همشهری آنلاین نوشت: کاوشگر جونو پس از پنج سال سفر و پیمودن ۲.۸ میلیارد کیلومتر در نهایت به مدار سیاره مشتری رسید و با انجام یکی از دشوارترین مانورهای تاریخ ناسا توانست در موقعیت تعیین شده‌ای از این مدار قرار بگیرد، درحالی که تمامی این مراحل در حضور سه ساکن چهار سانتیمتری‌اش انجام می‌شد.

اين رويداد در فاصله 869 ميليون كيلومتري از زمين رخ داد،‌نقطه‌اي كه جونو در آن هر 53.5 يكبار مدار مشتري را دور مي‌زند. اگرچه اين كاوشگر 3.6 تني بدون سرنشين است، اما سه ساكن چهار سانتيمتري فلزي دارد كه در قالب برنامه اي آموزشي با هدف تشويق كودكان جهان به علم و دانش به همراه جونو به فضا پرتاب شده‌اند.

اين سه ساكن، عروسك‌هاي لگويي سه شخصيت مشهور،‌اخترشناس و پدر علم جهان گاليله، الهه آسمان و رعد و پادشاه خدايان يوناني، ژوپيتر، و جونو ديگر الهه يوناني و همسر ژوپيتر هستند.

گاليله، كه نسخه لگويي آن يك تلسكوپ در دست دارد، در سال 1610 موفق شد براي اولين بار سياره مشتري را رصد كند. عروسك ژوپيتر يك رعد در دست دارد و عروسك جونو يك ذره‌بين، زيرا جونو تنها فردي بوده كه مي‌توانسته كارهاي پنهاني ژوپيتر را درك كند.

شركت لگو اين عروسك‌ها را ويژه ناسا از جنس آلومينيوم با عياري مخصوص فضا ساخته‌است تا بتوانند در مسافت طولاني سفر و سطح بالاي تشعشعات كيهاني و محيط گازي سياره مشتري دوام بياورند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    ژوپیتر الهه هست آیا؟
  • بی نام ES ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    3 0
    مهيج بود
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    چقدر باحاله كه در كنار بعد علمى شوخ طبعى و بازيگوشى خودشون رو حفظ مى كنند