ایرنا نوشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه مشترکی با اتحادیه اروپا، بر تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله امنیت سایبری، مهاجرت ها به اروپا و همکاری تحقیقاتی در بخش دفاعی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در پایان نشست که روزهای جمعه و شنبه در ورشو لهستان برگزار شد؛ بیانیه مشترکی صادر کرد که به امضای روسای شورا و کمیسیون اروپا و دبیرکل ناتو رسید و در آن بر همکاری نزدیکتر بین اتحادیه اروپا و ناتو تاکید شده است.

بر اساس این گزارش، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که در این نشست حضور داشت، طی سخنانی در جلسه کارشناسان این اجلاس درباره همکاریهای مشترک بین ناتو و اتحادیه اروپا گفت: ما تصمیم گرفتیم که همکاری ها را در «مدیترانه مرکزی» ادامه دهیم و ناتو راههای حمایت از «عملیات صوفیه» اتحادیه اروپا برای نجات جان مهاجران و مبارزه با شبکه های قاچاق را بررسی می کند.

وی افزود: ما همچنین در افغانستان و در زمینه تهدیدهای ترکیبی همکاری داریم و از این رو اجلاس ناتو فرصت مناسبی برای اتحادیه اروپا به منظور حرکت به سمت مرحله بعدی همکاری ها است.

موگرینی خاطرنشان کرد که موضوع افزایش همکاری ها با ناتو در سند جدید استراتژی جهانی اتحادیه اروپا که هفته گذشته منتشر شد نیز، ذکر شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین در پایان این نشست به همراه «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو موظف به اجرای اولین بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو شد که در ورشو به امضای دو طرف رسید.

بر اساس این بیانیه مشترک، اتحادیه اروپا و ناتو همکاری ها را برای برخورد با چالش های بی سابقه امروز از جمله تهدیدهای ترکیبی و همچنین همکاری ها در موضوعات مربوط به دریا، امنیت سایبری، مهاجرت و نیز همکاری های تحقیقاتی در بخش دفاعی را تقویت می کنند.

در بیانیه پایانی اجلاس ناتو، همچنین بر تعهد ناتو به کار کردن با اتحادیه اروپا در زمینه بحران اوکراین و مبارزه با تروریسم و قاچاق در منطقه ساحل - صحرا، تضمین امنیت در کوزوو و مبارزه با قاچاق انسان در دریای اژه و دریای مدیترانه تاکید شد.

در این بیانیه همچنین از مذاکرات و توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (برجام) که تیر ماه سال گذشته با ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به دست آمد و اکنون در آستانه یک سالگی قرار دارد، تقدیر شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =