کدخدایی مهمترین موضوع در بحث نظارت بر انتخابات را تدوین قانون نظام جامع انتخابات متناسب با اقتضائات روز دانست.

به گزارش خبرآنلاین انتخاب 3 حقوقدان جدید شورای نگهبان دستور کار امروز مجلس است.

عباسعلی کدخدایی که اینبار هم از سوی رییس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود، با اشاره به اینکه مجلس از نهادهای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: این نهاد به به دلیل ساختار مردمی و ارتباط مستقیمی که با مردم دارد و از سوی مردم انتخاب می شود و اختیارات، صلاحیت ها و وظایفی که دارد جایگاه راهبردی را در نظام به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: مجلس تبلور مردمسالاری دینی است، صلاحیت ها و اختیارات مجلس علاوه بر تقنین صلاحیت نظارتی است که عموما از طریق سوال و استیضاح یا نظارت های مالی از طریق دیوان محاسبات صورت می گیرد. و همین وظایف به او جایگاه بالایی در بین دیگر نهادهای نظام داده است.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان هم به مثابه مجلس در جهت صیانت از حقوق مردم، قانون اساسی و حاکمیت قانون قدم برمیدارد و طبیعی است که نیازمند هماهنگی و همکاری بین مجلس و شورای نگهبان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بعد تقنینی و نظارت بر انتخابات مشکلاتی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: نیازمند آن هستیم که از طریق تعامل موثری بین مجلس و شورای نگهبان این مسائل را حل کنیم. بخشی از اینها در کوتاه مدت قابل حل است.البته نیازمند اصلاح برخی از قوانین هم هستیم که امیدواریم با همکاری دونهاد انجام شود.

کدخدایی با بیان اینکه در بحث نظارت بر انتخابات مشکلات زیادی داشتیم و کسی نمی تواند منکر شود، تاکید کرد: نظام انتخاباتی ما نظام حداقلی است و کارآمدی خودش را تاحدود زیادی از دست داده است. تا زمانیکه نظام جامع انتخابات را براساس اقتضائات امروز تدوین نکنیم این مشکلات می تواند استمرار داشته باشد.

این حقوقدان پیشین شورای نگهبان خاطرنشان کرد:باید هرچه سریعتر نظام جامع قانون انتخابات را تدوین کنیم تا مشکلاتی که کمابیش در هر انتخاباتی با آنها درگیر هستیم را کنار بگذاریم. این موضوع هم همت زیادی را از سوی مجلس می طلبد.

وی با تاکید براینکه نظارت های تقنینی بسیار مهم است، گفت: این موضوع در تنظیم روابط دولت و مجلس و اصلاح مقررات مصوب از سوی مقامات اجرایی نقش بسیار بسزایی را ایفا کرده است.

کدخدایی در پایان گفت: امیدوارم اگر در مجلس حضور داشتم در جهت ارتقای تعامل بین مجلس و شورای نگهبان و در جهت اصلاح قانون انتخابات گام هایی را برداریم. مهمترین رکن این موضوع مجلس است و امیدواریم در دور جدید نمایندگان همت کنند و این قانون انتخابات و نظام انتخاباتی را سریعتر اصلاح کنند.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =