ایسنا نوشت: وزیر خارجه عربستان ضمن استقبال از گزارش 28 صفحه‌ای حملات 11 سپتامبر در آمریکا، گفت: نتایج تحقیقات بار دیگر ثابت کرد که هیچ دلیل و مدرکی دال بر دست داشتن عربستان یا مسئولان عربستانی در این حملات وجود ندارد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سفارت این کشور در واشنگتن گفت: انتشار این گزارش اقدامی مثبت است، از این جهت که بدانیم چه چیزی در آن وجود دارد و نتایج تحقیقات به کجا رسیده است. این گزارش ثابت کرد که هیچ ارتباطی میان دولت عربستان و مسئولان عربستانی با حملات 11 سپتامبر در آمریکا وجود ندارد. ما اکنون می‌توانیم صفحه گذشته را ببندیم و به آینده بنگریم.

الجبیر گفت: ما بارها خواهان انتشار این گزارش شدیم. من نمی‌دانم چه انگیزه‌هایی پشت محرمانه خواندن این سند وجود داشت. برای ما مهم است که واقعیت‌ها را بدانیم و جهان بفهمد که این اتهامات صحت ندارد. این مسئله عملا اتفاق افتاده است.

وزیر خارجه عربستان درباره اشاره‌ای که در این گزارش به تماس‌های میان مسئولان کنسولگری عربستان در کالیفرنیا با دو تن از عاملان حملات شده، گفت: دولت‌ها در سرتاسر جهان روش کار خود را تغییر داده و در برخوردهایشان محتاطانه عمل می‌کنند. این گزارش فاش کرد که افرادی از بزرگواری مسئولان عربستانی سوءاستفاده کرده بودند.

وی گفت: پس از حوادث 11 سپتامبر در شناسایی حامیان تندروی و تروریسم احتیاط بیشتری به خرج دادیم و دفاتر مؤسسه الحرمین را بستیم. عربستان کارنامه درخشانی در مبارزه با تروریسم دارد و از تروریسم رنج برده است. ما اوایل این ماه در معرض سه حمله قرار گرفتیم و همچنان مصمم به از یبن بردن تروریسم هستیم.

عصر روز جمعه جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که 28 صفحه گزارش حملات 11 سپتامبر که به کنگره ارسال خواهد شد شامل هیچ سند و مدرک جدیدی دال بر دست داشتن مسئولان عربستانی در این حملات نیست.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =