امروز در نشست پایانی چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، بیابان لوت کرمان ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بیابان لوت در حالی به عنوان پنجمین اثر ثبت شده استان کرمان در فهرست جهانی یونسکو محسوب می شود که 2 روز قبل هم 3 قنات (کاریز) از استان کرمان در این فهرست ثبت شده بودند.

پیش از این هم ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و روستای صخره ای میمند در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بودند. حالا با ثبت بیابان لوت، کرمان از نظر ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو رتبه اول را در کشور دارد.

چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در حالی امروز با ثبت بیابان لوت به کار خود پایان داد که طبق برنامه قرار بود برای بررسی پرونده‌های طبیعی و منظر فرهنگی تا سه روز دیگر ادامه پیدا کند، اما به دلیل وقوع ناآرامی‌های سیاسی در استانبول، ادامه بررسی پرونده‌های مورد نظر به ماه مهر در پاریس موکول شد. به دلیل همین ناآرامی ها روز شنبه اجلاس یونسکو معلق شد اما امروز مجددا این اجلاس از سر گرفته شد.

محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در رابطه با ثبت بیابان لوت به «خبرآنلاین» گفت: «به دلیل وقایع بامداد شنبه احتمال داشت پرونده ثبت بیابان لوت در مهر ماه بررسی شود اما با رایزنی های آقای طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، پرونده لوت جلو افتاد و روز گذشته بررسی و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.»

بیابان لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار دارد و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود 10 درصد وسعت کشور را دربر گرفته است. 80 درصد بیابان لوت در استان کرمان است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =