شتر داری اشتغال دارند.

این گوناگوني اقلیم درکنارتنوع اقوام و گروه های مختلف قومی و زبانی، ویژگی و قابلیت توسعه گردشگری را در این شهرستان رقم زده است. شاهرود با  قرار گرفتن در بین مسیر تهران- مشهد و نیز همجواری با استان های مرکزی و شمالی کشور یکی از مراکز اکوتوریسم ایران شناخته مي شود. این شهرستان در جهات مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت های منحصر بفردی برخورداراست. 

شاهرود در مقایسه با شهرهای توریستی استان اصفهان از امکانات گردشگری بسیار بالاتری برخوردار است و وجود هتل ها، مهمانپذیر ها، مراکز اقامتی موقت متعدد در این شهر، شاهرود با به مقصد جذابی برای گردشگران تبدیل کرده است.

خرم آباد و کوهدشت


شهر خرم آباد مرکز لرستان باستانی در دره‌ای باصفا و بر ساحل رودخانه خرم آباد قرار دارد.فاصله این شهر با تهران حدود ۶ ساعت است. دره خرم‌آباد دارای چشمه‌های آب و هوای دلپذیر است و موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی در این دره سبب سکونت انسان‌های اولیه در غارهای پنج‌گانه پیش از تاریخ، شکل‌گیری شهر قدیمی شاپورخواست (دوره ساسانی) و ایجاد آثار شاخص فرهنگی تاریخی در دوره‌های مختلف در این دره زیبا شده است.

همچنین چشمه‌ها، سراب‌های فراوان، دریاچه دل‌انگیز کیو در مرکز شهر و موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان راه مواصلاتی غرب به جنوب، این شهر را در زمره یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است.

از جمله دیدنی‌های خرم آباد می‌توان به قلعه فلک الافلاک، مناره اجری، سنگ نوشته گرداب سنگی، پل شکسته، موزه فلک الافلاک، مقبره زیدبن علی، دریاچه کیو، آبشار نوژیان، آبشار سه گانه گریت، بقعه شجاع الدین خورشید، بقعه شاهزاده احمد، مسجد جامع، مقبره بابا طاهر، سراب چنگایی، بازار میرزا سیدرضا، تنگه شبیخون، مناره آجری، غار دوشه و گردشگاه گوشه اشاره کرد و این استان از امکانات اسکان نسبتا مناسبی قرار دارد. علاوه بر خرم آباد، شهرهای دیگر استان لرستان نیز از جاذبه های طبیعی بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از مهم ترین شهرها از نظر جاذبه های طبیعی در استان لرستان درود و کوهدشت است. شهرستان کوهدشت دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی است که از آن جمله می توان به تنگه زیبا و سرسبز ‘شیرز' اشاره کرد که به واسطه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازی بدیع، به نگین سبز لرستان مشهور است. امکانات گردشگری در این شهرها کم تر از خرم آباد است اما به واسطه مسافت اندک شهرها با یکدیگر می توان از امکانات اسکان در خرم آباد برای دیدن شهرهای درود و کوهدشت بهره گرفت.

ملایر و نهاوند


ملایر در غرب ایران و جنوب شرقی استان همدان قرار دارد و بزرگترین شهر این استان به لحاظ مساحت است. این شهرستان دارای 4 بخش مرکزی، بخش جوکار، بخش سامن و بخش زند و 8 شهر تابعه است. ملایر از شمال به شهرستان‌های همدان و تویسرکان، از غرب به نهاوند در استان همدان، از جنوب به شهرستان بروجرد در استان لرستان و از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی محدود است. ملایر دارای طبیعت معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پر برف و تابستان‌های معتدل است.

این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی قرار گرفته که از دره و کوه پایه‌های زاگرس تشکیل شده‌است.

بنا بر آثار به جای مانده در همدان کنونی و گفته‌های هرودوت تاریخ‌نگار یونانی، شهر هگمتانه یا اکباتان - همدان کنونی- پایتخت کشور ماد بوده‌است. بر این اساس ملایر و نواحی نزدیک به این شهر از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. فاصله این شهر با تهران حدود ۵ ساعت است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 133
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    چرا بدون اطلاعات گزارش مید هید 2سال پیش من رفتم ارومیه یک هتل پیدا نکردم شب دوباره از ارومیه به تبریز برگشتم و با هزار مشکل با خانواده یک هتل درجه 20پیدا کردیم یزد هم رفیتم همین طور اشغال ترین هتل شب 600هزار تومان ولی شمال چون خودم بچه مازندرانم در شهر های و غیر ساحلی هزار خانه متل هتل سوئیت و....غیره وجود داره به خدا بدون اطلاعات گزارش ندهید از همه بگذریم آب و هوای این دو و سه روز شمال کجا آب و هوایی جاهای دیگر کجا
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      اخوی چرا دروغ میگی میخوای 10 تا اسم هتل تو ارومیه بگم برات.حتی هتل 5 ستاره هم تو ارومیه داریم.
    • بی نام EU ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      آقا بی خیال بزار مردم همون شمال برن بهتره... لاید میخواید شهرهای دیگه ایران رو با آشغالهاشون به گند بکشن؟؟ مطمئنم طبیعت بکر لرستان و آذربایجان با اومدن مسافران و با فرهنگ پایین و آشغالهایی که تو طبیعت و خیابون میریزن به گند کشیده میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      من ارومیه رفتم سال 84 برای اسکان هم مشکل پیدا نکردم.یزد نرفتم. شمال رفتم و برای اسکان بعضی وقت ها مشکل داشتم و بعضی وقت ها نه
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      72 32
      چرا اسمی از شهرستان میانه در آذربایجان شرقی نگفتید؟؟
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      خخخخخخخخخخخخ..تبریز و اورمیه بهترین هتل های منطقه رو دارن. حتی خیلی بهتر از تهران...البته اون هتلکی شما از اهالی مازندران میخاید اینجاها نداریم..میدونی که.... حداقل 40 50تیم خارجی میان تو این شهرها برا اونادع مسابقات فوتبال دوچرخه سواری و الیبال.. با شماها شدیم شتا دمیلیون ها
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      131 3
      تو شهرک باغمیشه تبریز چند تا هتل آپارتمان نو ساخت وجود داره ولی با این موافقم که قیمت هتل تو ایران خیلی گرونه یعنی سفر خارج از کشور ارزونتر تموم میشه تا سفر داخلی تو تبریز اکثرا ترجیح می دن زمینی به وان ترکیه سفر کنند تا سفر داخلی
    • محمد حسن IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      برادر شمال زیباست ما هم میاییم شمال اما جنگل های ارسباران یک چیز دیگه هست وضمناً اینکه تو شمال جای تمیز نیست هتل درجه 20 آذربایجان از هتل چند ستاره شما بهتره کمی منطقی تر صحبت کن ممنون
    • گیلان RO ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      تر خدا این حرف خبرآنلاین گوش کنیدو شمال نیاید . جاهای دگیه خیلی بهتره مردم بهتری هم داره .
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      71 12
      شما که عاشق هتلی...بدون خیلی از شهرهای که اسم برده شد بهترین و حتی بالاتر از امکانات شمال رو دارند.....بعضی عادت کردن به یه جایی میگن اونجا......شما همیشه برو شمال....فقط حواست باشه تو مسیر یه بلایی سرت نیاد...نابغه
    • محمد A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      من موندم معلم جغرافیت کی بوده؟ شمال این روزا گرم و شرجیه، ادم میره غرب حال میکنه بخدا، حتی خیلیا تصور میکنن جنوب الان گرمه، یه جاهایی هس جنوب که نه از زیبایی چیزی کم از غرب و شمال داره نه از هوا، ملت تورو خدا اطلاعات گردشگریتونو تقویت کنین
    • بی نام GB ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      18 5
      به منفی و مثبت ها فقط نگاه کن
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      22 2
      شمال رفتن عادت شده برای خیلیها ....
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      1 4
      خبرآنلاین لطفا منتشر کن... منفی ها کاملا دستکاری شده توسط یک نفر. قبلش برعکس بود
    • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      4 1
      ابشار بیشه در لرستان را یادتان رفت
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    317 6
    مملکت قطار میخواد.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      60 2
      دادن دست بخش خصوصی داداش .... ما که تو صنعت حمل و نقل مسافری. یلی کار میکنیم می دونم چه افتضاحی شده
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      52 5
      مملکت روشنفکر میخواد
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    176 7
    همه جاده ها ترافيكه خيابانها ديگه كشش اين همه خودرو رو ندارند چرا نمي خواهيد قبول كنيد حالا هي جاذبه معرفي كنيد
  • بی نام RU ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    90 84
    اخه وسط تابستون کی بلند میشه بره مرکز کویری ایران؟؟؟ نقشه نتونستی لردبیل و تبریز و ارومیه رو ندیدی؟؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      60 12
      کدوم یکی کویر بود؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      19 2
      اتفاقاً كوير وسط تابستون فصلشه اونم روزش نه شبش، تو يه شب تابستوني كه ماه نيست يا دم صبح كه ماه غروب ميكنه كهكشان راه شيري رو با بيليون ستاره ميتوني ببيني، صحنه اي كه هر كسي رو ساعتها محو تماشاش ميكنه
  • محمد A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    همه شهرای آذربایجان هم جنگل هم هوای عالی هم جاهای تاریخی هم مراکز خرید از تهران هم 6 ساعت آزاد راه بدون ترافیک و خطر
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      54 36
      جنگل؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      83 19
      انگار شما اسم جنگلهای ارسباران رو هم نشنیدید سرچ کنید اشنا بشید باهاشون.
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      62 10
      بله دوست عزیز، جنگلهای ارسباران واقع در شمال غرب ایران70 کیلومتری تبریز، نزدیک رود ارس بسیار زیبا و دیدنی است
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      24 12
      خوب جنگل های ارسبارانکه البته به هیچ عنوان با نگلهای هیرکانی قابل مقایسه نیستند،چند درصد مساحت آذربایجان است؟شما فرمودید تمام شهرهای آذربایجان
    • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      تبریز خیلی بده ادرس درست به مسافرا نمیدن و رفتار هم بسیار بده توصیه میکنم اصلا اونطرفا نرید
    • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      46 15
      اقایی که میگی اذربایجان هواش عالیه ایا فقط هوا مهمه یا رفتار با گردشگر هم اهمیت داره؟ من هم خودم اونجا رفتم و هم دوستان و فامیل رفتن رفتار و اخلاق با گردشگران بسبار نادرسته از کسانی که تجربه مشابه دارن هم خواهش میکنم اینو بیان بنویسن البته زیاد دیدم دوستان میان خودشون برا خودشون کامنت میذارن از این کارا نکنید. تبریز واقعا به لحاظ رفتار با گردشگرا مشکل داره خب چرا آدرس رو به مسافر اشتباه میدین ؟ این لذت داره و ارزشه؟ بازار تبریز هم ما رفتیم به محض اینکه متوجه بشن همزبونشون نیستی رفتار عوض میشود.
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    41 52
    اینا که همشون مسیرهای کویری هستن
  • mim IN ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    133 6
    عوضش اون ترافیک شمال باعث شد تلفات جانی در اثر تصادفات کم بشه
    • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      16 2
      عزيزان هممون ميدونيم كشور ايران بياباني و نيمه بياباني و فقط خطه شمال كشور معتدله ؛ هر جاي ايران زيباي خاص خودشو داره ولي واقعا شمال ايران زيبا و سرسبز و داراي دريا زيبا ميباشداين چند روزه هوا ابري بوده كه به زيباييها افزون كرده ولي متاسفانه دولتها به اين استان ها نگاه ملي ندارند و با ديد استاني جاده ها شمال ظرفيت اين حجم نداره ، آشغال هايي كه مسافرا ميارند باعث نابودي جنگل ها ميشه ، با ويلا سازي برخورد نميشه ، يادتونه چند دهه قبل كه به بابلسر ميرفتيد دريا مشخص بوده ولي الان برج هاي چند طبقه ميبيني با اينا برخورد نميشه پس بياييد بخواهيم ازدولتها به اين 3 استان نگاه ملي داشته باشندتا همه از اين موهبت الهي استفاده كنيم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    من ترجیح می دهم مردم بروند شمال
    • بی نام EE ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      46 7
      شما کی هستید؟
    • باب لورد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      13 1
      شما خودتو معرفی نکردی ؟شما؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    آخه شمال یه چیز دیگه ست، هم جاده زیبایی داره هم مناظر قشنگی داره، ولی این همه وقت تلف کردن تو ترافیک و سختی کشیدن واقعا غیر منطقی و خسته کننده ست.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      58 16
      شما یه بار برو شهرکرد نظرت عوض میشه
    • بی نام DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      23 22
      شهرکرد؟ هیچی نداره همون دهکرد باید بگن. حالا باز اطرافش یه طبیعتی داره که اونم جای اسکان نیست به درد نمیخوره
  • هومن IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    144 7
    مردم ما متاسفانه کاری با سفر به شهرها و روستاهای تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین و آشنایی با تاریخ این سرزمین و افزایش آگاهی، ندارند. فقط عادت کردند دنبال آتیش روشن کردن تو جنگل و رفتن تو دریا باشند،حتی اگه راه سه ساعته رو بیست ساعت تو ترافیک باشند. تنها چیزی که ارزش نداره وقته، همین.
  • هادی A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    38 4
    جالب بود ممنون
  • رحیم IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    21 ساعت در طبیعت و جنگل بودن آیا با 7 ساعت رانندگی مستمر در دشت یکی است؟
    • بی نام RO ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      80 6
      منظورت در تونل کندوان مسموم شدنه دیگه؟
    • شروین US ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      70 5
      21 ساعت معطلی و اعصاب خردکن در جاده برای رسیدن به یک طبیعت تکراری بهتر است یا 7 ساعت رانندگی در دشت یا جاده برای رسیدن به شهری جدید و طبیعتی بکر و زیبا و جاذبه های جدید؟؟؟
    • شروین US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      32 6
      21 ساعت معطلی و اعصاب خردکن در جاده برای رسیدن به یک طبیعت تکراری بهتر است یا 7 ساعت رانندگی در دشت یا جاده برای رسیدن به شهری جدید و طبیعتی بکر و زیبا و جاذبه های جدید؟؟؟
  • amir A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    66 19
    با سلام من اهل شاهرود هستم و فاصله آن تا تهران 400 کیلومتر هس که به راحتی با زمان کمتر از 5 ساعت می توان به منطقه خوش اب و هوا رسید
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      46 46
      خوش آب و هوا؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    آخه فقط در شمال مي توان شلوارك باب اسفنجي پوشيد و جوجه را با نوشابه خورد و كسي هم كاري با آدم نداشته باشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      37 92
      و تنی به آب و زد و به جنگل رفت و .... شمالی های عزیز آنقدر میهمان نوازند که همه زحمات میهمانان را به جان خریدارند و البته به این میهمان نوازی نیز افتخار می نمایند .
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      تهرانیهای ندید بدید. فکر میکنن اومدن هاوایی
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    45 70
    دوستان اهل ارومیه فازتون چیه ؟ بابا تو گزارش نوشته با ۷ ساعت رانندگی و با ذخایر طبیعی خوب اخه ادم تهرانی واسه چی باید بره ارومیه خب میره همین شهرها دیگه خداییش پیشنهاد های خوبیه
    • مرتضی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      71 37
      آدم تهرانی تو آخه چی از اردبیل و ارومیه و تبریز میدونی؟تا حالا بجز شمال جایی رفتی؟؟اول اطلاعاتتو بیشتر کن بعد نظر بده...من بچه سرعینم شهر چشمه های بهشتی..
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      60 6
      خوب برو شهرهای اصفهان و شیراز و کردستان یا لرستان یا خوزستان یا هر جا که دوست داری، چاقو نذاشتن بیخ گردنت که حتما بری فلان شهر.
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    34 17
    متاسّفانه جناب مقاله نويس محترم، علل و عوامل متعدّدى راكه باعث جذّابيت شمال كشور با گستره و مساحت جغرافيايى ، فيزيكى و اقليم بسيار وسيع نه منحصراً محدود در يك شهر نيز جاذبه هاى ديدارى و امكانات گسترده موجود از مبداء تا مقصد سفر و ... را بعنوان انتخاب شمال بعنوان مقصد غالب مردم براى تفريح و فراغت را ناديده گرفته و از همه بدتر به جاى ارائه راهكار مقبول و شناخته شده در همه دنيا اساساً صورت مسئله را پاك نموده، عزيز جان ،. اگر به جاى جادّه فعلى تهران به چالوس كه جوابگوى جمعيت و خودروهاى نود سال پيش بوده اتوبان بيست سال در دست احداث تهران به شمال به بهره بردارى برسد مردم با كمتر از دو ساعت رانندگى ايمن به بهترين امكانات فراغتى ، گردشگرى و تمدد اعصاب در مقياس جهانى دسترسى خواهند داشت...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      20 12
      دليل منفي ها رو نميفهمم اميدوارم از روي تعصب نباشه جاهايي كه نويسنده گفته چون دور و برش بيابونيه تا يه چند درخت ميبينند ميگن چه سرسبزه بعدشم ظرفيت اون منطقه برا پذيرش مسافر رودر نظر نميگيره ولي شمال اگه چالوس ترافيكه ميري رامسر نشد ميري نور نشد ميري بابلسر واي دريا وووووو چه حالي داد بعد بري جنگل جوج بزني راستي يادتون رفته يه منطقه اي كويري كه توريستاي خارجي اومدن زن و مردا رو از هم جدا ميكردند تا گناه نكنن تازه توريستاي خارجي بودند اونا شما ها كه ديگه گشت ارشاد.... دركل فرهنگ مازندرانيها بالاتره وتهرانيها با مازندراني ها راحترند
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      0 0
      منفی بهت دادن چون منظور نویسنده رو نفهمیدی نویسنده نگفته مردم شمال نرن یا نگفته جاهای دیگه از شمال بهتره منظور اینه که مردم تو مقصد سفرهاشون یکم تنوع بدن و جاهای مختلف رو ببینن و اینطور نباشه که تا دو روز تعطیل میشه همه هجوم بیارن به شمال. حتی کویر هم ارزش دیدن و مسافرت در فصل خودش رو داره. کشور ما پر است از جاههای دیدنی و باید جهت تنوع هم که شده جاهای مختلف رفت.
  • مهرداد از اهواز A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    62 9
    دورود لرستان،واقعا پایتخت طبیعته،تونل برفی،آبشار بیشه،اشترانکوه،آب و هوای بسیار مطبوع. از تهران با کمتر از 6 ساعت رانندگی میشه رسید.ولی تهرانیها با ترافیک زنده اند.
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      32 4
      نگو بابا از فردا همه میریزن اونجا، مثل شمال کثیف میشه.
  • محمد IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    44 2
    به نظر من مردم مقصر نیستن همه جای دنیا وقتی تعطیلات میشه ملت می رن پیکنیک و مسافرت یکی از جاهای خوش آب و هوای ایران هم شماله ولی جاده ای که مربوط به زمان رضاشاهه که 100 سال از قدمتش گذشته معلومه که دیگه جواب گو نیست وقتی یک آزاد راه ساختش 25 سال طول می کشه که تازه مطالعاتش مربوط یه سال 57 هست نباید انتظاری غیر از این داشت تازه آزاد راه هم راه بیافته جوابگو نیست برای ظرفیت 40 سال پیش طراحی شده بوده 4 باند هم کم اش هست باید بشه 6 بانده تازه جاده هراز هم باید 4 بانده بشه تازه شاید اون موقع این مسیرهای جدید جوابگوی توریست ها و مردم باشه
  • محمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    25 3
    چرا با 6 ساعت رانندگی با احتساب ترافیک تهران کرج به الموت نریم؟ البته امکانات هتل و اقامتش خیلی محدوده ولی با هماهنگی قبلی می شه جا پیدا کرد و آب و هواش کوهستانیه. قلعه الموت و دریاچه اوان هم داره و راه روستایی داره که می خوره به تنکابن بدون ترافیک ولی خاکیه و طبیعت بکر. آشغال هم نریزیم چون طبیعتش هنوز بکره ولی به لطف فرهنگ بالای مردمان عزیز اونجا هم می شه زباله دانی. همون بهتر همه برن شمال اصلا.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    55 19
    همین مردم بی فرهنگ بهتره برند شمال تا جاهای دیگه رو ب گند نکشن
    • كسري ES ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      24 5
      من به عنوان يك مازندراني خواهش كنم نيان اينجا به خدا زندگي ما مختل ميشه همه چي گران ميشه كي رو ببينيم كه تهراني ها برن بقيه جاها همه هم استقبال كردن
  • بی نام DE ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    35 13
    خاک بر سر دولتی که توان مدیریت توریست نداره. خیلی کار ساده ای هستش. دو تا پکیج ساده داخلی تعریف کردن و تبلیغ و ... یارو از ترکیه تو ایران راهشو بلده ... حاصرم قسم بخورم ایران داره از طرف ترکیه و قطر کنترل میشه و نه ایرانی ها
    • بی نام DE ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      39 2
      در خیلی از کشورها مردم در اینترنت سفرنامه می نویسند که بقیه استفاده کنند.اما مردم ما در اینترنت فقط جک می نویسند.
  • یزدانی فر A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    19 22
    در شاهرود هم تازگیا کم جوراب و شلوار باب اسفنجی نمی پوشند ولی احتمالش خیلی زیاده که ییهو از کنارت یک خانم چادری روگرفته یا پیرمرد تسبیح بدست که مشغول رفتن به مسجد برای نماز اول وقت هست ببینی.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    21 0
    تمامی نقاط ایران دراین مدت ازدحام مسافربود انگارتمامی مردم ایران دراین سه روز زده بودن بیرون نه جای استراحت خوب نه امکانات مناسب مثلاًمارفتیم یاسوج واطراف آن واقعاًوحشتناک بوددیگه پلیس اجازه نمیداد بری اون منطقه تفریحی میگفتند پرشده ودیگرگنجایش ندارد.
  • بی نام RO ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    35 39
    شمال تنها جایی است که ریز گرد ندارد.....هر جای دیگر ایران امکان خفگی وجود داره
    • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      4 0
      لازم نیست جایی بری تا بفهمی.اخبار هوا رو از 10 خرداد دنبال کردم 16 استان هر هفته و هفته ای 4 روز درگیر ریز گرد هستند.....همه هم در حد سکته و سرطان یعنی از 6 برابر مجاز تا 29 برابر مجاز هوای تمیز
  • علیرضا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    50 64
    خدایش فرهنگ شمالی ها بهتره حداقل امنیت داره.
  • علی A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    مردم شمال یاد گرفته اند در کار دیگران دخالت نکندونخواهند همه را براه راست هدایت کنند.علت تمایل مسافران همین است،هرگز به زنان ودختران مسافران نگاه نمیکنند.شهرهای دیگر به مسافران به چشم موجوداتی مریخی نگاه میکنند.،
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    41 6
    من رفتم گلپایگان عالی بود. مزه واقعی کباب و لبنیات در کنار هوای صاف و طبیعت واقعا زیبا. یکباره از یه تپه عبور می کنیدو دشت سرسبزی زیر پاتون می بینید. بازار و ارگ گوگد و مناره هم واقعا دیدنی بود.
    • sina IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      8 11
      من مطمئنم تو یک گلپایگانی هستی.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    27 2
    آنچیزی که در ایران بی ارزشه وقته حالا هر جا تلف بشه فرقی نداره حداقل توماشین در کنار مسافرهای دیگه با صدای بلند موسیقی آنها و گپ و گفت از پنجره ماشین
  • بی نام DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    27 4
    طبيعت زيباى خوانسار و وانشان را در هيچ كجاى دنيا نمى توان پيدا كرد با آب و هواى فوق العاده
  • امین A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    28 29
    همه این شهرا شبیه تهرانن تازه امکانات پارک و ... رو هم ندارن فقط شماله که هواش خنکه و جنگل و دریا داره از اون گذشته 90 ساله جاده چالوس رو نتونستن تعریض کنن به مردم ایراد میگیرن
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    27 8
    دوستان ملاير رو حتما بريد. مخصوصا اطرافش خيلي سرسبز و باصفاست...
  • شروین US ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    33 4
    مقاله عالی بود.. بهتر بود به جاذبه های گردشگری استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و حتی لرستان و کردستان اشاره می کردین.. ولی واقعا 21 ساعت معطلی تو ترافیک ارزش نداره. انرژی آدم تلف میشه..
  • اعتراض DE ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    11 6
    خب چه کاریه آخه، تهران تا تفرش مگر چقدر راهه؟ پاشید بیاید آب و هوای خنک تفرش بهتون بخوره حال کنید والا... مجبورید آخه
  • تبریزی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    29 38
    نتونستی شهرهای آذربایجان مثل زنجان و همدان و تبریز و اردبیل و ارومیه رو ببینی؟ خدا رو شکر تلگرام اومده دیگه اطلاع رسانی در انحصار شما ها نیست
    • بی نام DE ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      من از رفتن به تبریز حال نکردم چون رفتار بازاری ها هنگام خرید و رفتار مردم هنگام آدرس پرسیدن با کسی که ترکی نمی تواند حرف بزند بسیار بسیار زننده بود. دقیقا مخالف چیزهایی بود که از مهمان نوازی تبریزی ها شنیده بودم.
    • شیرازی A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      27 29
      من 3 سال پیش تبریز رفتم اتفاقاً رفتارشون خیلی خوب بود خیلی کمکم کردن
    • رضا A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      19 7
      عزیز دل، مسیر آذربایجان هم تو تعطیلات پرترافیک میشه، منظور این مقاله معرفی مکانهای دیدنی در مسیرهای کم ترافیک بود، والا همه می دونن دیدنی های اردبیل و آذربایجان کم از شمال نداره
    • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      52 21
      تایید میکنم دقیقا تجربه بدی از تبریز داشتم کسانی که رفته بودن هم همین گزارش رو دادن اگر فارسی صحبت کنی بدشون میاد و اتفاقات بدی میفته
    • محمدی همدانی A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      46 28
      دوست عزیز،من همدانی هستم و ترکی هم صحبت می کنم، همدان هیچ وقت یکی از شهرهای آذربایجان نبوده و نخواهد بود، حرف چرت ممنوع
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      16 9
      چرا به بی نام از آلمان منفی دادید؟اتفاقا واسم من منم پیش اومده پشیمون شدم از رفتن به تبریز توی شهرهای ترک نشین زنجانی ها با فارس ها رفتارشون خوبه
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      21 11
      تایید می کنم بجز زنجان که رفتارشون با مسافرا خوبه در بقیه شهرهای ترک نشین رفتار با کسی که فارسی حرف میزند بسیار باعث تاسفه اگر یکی از هموطنان بیان دلیلش رو توضیج بدهند ممنون میشیم مخصوصا در تبریز
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      5 8
      از اینکه در تبریز بهتون خوش نگذشته متاسفیم ولی اهمیتی نداره
  • محمد EE ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    36 13
    اردبیل از قلم افتاد کم خرج و با داشتن آب گرمهای معدنی و جنگل فندقها قطعا پیشنهاد میشه
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    41 9
    مردم دوست دارن برن شمال اصلا به کسی ربطی نداره یک انسان واسه تعطیلات میخواد کجا بره مسئولین عزیز باید ببینن که چرا پر تقاضا ترین استان کشور برای مسافرت باید جاده هاش مال قبل از انقلاب باشه یا فاقد ریل قطار باشه
  • سعید A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    17 5
    مرسی من چادگان و فریدن رودخانه دره حوض و یادداشت کردم طی چند روز اینده مرخصی بگیرم و برم . بعدشم بعضی دوستان دنبال هتل و اتاق نباشن ، آخه داری از خونه میری بیرون بری طبیعت نه که باز بری تو خونه ، برین بگردین و لذت ببرین .. من خودم بزرگ شده نیشابور هستم و الان ساکن تهران .. درسته شمال زیبایی های خودشو داره ، اما نیم ساعت یا یک ساعت پیاده روی و رسیدن به یه ابشار زیبا وسط کوه های شهرکرد یه لذت دیگه داره ..
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    51 2
    مشکل اینجاست که یک عده معدود، بی شعور محض با حرکات نادرست باعث ترافیک میشن اگه همه درست رانندگی کنن 56 ساعته همه به مقصد می رسن ولی صد بار هم تو ترافیک بمونیم بازم این بی شعورها کارخودشون رو میکنن
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    25 7
    ملایر عالی بود،بسیار زیبا با اب و هوای بسیار خوووووب
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    27 8
    آقا مسیر چالوس تهران حدود 4 ساعت هست چرا می نویسی 21 ساعت. با بی کفایتی برخی مدیران و درگیری همیشگی پلیس راهور مازندران و البرز هست که این را ممکنه 21 که کمه ممکن چندین روزه بشه. کسی نیست یک گروه بررسی رو مامور کنه ، عید فطر واقعا چرا اینطور شد. من تا تونل کندوان رو با حداکثر سرعت رفتم، معلوم نشد چرا برای چند دقیقه مسیر رو بستند که این افتضاح پیش اومد.
  • مهدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    73 71
    شمالیا نونشون از مسافرا درمیادا حالا اینجا قمپز در میکنن
    • مریم A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      5 8
      خخخخ چی میگی تو؟اگه شمال نباشه ماهی و برنجتون از کجا در میاد؟گیلان نباشه چاییتون از کجا درمیاد؟لیاقتتون همون برنجای هندی و خارجیه.بخورین حالشو ببرین نوش جونتون
  • مریم IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    52 11
    یکی از علت هاشم اینه که کمتر گیر میدن و گشت هاشم کمتره ما تقریبا هرسال میریم فریدونکنار برای خرید ماهی و برنج نه گشت داره اگه هم داشته باشه تعدادش خیلی کمه اصلا کاری نداره چون مردمشون خودشون تقریبا مذهبین ولی مردماش انقدر بافرهنگن که کاری به بقیه ندارند
    • دانشجو A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      0 5
      مسئله اینه که مردمهای مسافر به اندازه انها با فرهنگ نیستند و بی مبالات رفتار می کنند و به اعتقادات مذهبی آنها با پوشیدن لباس های نامتعارف توهین می کنند و اسمش را می گذارند آزادی.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
      1 0
      هاشم کیه ؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    24 2
    شاهرود را من از یزد رفتم.بزرگترین مشکلش اینه که زیرساخت نداره و توانایی پذیرش این همه مسافر را ندارد چون کلا دو تا هتل داره.یکی جهانگردیه که خیلی کوچیکه و همیشه پره و یه هتل دیگه که گرونه
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    10 1
    مجبورند، می فهمی؟ مجبور
  • فهراد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    26 4
    بهترین مکان تو تعطیلات شلوغ و پر ترافیک خونه خود آدمه همراه با چایی و تخمه و فیلم
  • بی نام GB ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    1 0
    عجب فرهنگی
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    9 3
    با سلام اقا بقیه جاها هم شلوغه. من رفتم جاهای دیدینی سمیرم اصفهان و سی سخته یاسوج.بسیار بسیار شلوغ بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    48 17
    اقا خداییش شهرهای ترک نشین توریست پذیر نیستن به زبون فارسی از شون ادرس بپرسی جوابتو نمی دن
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    14 5
    به نظر منم توجه نشده که سایر نقاط ایران ظرفیت اینهمه مسافر را نداره، نه اسکانشون و نه حتی تامین مایحتاجشون...از هر قشری و با سطح درآمد مختلف میتونن شمال برن ولی شهرهای دیگه امکاناتشون بسیار محدوده...سرشب مغازه ها میبندن، شهر تعطیله هتلها پر هستند و امکان کمپ زدن هم نیست...اینا تجربیات من به عنوان مسافری است که دوست داره جاهای دیگه هم بره...باز نکته دیگه اینه که فرهنگ و عرف پوشش مردم تهران متفاوت از اغلب شهرهای ایرانه و رسمن به فرهنگ اون منطقه آسیب میزنه خیلی از رفتارها ی هموطنان تهرانی که نمیشه برای اینکه میخوان به سبک خودشون خوشبگذرونن سرزنششون کرد
  • شمرون RO ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    11 34
    مت پنج سال که شمال نرفتم میمونم تهران شهر ابا اجدادییم حال میکنم شماها اگر برگردین دیارتون تهرون خیلی بهتر از هرجای دیگه دنیاست البته با مزدم واقعی خودشنه با شهرستانی ها
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      7 5
      گل گفتی، 1000 تا لایک. این جماعت اکثرا شهرستانی هستن. کاش برگزدن شهر خودشون ما هم نفس بکشیم..
    • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      0 0
      خطاب به شهرستانی: شما به حال خودت گریه کن که انقدر کوچیک فکر می کنی. 4 روز تهرانی ها میرن شمال کلا زندگی شمالی های عزیز مختل میشه، حالا این بساط رو ما هر روز تو تهران داریم. از ترافیک و آلودگی بگیر تا ..... همین آدم ها همت کنن تو شهر خودشون بمونن و با تلاش شهر خودشون رو آباد کننهمه چی درست میشه.
  • حسام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    30 21
    من هفته پیش تبریز بودم. تا تبریز آزادراهه. 7 ساعت بیشتر راه نیست. چند هتل 5 و 4 ستاره داره . قیمت غذا خیلی از شمال ارزان تر و با کیفیت تره. ماشین را هتل پارک کردیم همه جا با تاکسی می رفتیم نصف قیمت تهران بود
    • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      24 18
      تبلیغ الکی نکن مهم برخورد مردم هست توی ایران فقط شمالی ها و استان فارسی ها برخوردشون با مسافر جماعت خوبه
    • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      10 5
      تبریز رفتم با مسافرا بد برخورد میکنند بخصوص اگر فارسی صحبت کنی قیمتها هم فرقی نداشت به نظر من یک تجدیدنظری دوستان باید در رفتارشون بکنن از رفتن به تبریز اصلا راضی نیستم
  • بهروز تهراني A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    20 1
    تمام جاده تهران به قائمشهر تعریض شده الا 15 کیلومتر بین زیراب تا شیرگاه که گاهی 4 ساعت طول میکشه. اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران خیلی ضعیف کار می کنه. تعریض جاده هراز هم که با سرعت لاک پشت پیش میره.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    36 6
    شمال علاوه بر زیبایی و جاذبه های گردشگری فرهنگ پذیرش مسافر رو هم داره احترام به مسافر گذاشته میشه و به مسافرا به دید مزاحم نگاه نمی کنن گیر هم نمی دن کلا آدم در سفر به شمال راحت تره تحلیلش با خودتون
  • مهرداد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    24 1
    کرمانشاه و سنندج وهمدان رو نگفتی . البته به لطف مسئولین ریزگردها امان مردم اینجا رو بریده
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    26 1
    آدم می‌ترسه جایی معرفی بکنه هشتاد درصد مردم ما جزو بی فرهنگ ترین مسافران جهان می‌تونند شناخته بشوند
  • رضا A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    21 2
    تشريف بيارين شيراز ، درخدمتيم يزد تا شيراز ٤ ساعته ولى ارزششو داره
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    7 1
    بابا برین یاسوج وسی سخت حال کنین اگه هوا سرد بود وسردتون شد بیاین یزد حتما گرم میشین
  • حبه انگور FI ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    28 4
    خوش بحال خودم که جایی نرفتیم و درمنزل ماندیم و بااخبار ترافیک جاده ها و دیدن تصاویر راه بندان چندین ساعته و مردم سرخوش که درراه خوابیده بودن کللللی خندیدیم . عقل دربعضی هاکه نبست جان درعذاب است.
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    6 8
    اقا اشاره این گزارش به مناطق بکره تبریز و ارومیه رو کی کار داره : تبریز و ارومیه و اردبیل رو همه می شناسنن این جاها رو کسی نمی شناسه
  • فرشاد US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    25 1
    بجای این آسمان و ریسمان به هم بافتن ها چرا یک جاده استاندارد یا یک آزاد راه مناسب ایجاد نمی کنید که مردم اینهمه در ترافیک گرفتار نشوند برای احداث یک آزاد راه چند ده کیلومتری چند ده سال زمان و چقدر پول باید صرف بشه ؟
  • ایمان IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    18 3
    ما که در شمال و خونه ی ما در یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط کشوره که حتی تابستون نیازی به روشن کردن پنکه هم نیست کجا بریم ؟ تو خونه موندیم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    4 0
    با این حرفها میخواین تنزل روز به روز فرهنگی مردم در همه چیز و به خصوص فرهنگ ترافیکی و نیز کم کاری و کاهلی پلیس را در سر و سامان دادن به وضعیت ترافیک توجیه کنید؟
  • یک اصفهانی A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    18 28
    تشریف بیارین استان اصفهان به خصوص شهرستان های تابعه اون.. خیلی خوش و آب و هوان مردم اصفهان هم که خیلی مهربون و مهمان نوازند قدمتون روی چشم
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      5 2
      هموطنان وجدانا بی انصافی نشه اصفهان واقعا شهر تمیز و زیبایی . مردمش هم با گردشگر ها رابطه محبت آمیزی دارن چرا که اگه رابطه شون بد بود این قدر گردشگر نمی رفت اونجا... بهتر است که همگی کلیت هموطنانمون را خوب بدانیم حال چه آذری باشن چه اصفهانی و چه هرجایی...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    32 0
    ما که نه ماشین داریم نه پول . فقیریم. جایی نمیریم.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    8 1
    یه پیشنهاد اصلا دولت بیاید یه چند سال جاده شمال را مسدود کند که هیچ کس نتواند شمال برود ببینیم شمالی ها ضرر میکنند یا این مسافرین
  • فرزاد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    7 2
    مشکل این مناطقی که در گزارش ذکر شده کمبود امکانات اقامتی با کیفیت برای مسافرین است به همین دلیل رقبتی برای حضور در این مناطق دیده نمی شود.در مورد فرهنگ برخورد با توریست هم انچه که من تجربه کردم مردم شیراز از همه بهتر بودند.
  • دلشکسته A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    17 5
    دعاکنیدپولم جوربشه برم مشهد زیارت امام رضا.
  • وحید IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    1 0
    من به عنوان یک گیلانی دویت دارم تعطیلات مسافر بیاد شهرمون. چون باعث رونق بازار و کسب و کار میشه و سطح رفاه و درآمد مردم شهر بالا میره...
  • مرتضي IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    همون تهران بمونين مونوكسيد كربن بخورين از نظر شما همه جا بده شمال آذربايجان كردستان جنوب اصفهان فقط تهران خوبه
  • علی A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    لطفا جاهای بکر رو معرفی نکنید...بزارید همونطور بکر و تمیز باقی بمونه
  • رضا A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام به اون بابلی عرض میکنم که هتل آنا ارومیه به قدری تمیز و هتل زیبایست که مثل آن در کل مازندران نیست
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    1 1
    خوب من كه ويلا دارم تو شمال برا چي برم جاهاي ديگه ؟؟؟ هيچ جا شمال نمي شه هيچ جاي شمال هم نور نمي شه
  • حسنوند A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    1 0
    باید اذعان کرد غرب وشمال غرب در ای ایام واقعا یهتر از شمالن از همه لحاظ مخصوصا شهری شمالی لرستان مانند الشتر با سرابهای کهمان هنام و امیر و رشته کوه گرین