معاون اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری چهارمحال وبختیاری گفت: کاهش 5.5 درصدی ازدواج و همچنین افزایش تعداد طلاق های ثبت شده در استان یک آسیب و تهدید اجتماعی و رفتاری در استان است.

عبدالرضا علیمحمدی شامگاه دوشنبه در جلسه کارگاه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی ویژه اصحاب هنر،رسانه و روابط عمومی های استان افزود:هم اکنون آمار ازدواج های ثبت شده در استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.5درصد کاهش داشته است.
وی،با بیان اینکه هم اکنون آمار طلاق در کشورنسبت به ازدواج های ثبت شده بسیار بالاست ،اظهار کرد: جرائم خشن،ضرب و جرح عمومی و قاچاق مواد مخدر صنعتی و سنتی و تولیدات مشروبات الکلی بیشترین آمار وقوع جرم دراستان را دارد.
به گفته وی،در پرونده های دعاوی خانوادگی نیز بی بندو باری، طلاق عاطفی و قضایی و شبکه های اجتماعی و اخلاقی تهدید جدی در بنیان خانواده در چهارمحال وبختیاری محسوب می شود.
علیمحمدی افزود:هم اکنون افراد بی سرپرست ،بدسرپرست و فرزندان طلاق بیشترین جرائم را انجام می هند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه پیشگیری در حوزه وقوع جرم بیش از 30 سال است در قانون اساسی مطرح شده اما تا کنون به این امر توجه نمی شد.
وی گفت:تاکنون پیشگیری از وقوع جرم را تشکیل پرونده در محاکم قضائی و اجرای حکم می دانستند در حالی که پیشگیری در حوزه های مختلف از پیشگیری فرهنگی ،وضعی، انتظامی و قضایی و پیشگیری اولیه ، ثانویه و ثالث مد نظر بوده است.
وی به فرهنگ سازی در حوزه پیشگیری و معرفی هنجارها و ناهنجارها در جامعه تاکید کرد وگفت: اجرای این امر یکی از مهمترین برنامه ها وسیاست ها در حوزه مقابله و کاهش جرائم است.
علیمحمدی به حضور کمرنگ رسانه ها ،اهل اقلم و روابط عمومی ها و رسانه ها در حوزه فرهنگ سازی پیشگیری از وقوع جرم اشاره و انتقاد کرد و گفت: از سه سال گذشته معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در کشور و استان ها راه اندازی شده است.
وی اظهار کرد: هنوز فرهنگ پیشگیری در حوزه های مختلف در کشور نهادینه نشده و با گسترش بحث اعتیاد، طلاق و ناهنجاریهای طلاق در جامعه رو به افزابش است.
وی به افزایش پرونده های ورودی به دادگستری در استان نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت:نبود بازدارندگی های وقی و همچنین ضعیف بودن فرهنگ پیشگیری از اسیب های اجتماعی از مهمترین دلایل افزایش پرونده های ورودی به دادگستری و دادسراهای استان است.
وی در ادامه از اجرای طرح موفق مشاوره قبل از ازدواج از سه سال گذشته و اجباری شدن،گذراندن این دوره برای زوج های در شرف ازدواج اشاره کرد وگفت:این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا شده و در این مدت 9هزار زوج در شرف ازدواج آموزش های مهارت های زندگی را فرا گرفتند.
وی، اجرای طرح امید برای جوانان را یکی از دوره های مهم در کاهش آسیب عنوان کرد و گفت: با اجرای شدن این طرح چهار تا پنج هزار جوان که برای نخستین بار مرتکب خلاف و یا جرم شده اند در این کلاس ها شرکت و از تشکیل پرونده در دادسراها و دادگستری ها جلوگیری می شود.
****
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد نیز با اشاره به کاهش ازدواج در استان گفت:متولیان بحث ازدواج در استان باید تمام تلاش خود را برای این امر انجام دهند.
سید محمد موسوی افزود: مطالبه مردم از مسؤولان برای قانونگذاری مطلوب ، از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید فرهنگ قانون گرایی هرچه بیشتر در میان افراد جامعه ترویج شود.
وی،بر اجرای دوره های آموزش مهارت های زندگی و همچنین مهارت های مطالبه، تفکر خلاق به افراد جامعه و استان تاکید کردو گفت:با فرهنگ سازی در حوزه پبشگیری و همچنین ارائه آموزش های لازم به می توان از بسایری از ناهنجاریهای اجتماعی جلوگیری کرد.
وی اظهار کرد: زیربنای توسعه و پیشرفت در جامعه توجه به نظم و قانون گرایی است و مواد مخدر، طلاق و مصرف دخانیات از معضلات بزرگ جامعه هستند که لازم است در راستای مبارزه و پیشگیری از این مشکلات تلاش بیشتری در همه حوزه ها به ویژه حوزه فرهنگی صورت گیرد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می توانند نقش اثرگذاری در قانونگذاری داشته باشند، تصریح کرد: لازم است مردم از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مطالبه در زمینه قانونگذاری بهره مند شده و این مطالبه را با جدیت پیگیری کنند زیرا قوانین در رشد و توسعه جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد با اشاره به فضاهای مجازی از جمله شبکه های اجتماعی و مزایا و معایب آن، افزود: شبکه های اجتماعی و اینترنت در زمینه افزایش اطلاعات مفید است اما اندیشیدن، یکی از موارد مهم در رشد و توسعه بوده که لازم است جایگاهی برای این موضوع مهم در نظر گرفته شود زیرا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تنها اطلاعات را افزوده و قدرت اندیشیدن را افزایش نمی دهد.
وی مطرح کرد: تهیه محتوا برای شبکه های اجتماعی از اقدامات لازم در راستای سازماندهی به آن ها به منظور افزایش قدرت تفکر و اندیشیدن به مسائل مختلف است که مردم ومسوولان برای ترویج فرهنگ مشارکت در خصوص پیشگیری از وقوع جرم توجه بیشتر داشته باشند.
کارگاه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی ویژه اصحاب هنر، رسانه و روابط عمومی های استان با هدف ارتقا، فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم و اسبیب اجتماعی در حوزه رسانه و مطبوعات برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =