اقتصاد به نقل از عضو هیات علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس با بیان اینکه تمامی صنایع کشور باید دائما تحت نگاه نظارتی دولت باشند، نوشت: صنایع اصلی رقابت‌پذیر ایران صنایع معدنی، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی، صنایع مواد غذایی و خودروسازی هستند که همگی باید رقابت‌پذیر باشند.

سیدکاظم اورعی با بیان اینکه بدون شک اولین بخش اقتصادی در کشور که این خاصیت رقابت‌پذیری را دارد، بخش معدن و صنایع معدنی است، اظهار کرد: بخش‌های دیگری هم در اقتصاد کشور هستند که می‌توانند ظرفیت رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشند مثل بخش انرژی و نفت ولی چندان نهفته نیستند. تمامی این بخش‌ها به آسانی می‌توانند شکوفاتر شوند. 

او افزود: بخش معدن و صنایع معدنی به‌طور مثال، هم زیرساخت را دارد و هم بسیاری از نیازهای دیگر مانند نیروی انسانی. مزیت منحصر به‌فرد این بخش این است که سرمایه‌گذاری قبلا در آن انجام شده و فقط باید از ظرفیتی که موجود است استفاده شود. بیش از 95 درصد سرمایه‌گذاری لازم در بخش معدن و صنایع معدنی قبلاً انجام شده و با مبالغ ناچیزی می‌توان این بخش اقتصادی را شکوفا کرد. وقتی این بخش شکوفا شد، از آنجا که حدود یک‌سوم اقتصاد کشور به این صنایع وابسته است، کل اقتصاد کشور رونق می‌گیرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس با بیان اینکه دو بخش دیگر یعنی انرژی و نفت تا حدودی همین خاصیت را دارند اما به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت نیاز است، گفت: در این دو بخش، در حال حاضر تقریبا از تمام ظرفیت تولیدی استفاده می‌شود در صورتی که در بخش معدن حدود نیمی از ظرفیت تولیدی که قبلا برای آن سرمایه‌گذاری شده عملا بیکار و بلا‌استفاده است. اما کدام صنایع هستند که اگر دولت رهایشان کند، می‌توانند رقابت‌پذیر باشند؟

اورعی با بیان اینکه هیچ صنعتی را دولت نباید رها کند، افزود: همان‌گونه که هیچ صنعتی نباید به‌طور کامل تحت چتر حمایتی دولت باشد. تمامی صنایع کشور باید دائما تحت نگاه نظارتی دولت باشند. این به معنای واقعی فقط باید نظارت باشد، نه دخالت یا الزاما پرداخت یارانه. این سوال باید در خصوص همه صنایع صادق باشد و هیچ صنعتی نباید چشم به دست دولت برای دریافت یارانه داشته باشد. 

او افزود: هر صنعتی که شکل می‌گیرد خودش به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید سودده باشد نه اینکه باری بر دوش دولت اضافه کند. صنایع اصلی رقابت‌پذیر ما صنایع معدن و مواد معدنی، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی، صنایع مواد غذایی و خودروسازی هستند که همگی باید رقابت‌پذیر باشند. تمامی این صنایع یا همین الان رقابت‌پذیرند یا با کمی توجه یا پرداخت مبالغ ناچیزی یارانه به‌صورت مقطعی رقابت‌پذیر می‌شوند. حتی صنایع دستی ما به آسانی می‌توانند رقابت‌پذیری داشته باشند. شاید ما فقط برای یک صنعت آن‌ هم کشاورزی تا حدودی بتوانیم استثنا قائل شویم. ما در رقابت‌پذیری مشکل حادی نداریم و سیاستگذاری مناسب، کمبودها را به آسانی رفع می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس در پاسخ به این سوال که چرا صنایع سنتی رقابتی نیستند اما صنایع مدرن و های‌تک می‌توانند رقابتی باشند، گفت: صنایع سنتی هم می‌توانند رقابت‌پذیر باشند. زیرا این صنایع هم جذابیت‌هایی دارند. به علاوه اینکه آنها را هم تا حدودی می‌توان با استفاده از های‌تک مکانیزه کرد. این موضوع را زمان حل می‌کند و لازم نیست تا این حد نگران جزییات و ترکیب صنایع کشور باشیم. صنایع مدرن و های‌تک هم مزیت‌هایی دارند و به‌خودی خود جهان به آن طرف خواهد رفت. 

او افزود: می‌توان از صنایع ‌های‌تک به عنوان جذاب‌کننده در صنایع دستی استفاده کرد. تمام صنایع می‌توانند مزیت‌هایی داشته باشند؛ یکی اشتغال ایجاد می‌کند، دیگری ارزش افزوده بالایی دارد و بعضی دیگر ظرفیت و میزان تولید را بالا می‌برند. اما از صنایع و تولید باید حمایت غیر‌مالی شود. هدف باید همیشه این باشد که تولید در کشور زیاد شود، از هر صنعتی که باشد، چرا که میزان تولید است که رشد اقتصادی را به وجود می‌آورد.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    میزان بهره وری اصل خدشه ناپذیر سیستم های مالی و حتی غیر مالی ست و آنها که بهره وری پایین دارند محکوم به نابودی هستند. دیر و زود داره و می شه در سایه رانت قدرت و ثروت آنرا به تعویق انداخت اما سوخت و سوز نداره. مدیران باید همیشه نگران میزان بهره وری سیستم های خودشان باشند.