۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

ایسنا نوشت: با گذشت 10 سال از جنگ ژوئیه لبنان وحشت اسرائیلی‌ها به قوت خود باقی است.

رسانه‌های اسرائیلی و مطبوعاتش امسال صحبت در مورد سالگرد جنگ ۳۳ روزه لبنان را زود و دو هفته قبل از سالگرد این جنگ آغاز کردند و گزارش‌های مفصلی را در مورد تحلیل رخدادهای این جنگ و نشان دادن رشد قدرت‌ مقاومت ارائه دادند. با وجود اینکه ۱۰ سال از زمان این جنگ گذشته است، اما آنچه که رخ داد، همچنان تحلیل‌هایی را مطرح می‌کند که نشانگر تاثیر روانی غیرقابل برگشت این جنگ بر اسرائیل بوده است، چراکه این تجربه مقابل صهیونیست‌ها در نوع خود بی‌سابقه بود و به آنها آموخت که جنگ آتی سخت‌تر و تلخ‌تر خواهد بود.

سایت شبکه المنار در تحلیلی به مناسبت دهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه لبنان نوشت: مساله شدیدتر برای اسرائیل این است که هر سالی که می‌گذرد، سالی از آرامش است، اما آرامشی وحشتناک! هر سال حکایت از افزایش روزافزون توانایی‌های مقاومت دارد که این امر بیانگر رویارویی دشوارتر و با تلفات بیشتر است، اسرائیل در آن هنگام شکست خورد، با وجود اینکه توانایی‌های حزب الله در آن هنگام بسیار کمتر از الان بود.

بر این اساس، گزارش‌ها بر این امر متمرکز هستند که آنها مفهوم شکستی را که رخ داد، زیر نظر بگیرند و تلاش کنند آنچه را که در سایه هر جنگ آتی ممکن است رخ دهد، پیش بینی کنند.

روزنامه هاآرتص در گزارشی آورده است که توانایی‌های حزب الله از تمامی جوانب توانایی‌های خوبی است و چیزی کمتر از یک ارتش با توانایی‌های متوسط ندارد و اگر جنگی در شمال رخ دهد بمبماران هوایی کافی نخواهد بود!

این گزارش هاآرتص به تجربه حزب‌الله در سوریه و آثار آن پرداخته و اعلام کرده است، فعالیت نیروهای حزب الله که در کنار افسران روس و مستشاران ایرانی توانایی‌های جنگی حزب الله را بهبود بخشیده است و این افسران و نیروهای جنگنده که در سال‌های اخیر جنگ در سوریه پایداری کردند تجربه عملیاتی گسترده و متنوعی را آموخته‌اند که بیشتر از تجربه جنگ چریکی در ژوئیه ۲۰۰۶ است.

این روزنامه علاوه بر آن و در چارچوب هراس محافل دشمن نسبت به افزایش توانایی‌های موشکی حزب الله چه از لحاظ کمیتی و چه از لحاظ کیفیتی اعلام کرده است که ذخایر موشکی حزب الله در حال حاضر ده‌ها برابر بیشتر از قبل از ۱۲ ژوئیه است.

این روزنامه در ادامه نوشت: در ارتش اسرائیل این گونه برآورد می‌شود که حزب الله می‌تواند در جنگ آتی حدود ۱۵۰۰ موشک را به صورت روزانه شلیک کند و این مقابل ۲۰۰ موشکی است که حزب الله در جنگ ۲۰۰۶ شلیک می‌کرد و ذخایر حزب الله در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار موشک بود اما در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار موشک رسیده است.

این روزنامه افزود که حزب الله در جریان جنگ با سوریه از جنگنده‌های خود استفاده کرد که این جنگنده‌ها توانایی تهاجمی دارند و تعداد جنگنده‌های حزب الله در سال ۲۰۰۶ محدود بود اما در حال حاضر تعداد این جنگنده‌ها به صدها جنگنده رسیده است.

هاآرتص نوشت که حزب الله در سال‌های اخیر ده‌ها تن از نیروهای خود را برای استفاده از سلاح پیشرفته علیه جنگنده‌ها آموزش داده است.

در همین حال شبکه دو رژیم صهیونیستی نیز گزارش‌های متعددی را منتشر کرده است که وجه غالب این گزارش‌ها شکست در جنگ ژوئیه ۲۰۱۶ و نگرانی از افزایش توانایی‌های حزب الله است.

این فضا بر بیشتر مطبوعات صهیونیستی از هفته گذشته و به صورت ادامه دار تا به امروز منعکس شده است و روزنامه‌ها به شکست اذعان و به تلاش سیاستمداران صهیونیستی اشاره کرده‌اند که می‌خواهند اینگونه تلقین کنند که آرامش در مرزها به معنای پیروزی در جنگ است.

در همین حال آموس هرئل، تحلیل‌گر امور نظامی در روزنامه هاآرتص نوشته است که واقعیت وجود وضعیتی از "بازدارندگی متقابل" میان دو طرف نمی‌تواند سرپوشی برای شکست اسرائیل در جنگ باشد.

همزمان خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی پیرامون سالگرد جنگ از "افرایم انبار"، مدیر مرکز پژوهش‌های استراتژیک بگین ـ سادات آورده است: من بر این باورم که این جنگ همچنان لکه‌ای در کارنامه نیروهای اسرائیلی است که برای این جنگ آماده نبودند.

وی در ادامه می‌گوید: دستپاچگی زیادی در بالاترین سطوح در ارتش وجود داشت و همچنین فرماندهی استراتژیک سیاسی نیز در این جنگ شکست خورد.

در همین حال و در فضای یادآوری این حمله اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان برجسته شده است که چندین بار در مورد اهداف این حمله برای ترسیم خاورمیانه جدید که طرح آمریکایی بود و اسرائیل از طریق جنگ مجری آن شد، صحبت کرده بود. اما شکست این جنگ طرح بزرگ برای منطقه را از بین برد و اینجا یادآور می‌شود که چگونه آمریکا برای عدم توقف جنگ اعمال فشار می‌کرد در حالی که صدای بخش نظامی صهیونیست‌ها و در جبهه داخلی آنها بلند شده بود و اینکه چگونه کاندولیزا رایس به اسرائیل و گاهی به لبنان می‌رفت تا بر کادر سیاسی لبنان جهت برداشتن شروط توقف جنگ اعمال فشار کند.

در همین حال الیوت آبرامز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان جورج بوش و مسئول سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه در مقاله‌ای از داده‌ها و رخدادهایی پرده برداشته است که اشاره به ناامیدی آمریکا پس از شکست اسرائیل در این جنگ دارد. چرا که شکست اسرائیل مانع از این شد که آمریکا بتواند اهداف سیاسی ترسیم کرده از طریق این جنگ در لبنان و منطقه را اجرایی کند.

با بررسی فضای روانی صهیونیست‌ها نیز می‌توان گفت: علی رغم اینکه سطح سیاسی صهیونیست‌ها تلاش می‌کند ترس و نگرانی را مبنی بر وارد کردن ضربات سهمگین به لبنان در هر جنگی اشاعه دهد اما فضای داخلی و رسانه‌ای اسرائیل عکس این مساله را القا می‌کند و خطوط ترس و وحشت را از هر جنگ آتی ترسیم می‌کند و حتی رزمایش‌های زیاد صهیونیست‌ها نیز میزان این دستپاچگی را نشان می‌دهد که از جمله آنها رزمایش‌های گسترده‌ای بود که اخیرا برگزار شد و آخرین آنها بزرگترین رزمایش توپخانه‌ای طبق گزارش یدیعوت آحارونوت و آموزش‌ها در بیمارستان صفد برای مقابله با موشک‌های مقاومت‌ بوده است.

اخیرا گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل که در آن هنگام فرمانده عملیات بود پیامی را منتشر کرد که در آن خواهان بهره‌گیری از درس‌های این جنگ‌ شد. آیزنکوت گفت: تهدید بوجود آمده از سوی لبنان همچنان وجود دارد و چالش‌های متعددی را در برمی‌گیرد و ایجاب می‌کند که ارتش برای هر سناریویی آماده باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =