ایسنا نوشت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: امیر پوردستان در جلسه امروز کمیسیون اعلام کرد که مقرر شده از امکانات ریلی برای انتقال سربازان استفاده شود و برای اتوبوس ها نیز ناظر قرار داده شده و همچنین همراه با اتوبوس ها با کمک پلیس راه، ماشین پلیس همراه اعزام گردد.

سیدحسین نقوی حسینی در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در ابتدای جلسه امروز کمیسیون، فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو و عضو کمیسیون گزارشی را درباره عملیات تروریستی صورت گرفته علیه وی، فرماندار و مسئولان به کمیسیون ارائه کرد و مقرر شد که موضوع از طرف کمیسیون به طور تحلیل و دقیق مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در نشست امروز همچنین با حضور امیرپوردستان بحث سرنگونی اتوبوس سربازان رسیدگی شد و قبل از توضیحات وی، سوالاتی پیرامون موضوع مطرح شد از جمله اینکه آیا پادیگان ۰۵ کرمان محل آموزش سربازان لیسانسه بوده؟ چرا سربازان در موقع مرخصی و آزادباش مجبور شدند با اتوبوس دربستی نزاجا بروند؟ چرا بر عملکرد شرکت های طرف قرارداد نظارت نشده و چرا اتوبوس شب حرکت کرده است؟ چرا یک کادر پزشکی در اتوبوس نبوده؟ آیا اخبار جاسازی اجناس و کالاهای قاچاق در اتوبوس صحت داشته؟ آیا افراد خاطی در این زمینه مجازات شده اند و بالاخره اینکه چه تمهیداتی تدارک دیده شده تا اینگونه حوادث دیگر تکرار نشود و تامین حق و حقوق جانباختگان و مجروحین در چه مرحله ای است؟

نقوی حسینی گفت: در نشست امروز توضیحات جامعی را در مورد نحوه تحویل گیری سربازان، مراحل آموزشی آنان، کیفیت و محتوای آموزشی و در نهایت توزیع آنها ارائه کرد. وی همچنین در مورد نحوه مرخص شدن سربازان از مراکز آموزشی و مرخصی رفتن در حین آموزش توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که سالهاست سربازان در زمان مرخصی با اتوبوس های تدارک دیده شده طی مسیر می کنند و در این مدت هیچ اتفاقی رخ نداده به طوری که مثلاً در همان روز حدود ۲۵۰ اتوبوس در مراکز آموزشی به کار گرفته شدند. اتوبوس مذکور از اتوبوس های نو بوده و به لحاظ فنی تأییدیه داشته و راننده آن نیز مجاز بوده است و ۴۵ نفر لیسانس وظیفه را سوار کرده و حتی در دو پلیس راه کارت تأیید رعایت سرعت مجاز دریافت کرده است.

وی افزود: از طرفی دیگر امیر پوردستان در نشست امروز گفت که ارزیابی پلیس راه و تشخیص کارشناسان هم ۵۰ درصد راننده را مقصر دانسته، ۲۵ درصد مشکلات راه و ۲۵ درصد هم شرکت اتوبوسرانی مقصر شناخته شده اند، همچنین بلافاصله نیروی زمینی همه امکانات خود را بسیج کرد تا اولا در کنار خانواده های جانباختگان باشد و ثانیا موضوع را به طور جدی پیگیری کند از طرفی دیگر اکثریت سربازان در شرایط فعلی لیسانس وظیفه هستند و در همه مراکز آموزشی لیسانس وظیفه داریم و هیچ سربازی مجبور نیست با اتوبوس های قراردادی سفر کند، ما در اتوبوس سرباز ناظر هم داشتیم حرکت در شب هم به خاطر هوای گرم کرمان بوده و تدارک وسیعی دیده شده تا از چنین رویدادی جلوگیری شود.

نقوی حسینی ادامه داد: امیر پوردستان تأکید کرد که مقرر شده که از امکانات ریلی برای انتقال سربازان استفاده شود و برای اتوبوس ها نیز ناظر قرار داده شده و همچنین همراه با اتوبوس ها با کمک پلیس راه، ماشین پلیس همراه اعزام شود که کلیه اقدامات مربوطه به تأمین حق و حقوق آسیب دیدگان در حال انجام است، اما در کل سربازان زینت کشور هستند و امیدوارم زمانی برسد که با اعتبارات لازم خودمان سازمان اتوبوسرانی داشته و سربازان را با عزت جابجایی کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در این جلسه که معاون راهداری وزارت راه و شهرسازی حضور داشت اعضای کمیسیون نقطه نظرات خود را مطرح کردند و امیر پوردستان نیز مجدداً تأکید کرد که همه تلاش خود را به کار گرفته تا بهترین شرایط را برای سربازان فراهم کند.

وی گفت: البته در ابتدای نشست طلایی نیک درباره علل عدم حضور وزیر دفاع در نشست امروز کمیسیون امنیت گفت که به علت حضور امیر پوردستان و وقت مورد نیاز برای ارائه گزارش درباره حوزه دفاعی و تصادف اتوبوس سربازان، در جلسه آتی وزیر دفاع حاضر می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =