۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۶

دکتر ناصر کرمی

ابتدا: شهرداری خوشحال است که بالاخره تونل توحید را به بهره برداری رسانده است. تفاخر می کند از این بابت که برای احداث این تونل هیچ کمکی از دولت نگرفته.

دولت هم خوشحال است که یک ریال نپرداخته، اما در همین سالهایی که صدارت دست آنها بوده چنین پروژه شهری مهمی به بهره برداری رسیده است. مردم هم قاعدتاً خوشحالند.

اگر چه هنوز گره میدان توحید باز نشده و داخل تونل مشکل تهویه دارد و آن سوی تونل باز می شود به یک معبر تنگ که باعث می شود راهبندان پس بزند به داخل چنین تونلی که بسیار هوای خفقان آوری دارد.

اما به هر حال این مشکلات هم لابد تا ماه های آینده رفع می شود و آسانتر می توان از شمال شهر به جنوب رفت. ظاهراً همه راضی هستند و برای قاضی بخت برگشته نصیبی جز لعنت شاکی و متشاکی نیست. اما اگر نوبت صحبت به قاضی برسد، چه می گوید؟

بعد: نکته این است که بهای واقعی احداث تونل توحید چقدر است؟ هزینه های عمرانی پروژه به کنار، مهم این است که بدانیم شهرداری " بدون گرفتن یک ریال کمک از دولت " چگونه این تونل را ساخته است.

ماجرا تداوم همان حکایت مدیریت شهری تهران در دو دهه هفتاد و هشتاد است: حراج ذخایر ارضی شهر، برای تامین نیازهای روزمره آن. موج اول ( در دهه هفتاد ) تراکم فروشی و متراکم سازی بی رویه شهر بود. موج دوم ( عمدتاً در نیمه اول دهه هشتاد ) تغییر کاربری باغها بود، موج سوم که اینک گسترش یافته انبوه سازی در حریم زیستی شهر ( ناحیه کوهستان ) و اجازه تغییر کاربری حتی به آن دسته از محدوده های فضای سبز شهر است که در طرح تفصیلی مناطق تعریف آنها " فضای سبز، مطلقاً بدون هیچگونه امکان تغییر کاربری " تعیین شده است.

اکنون کدام باغ ، فضای سبز و زمین خالی در یک سوم شمالی شهر می شناسید که با وجود رکود بازار مستغلات، کارگران شتابناک در حال برآوردن احجام سیمانی و فولادی از دل آنها نباشند؟ آینده شهر به حراج گذاشته شده تا این تونل ساخته شود. سرنوشت میلیونها ساکن این شهر ( آنها که هستند و آنها که خواهند آمد ) به مخاطره افتاده تا آن عکس های یادگاری روز افتتاح درکار تونلی فاقد استانداردهای فنی و زیست محیطی لازم، ثبت شوند.

می شود هزینه مخاطرات شهری بدون آینده را حساب کرد و آن را جمع بست با هزینه های عمرانی تونل توحید. شک نکنید که این گرانترین تونل تاریخ جهان است. 

سرانجام: بچه که بودم همیشه برای من سوال بود که کارگرانی که ده ها متر زیر زمین زیر آوار معدن می مانند و می میرند روح شان چه سرنوشتی پیدا می کند؟ در روز بازپسین آدمی که روحش فرصت پرواز به آسمان را پیدا نکرده، چه سرنوشتی دارد؟ شاید لازم نباشد که نگران ماندن زیر آوار تونل توحید باشیم، شاید بیهوده باشد که فکر کنیم به مخاطرات ماندن زیر آوار زلزله متحمل تهران.

اما بعدها حتماً به این فکر خواهیم کرد که آن بلایی که بر تهران روا داشتیم یک جور خودکشی بود. و در روز بازپسین حتماً عاقبت خوبی در انتظار آدم هایی که خودکشی می کنند، نیست. 

اقلیم شناس و روزنامه نگار محیط زیست

کد خبر 55625

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    آقای دکتر چرا به جای استدلال علمی شعار دادی ؟ عیب و ایراد کار را بگو،هر کاری سود و زیان خودش را دارد، به جای شعار با استدلال و عدد و رقم بگو سودش بیشتر است یا زیان تونل بیشتر است. بعد بگو گرانترین تونل جهان، بگو با کدوم تونل مقایسه کردی، بعد قیافه دوستدار محیط زیست بگیر. آیا برای حفظ محیط زیست، بگو سود تونل بیشتر است یا زیان تونل. همین. ممنون.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    به این کارشناستون بگین یکم مطالعه کنه بعد حرف بزنه.شهرداری به دلیل صاف بودن حساب های مالیش تنها ارگانی در کشوره که میتونه فایننس خارجی بگیره. من که میدونم نشان نمیدید ولی خوب چه کنیم.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    بهتر نبود بجای این متن ادبی، متن فنی و با اعداد ارقام ارائه میشد! انتظار جدولی از هزینه های «هر متر» تونلهای بزرگ دنیا میدیم تیتر را دیدیم آمدم ببینم چگونه این تونل از تونل مانژ گرانتر شده است! ...
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    با احترام فقط یک مشت چرت و پرت خواندم... از سایت شما توقع ارائه این متون ضیعف نیست
  • جهانی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    هروقت یک کار مهمی در این کشور انجام میشه یک عده ساز مخالف میزنند من به عنوان یک ایرانی دست تک تک ادمهای که این تونل رو ساختند میبوسم حالا با هر هزینه ای که کردند دستشون درد نکنه
  • ایرانی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    باسلام ایشان دکترای سفسطه هستند؟
  • بدون نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    0 0
    ايشون هزينه هاي پنهان و هزينه فرصت و هزينه هاي اجتماعي رو مطرح کردند که براي کساني که دستي بر اقتصاد دارند آشناست
  • بدون نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    0 0
    بی خیال بابا.
  • مجيد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    يعني واقعا اين چند نفري كه كامنت گذاشته اند نفهميده اند منظور از گرانترين تونل تاريخ چيست؟ فهم متن به اين سادگي واقعا مشكل است؟ نويسنده ميگويد آينده شهر را حراج كرده اند تا اين تونل غير استاندارد را بسازند. بهاي تونل آينده يك شهر است. من تصور ميكنم همه كامنتها را يكي از كارمندهاي قاليباف نوشته است. آن هم كارمندي با حداقل هوش.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
    0 0
    بد نبود

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین