مهر نوشت: وزیر نیرو با اعلام آمادگی تهران برای پذیرش شرکت‌های انگلیسی، از سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در صنعت آب و فاضلاب طی ۵ سال آینده خبر داد.

 حمید چیت چیان در جمع شرکت های حوزه صنعت آب انگلیس در لندن با بیان اینکه طی ۵ سال آینده حداقل ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب و فاضلاب سرمایه گذاری می کنیم، بر آمادگی تهران برای پذیرش سرمایه گذاری از سوی شرکت های انگلیسی تاکید کرد.

وزیر نیرو اظهارداشت: شرایط بین المللی این امکان را فراهم کرده که ما بتوانیم رابطه ای فعال، رو به گسترش و مفیدتری را با شرکت های انگلیسی و موسسات انگلیسی داشته باشیم. وی در ادامه به تشریح ظرفیت های صنعت آب کشورمان پرداخت و گفت: ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان متوسط بارندگی در ایران حدود ۲۵۰ میلی متر در سال است که در حال حاضر به دلیل کاهش بارندگی در ۱۵ سال اخیر، بسیار کاهش پیدا کرده است.

چیت چیان افزود: میزان آب تجدیدشونده کشور ما در گذشته ۱۳۰ میلیارد متر مکعب در سال بود، ولی بر اساس ارزیابی هایی که اکنون داریم به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب محدود شده و از طرفی مصارف و جمعیت کشور ما افزایش پیدا کرده؛ لذا میزان آب تجدید شونده به ازای هر نفر ایرانی کاهش قابل توجهی داشته است.

وزیر نیرو افزود: بسیار بدیهی است که در چنین شرایطی ناچار هستیم که سرمایه گذاری قابل توجهی را در صنعت آب انجام بدهیم. وی اضافه کرد: اقدامات وسیعی انجام شده و اقدامات وسیع تری نیز قرار است که انجام شود؛ اما واقعیت موجود جهان، که تغییر اقلیم است در منطقه خاورمیانه به نفع ملت های ما تغییر نمی کند.

چیت چیان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۶۰ سد بزرگ در ایران ساخته شده است افزود: هم اکنون نیز ده ها سد دیگر در حال ساخت است که انتظار می رود که در سال های آینده به بهره برداری برسند.

وی به تلاش های وزارت نیرو برای تامین آب آشامیدنی در ایران اشاره کرد و گفت: شاید برای شما جای تعجب باشد که گاهی آب شرب با ۷۰۰ کیلومتر طی مسیر در اختیار شهرهای گوناگون قرار می گیرد و گاهی اوقات در خطوط انتقال آب ما ناچار هستیم بیش از هزار متر آب را پمپاژ کنیم.

وزیر نیرو افزود: شمار تونل ها و طول تونل هایی که ما برای انتقال آب زده ایم بسیار بیشتر از تونل هایی است که برای جابجایی در کشور ما حفاری شده است. وی تصریح کرد: این نشان دهنده این است که اقدامات بسیار قابل توجهی برای تامین آب انجام شده و لذا ۱۰۰ درصد مردم شهرهای ما دسترسی به آب آشامیدنی با استانداردهای بالا دارند.

چیت چیان اظهارداشت: اما در خصوص شبکه های فاضلاب فقط ۴۳ درصد از مردم ما تحت پوشش شبکه های فاضلاب هستند و این نشان دهنده این است که یکی از اقدامات آتی ما توسعه شبکه های فاضلاب و سیستم های تصفیه فاضلاب خواهد بود.

وی گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که ما در حال حاضر آن را پیگیری می کنیم موضوع مدیریت مصرف آب و ارتقاء سطح راندمان آبیاری در بخش کشاورزی است. وزیر نیرو همچنین موضوع هوشمندسازی شبکه های آب شهرها را از دیگر اهداف وزارت نیرو برشمرد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر بسیاری از طرح های وزارت نیرو به صورت مشارکت خصوصی (PPP ) در داخل ایران صورت گرفته است افزود: امیدواریم که شرکت های خارجی هم بتوانند در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند. این مشارکت ها می تواند شامل احداث سدها، شیرین سازی آب دریا و انتقال آب به مناطق مورد نیاز، توسعه شبکه های فاضلاب و احداث تاسیسات تصفیه فاضلاب، هوشمند سازی شبکه های آب باشد.

چیت چیان اضافه کرد: پیش بینی شده که طی پنج سال آینده ما حداقل ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب و فاضلاب سرمایه گذاری خواهیم کرد؛ بنابراین ما به شرکت های انگلیسی که در این بازار مشارکت کنند ضمن آنکه ما نیز بتوانیم از فناوری های این شرکت ها بهره ببریم، استقبال می کنیم.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    یادی کنیم از اونی که اقتصاد ایران رو دولتی کرد. وزیر بود
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    جناب سبیلو با اندکی هم رییش کدوم اقتصاد ؟ منظورتان ۷۰۰۰۰۰ هکتار اخوی هست راستی آپارتمان آق فاضل چن متر است