پس از همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که سوم تیر برگزار شد، بازارهای جهانی تحت هیجان قرار گرفتند. حال پس از گذشت ۳ هفته از این رخداد، تازه بازارها کمی آرام گرفتند.

تحلیلگران اقتصاد بین الملل معتقدند رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، می‌تواند اروپا را مجددا به رکود بازگرداند، فشار بیشتری روی اقتصاد جهانی وارد کرده و درخواست برای شمش را به عنوان یک دارایی افزایش دهد.

جیمز استیل تحلیلگر HSBC اعلام کرد: «در کوتاه مدت طلا متاثر از همه پرسی بریتانیا بوده و با توجه به نتیجه این رای گیری حرکت خواهد کرد. زمانی هم که اثرات نتیجه رفراندوم به پایان برسد، ما انتظار داریم طلا به تدریج تحت تاثیر عوامل محرک دیگر قرار گیرد. این یک دلیل خوب برای خرید طلا در کوتاه مدت خواهد بود.»  (اینجا)

از سوی دیگر، شاخص بورس بریتانیا در ۲۴ ژوئن پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید. شاخص لندن FTSE بیش از ۸ درصد افت داشت و ارزش پوند انگلیس به کمترین سطح خود در ۳۰ سال اخیر رسید. بقیه شاخص های بازار اروپا نیز تحت تاثیر این اتفاق افت داشتند. 

انگلیس اولین کشوری است که تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته است. نخست وزیر این کشور به همین دلیل چهارم تیر استعفای خود را اعلام کرد و پس از ۳ ماه انگلیس را به دولت جدید می سپارد.

کارشناسان معتقدند اتفاق هایی که در حال حاضر در بازار رخ داده، نشان دهنده این است که فعلا خروج بریتانیا ار اتحادیه به نفع این کشور نبوده و اقتصاد این کشور لطمه خواهد دید. (اینجا)

در حالی در روز چهارم تیر قیمت طلا در بازار جهانی به دنبال شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا 55 دلار افزایش یافت که این موضوع بازار داخلی ایران را نیز تحت‌تاثیر قرار داد؛ تا جایی که قیمت سکه 31 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

نتایج همه پرسی روز پنج‌شنبه انگلیس نشان داد مردم این کشور به خروج از عضویت اتحادیه اروپا رای داده‌اند. همزمان با اعلام نتایج همه پرسی، بلافاصله قیمت اونس طلا در بازار جهانی 55 دلار افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت اونس باعث شد که پنجم تیر در بازار تهران قیمت طلا و سکه بالا رود؛ به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی 31 هزار تومان، نیم‌سکه 11 هزار تومان، ربع سکه 6 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 هزار و 500 تومان افزایش یافت. (اینجا)

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این روزها بحث داغ رسانه‌های جهان است. این موضوع منجر به تکان خوردن بورس‌های بزرگ اروپایی و آسیایی شد. اما بورس تهران با توجه به اینکه با جهان چندان ارتباطی ندارد، تغییر عجیبی نکرد. یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این مورد معتقد است این موضوع نشان از وجود عقلانیت بیش از گذشته، در بورس ایران است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: مطمئنا مناسبات بریتانیا با آمریکا، روسیه، چین، آلمان و دیگر کشورها تغییر شکل نخواهد داد، به علاوه این رفراندوم قابل تکرار است و اگر مردم بریتانیا بعد از چند سال متوجه شوند که این تصمیم‌شان به ضرر منافع ‌شان است، قطعا با رفراندومی دوباره بریتانیا را عضو اتحادیه اروپا خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ کاهش قیمت یورو و پوند در بازار ایران پس از انتخابات بریتانیا متذکر شد: کاهش قیمت پوند و یورو در ایران به ضرر بعضی از شرکت ها و از طرفی به سود بعضی از شرکت‌های دیگر خواهد بود. شرکت هایی که با یورو و پوند مبادلات شان را انجام می‌دهند، کاهش این ارزها می‌تواند به کم شدن بهای تمام شده شان کمک کند. (اینجا)

به نظر می‌رسد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بورس تهران چندان اثر گذار نباشد، زیرا عدم ارتباط تنگاتنگ اقتصادی با سایر کشورها، نوعی فضای ایزوله‌ای را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده که باعث عدم همگرایی بازار سهام ایران با بازارهای جهانی شده است.

در پی انتشار خبر رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در مقابل سایر ارزهای اصلی با ۱۱ درصد کاهش به کمترین رقم در ۳۰ سال اخیر رسید. قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز جمعه به دلیل اعلام نتیجه رفراندوم بریتانیا مبنی بر خارج شدن این کشور از اتحادیه اروپا با کاهش چشمگیر روبرو شد و بیش از ۶ درصد روند نزولی به خود گرفت. در پی آن شاخص بورس‌های جهانی نیز با ریزش مواجه شدند.(اینجا)

پس از همه پرسی ای که برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رخ داد، ارزش یوان چین نسبت به دلار ۱.۳ درصد افت پیدا کرد. یوان حدود ۶.۶۷ نسبت به دلار خرید و فروش شده است که کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۰ را تجربه کرد. چین هنوز در تلاش است که بحران اقتصادی ای که سال گذشته برای این کشور رخ داد را جبران کند.

تحلیلگران جهانی بر این باورند که ارزش یوان چین همچنان کاهش پیدا خواهد پیدا کرد. چین باید برای کاهش ارزش یوان خود راه حل یا بسته های اقتصادی جدیدی ارائه دهد. اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری چین محسوب می شود که با داشتن یوان قوی چین رقابت ناپذیر و قوی می شود. (اینجا)

به همین ترتیب، کارشناسان هشدار داده بودند که اگر با برگزیت موافقت شود، قیمت ها افزایش خواهد یافت. تنها با گذشت دو هفته از همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خانواده های بریتانیایی برای خرید کالاها و خدمات خود پول بیشتری پرداخت کردند. خریدهای روزمره با کاهش ارزش 15 درصدی پوند نسبت به دلار گران شده است.( اینجا)

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بازار بورس و سرمایه درباره تاثیر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد ایران اظهار داشت: از قبل معلوم بود که چنین اتفاقی به عنوان شوک تلقی شود و اگرحتی هم رای داده می شد که انگلیس در اروپا بماند، باز هم این اتفاق در بازارهای جهانی شوک ایجاد می کرد، بنابراین آنچه امروز می بینیم، شوک اولیه است و بازارهای بین المللی دارند، خود را با شرایط جدید تطبیق می دهند.

وی افزود: اما در مورد ایران باید توجه داشت که بیش از یک دهه است که تحریم های جدی بر اقتصاد ما وارد شده و ارتباط ما نه تنها به لحاظ تجاری و اقتصادی با اتحادیه اروپا در پایین ترین حد خود بوده، بلکه در برخی موارد قطع هم بوده است، بنابراین اینکه احساس کنیم با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اقتصاد ایران تاثیر منفی می بیند، در واقع این گونه نیست. (اینجا)

بعد از برگزاری رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا که برگزیت نام گرفت، برخی تحلیلگران گفتند که این اتفاق در سطح کلان سبب کند شدن رشد اقتصادی اتحادیه اروپا شده و هر کشوری که با این اتحادیه مراوده تجاری دارد نیز از این اتفاق تاثیر می گیرد.

محمد هادی مهدویان گفت: رفراندومی که برگزارشد، ابعادش هم گسترده بود و هم حالا عمیق تر شده است. ریسک در حوزه عملیات ارزی و برابری پول ها عمق وسیع تر و بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. این روند ادامه خواهد داشت. ما روز به روز در حوزه اقتصادی و غیراقتصادی با ریسک های وسیع تری مواجه هستیم. به نظر من اگر اتحادیه اروپا اصلاحات ساختاری انجام ندهد دچار مشکل می شود.

در گذشته همکاری با اتحادیه اروپا فرصتهای بهتری برای ایران داشت. در گذشته آلمان و فرانسه در زمینه های اقتصادی و صنعتی بیش از انگلیس با ایران همکاری داشتند. (اینجا)

محمد خاقانی با اشاره به اتفاق های برگزیت و حوادث تیراندازی در دالاس آمریکا گفت:«در دنیای غرب بعد از نژادپرستی که ما در رفراندوم اخیر انگلیس شاهد آن بودیم، به نظر می رسد که  جنبش نژادپرستی وسعت پیدا می کند و حتی ممکن است اتحادیه اروپا را در آستانه از هم فروپاشی قرار بدهد. این نژادپرستی بیش از هر زمان در آمریکا خود را نشان داده است.» ( اینجا)

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    هنوز برای تعیین فرصت ها یا چالش های برگزیت برای ایران خیلی زود است. ابتدا باید اینکار شروع شود و ما بفهمیم چگونه قرار است بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود تا بعد برسیم به ایران. خود بریتانیا و اتحادیه اروپا هم نمی دانند چه فرصت ها یا چالش هایی در این راه برایشان وجود دارد.
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    آخه کجای این معادلات در میان 200 کشور جای داره؟