مدیرکل امو اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان، با ارایه آماری از آخرین وضعیت طلاق و ازدواج در استان همدان، وضعیت موجود را نامطلوب دانست و گفت: چهار هزار و 265 واقعه طلاق سال 94 در استان همدان ثبت شد که نسبت به سال 93 با افزایش 10 درصدی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از ملایر ؛ مهرداد نادری فر، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان که در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی شهرستان ملایر سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: دوگانگی نگاه در مسایل فرهنگی باید از بین برود و از کتمان کردن و سرپوش گذاشتن باید به طور جد خودداری کنیم.

وی حل پدیده های اجتماعی را نیازمند رویکرد واقعی و اصلاح ساختار دانست و گفت: توجه به مسایل اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی به اقدام مثبت دولت تدبیر و امید برمی گردد که در این زمینه سنجش سرمایه اجتماعی در کشور انجام شد.

نادری فر افزود: با توجه به مطلوب نبودن خروجی سنجش سرمایه اجتماعی و ارایه گزارش کامل آن به مقام معظم رهبری، مقرر شد هر 6 ماه یکبار گزارش کامل اقدامات در حوزه اجتماعی ارایه شود.

وی بیان کرد: به دنبال تاکید مقام معظم رهبری در حوزه توجه به مسایل اجتماعی پنج محور حاشیه نشینی، طلاق، فساد و فحشا، مواد مخدر و نقاط بحران زا مشخص و از سوی وزارت کشور به استانداری ها ارسال شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: 21 هزار و 946 واقعه ازدواج در سال 84 به 18 هزار و 98 مورد در سال 94 رسید که شاهد کاهش چهار هزار مورد ازدواج در مدت 10 سال اخیر در این استان بوده ایم.

وی همچنین از کاهش 21 درصدی واقعه طلاق از 853 مورد در سال 93 به 667 مورد در سال 94 در شهرستان ملایر خبر داد و گفت: میزان ازدواج نیز از سه هزار و 258 فقره در سال 93 به دو هزار و 859 فقره در سال 94 رسیده که 12.2 درصد کاهش داشته است.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه مواد مخدر نیز اشاره کرد و افزود: سال 93 تعداد دو هزار و 836 نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شدند که این تعداد در سال 94 به سه هزارو 883 مورد رسید و در این زمینه چهار هزارو 151 انواع مواد مخدر کشف شد.

نادری فر همچنین به اجرای طرح نظر سنجی درباره موفقیت نظام در موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: مردم استان همدان نظام را در دو حوزه درمان و سلامت و بحث امنیت و انتظامی موفق دانستند و در بیکاری، گرانی و تروم منفی ترین نگاه را داشتند.


عبدالعظیم رضایی، فرماندار ویژه ملایر نیز برخی دیدگاهها را مناسب جامعه امروزی ندانست و گفت: برای رفع معضلات اجتماعی باید واقع بینانه تر و با دیدی باز به مسایل جامعه نگاه کنیم.

وی افزود: این در حالیست که امسال عزم دولت تدبیر و امید در کاهش آسیب های اجتماعی بعد از اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است.

فرماندار ملایر حل مسایل و معضلات اجتماعی را نیازمند یک اجماع و عزم عمومی دانست و خاطرنشان کرد: برای تقویت زیرساخت ها در دو حوزه اجتماعی و فرهنگی باید براساس اولویت دولت در کاهش آسیب های اجتماعی، برنامه ها و اقدامات جدی از سوی دستگاه های اجرایی بویژه نهادهای فرهنگی و سمن ها همراه با نظارت کامل طراحی و اجرایی شود.

رضایی پرداختن به اعتیاد و مواد مخدر را از اولویت های مسایل اجتماعی دانست و افزود: برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی تمام توان دستگاه های اجرایی بویژه فرهنگی، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، خیران و نخبگان باید به کار گرفته شود.

وی نقش سمن را در مبارزه با اعتیاد بسیار اثرگذار دانست و اظهار کرد: با وجود ویژگی های ارزشمند، سوابق بسیار خوب در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، حضور خوب خیران و انجام اقدامات بسیار اثرگذار در ملایر، باز هم آمار اعتیاد در این شهرستان بالا است.

فرماندار ویژه ملایر خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد: مدیران باید معضلات اجتماعی و اعتیاد را جدی بگیرند و مجموعه اقدامات و فعالیت های دستگاه ها باید در پایان سال ملموس و مشهود باشد.

رضایی ادامه داد: ملایر از سال 90 در کنار چهار شهر دیگر کشور به عنوان پایلوت مبارزه با مواد مخدر تعیین شده که تاکنون اقدامات بسیار مطلوب و ملموسی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: امسال نیز اقدامات بر اساس وظایف ذاتی دستگاه های اجرایی مشخص شده و تیمی برای پیگیری و رصد این طرح شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: همه هدف ما مصون سازی جامعه نسبت به سوء مصرف مواد مخدر، پیشگیری، درمان، شناسایی و دستگیری معتادان و ایجاد فرهنگ ضد اعتیاد در بین شهروندان است.

معاون استاندار همدان همچنین از برگزاری هفته فرهنگی ملایر در شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: یک هفته شهرستان ملایر تا دورترین نقاط روستایی آن درگیر برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، مذهبی و ورزشی خواهد بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =