«خبرجنوب» نوشت: وزیر نفت گفت: با حرفهای احساساتی و شعار صرف، کشور توسعه پیدا نمیکند و توسعه یک کشور بر پایه عقلانیت صورت می گیرد.

زنگنه در دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز دانشگاه شيراز در جمع اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه افزود: اينكه صرفاً شعار بدهيم و بر پايه عقلانيت براي توسعه كشور فعاليت نكنيم نه تنها كار از پيش نبرده ايم بلكه اين مسئله ممكن است آفتي شود كه كشور را عقب بيندازد.
وي يادآور شد: ما عادت كرده ايم كه بگوييم همه چيز را توليد مي كنيم و از مشابه خارجي اش هم بهتر است و كلي هم ارزآوري داريم اما اين در بسياري از موارد واقعيت نيست. زنگنه گفت: در سال 76 متوجه شدم كه در دانشگاه نفت ما رشته بالا دستي نداريم و همه چيز تدريس مي شود جز آن چيزي كه بايد، يعني بالاترين ثروت و تاثيرگذارترين بخش در اين خصوص بخش بالادستي نفت است كه در آن زمان هيچ رشته بالادستي در هيچ دانشگاه ايران در آن سال نداشتيم و آن سال كادر هيات علمي در اين زمينه را بررسي كردم و 6 تا 7 مورد بيشتر نبود كه نگران كننده بود و آن زمان حرف هايي در اين حوزه مي زديم كه واقعيتي نداشت و انگار تنها با آن مباحث دلمان را خوش ميكرديم. وي با اشاره به تربيت نيروهاي متخصص در اين حوزه طي 19 سال گذشته گفت: در حال حاضر در دانشگاه هاي درجه يك كشور ساليانه چند هزار فارغ التحصيل رشته نفت در مقاطع مختلف داريم. وزير نفت افزود: سال 76 فارغ التحصيلان مهندسي نفت ما به 120 نفر هم نميرسيد و اين مسئله فاجعه بود. آن زمان مي گفتيم آيا ما بايد تنها شعار بدهيم و بگوييم وضعمان خوب است و بقيه هم بايد از ما درس بگيرند.
زنگنه گفت: افزايش يك درصد ضريب بازيافت نفت 350 ميليارد دلار درآمد براي كشور دارد و ما اين را رها كرده بوديم و هنوز هم در اين خصوص مقاومت ميشود. اگر چه بارها تاكيد مي گردد كه نرخ ضريب بازيافت پايين است اما اين مقاومت ها را من از بدجنسي نمي دانم و از جنس ناداني مي دانم.
وي يادآور شد: يكي از اولويت هاي ما، ايجاد شركت هاي اكتشاف و استخراج نفت بود و اگر چه در آغاز عده اي به ما گفتند اين كار خيانت است اما من ايستادم و گفتم فارغ التحصيلان حوزه مربوطه در صورت عدم انجام اولويت ياد شده يا بايد به خارج بروند و يا چلوكبابي بزنند. زنگنه ايجاد سازمان جديد پژوهشي براي برخي فعاليت ها و سپردن برخي پروژهها به چند استاد و ده ها دانشجو را ضروري دانست.
وي گفت: مخازن نفتي ما بسيار ارزشمند است و گاهي مانند يك بيمار آي سي يو بايد براي بقاي آن فكر و چاره انديشي نمود تا به هدف افزايش ضريب بازيافت نيز دست يابيم. زنگنه بر تقويت مراكز تحقيقاتي حوزه نفت تاكيد كرد و افزود: من با قدرت فعاليتهاي موجود را ادامه مي دهم و دانشجويان فارغ التحصيل و اساتيد هم به آينده اين كسب و كار اميدوار باشند، با توجه به اينكه بيش از 40 درصد نفت و بيشتر از اين ميزان گاز دنيا در كشور ما است بايد با عقلانيت و تلاش راه را ادامه دهيم.
وي با اشاره به فعاليت دانشگاه هاي معتبر از جمله دانشگاه شيراز در حوزه نفت يادآور شد: هزينه هايي كه براي فعاليت هاي اين قبيل دانشگاه ها در حوزه هاي مختلف مي كنيم در مقابل آنچه كه به دست مي آوريم كم است؛ من نيز اگر چه براي هزينه در كارهاي به درد نخور بسيار خسيس هستم اما براي فعاليت هاي مطلوب هيچ مضايقه اي نخواهم كرد. وزير نفت گفت: پول را بايد صرف آزمايشگاهي كرد كه كار از آن بيرون مي آيد نه آزمايشگاهي كه درب ورودي آن چند سال يك بار باز مي شود.
زنگنه افزود: خودم را مديون نسل جوان مي دانم و در قبال آن ها مسئول هستم و هيچ چيز به اندازه سربلندي ايران در منطقه و جهان برايم مهم نيست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =