مدیرکل فنی و حرفه‎ای همدان، 70 تا 80 درصد کارآموزان بخش فنی و حرفه‎ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد و گفت: آموزش مهارت‌های غیر رسمی در بخش فنی و حرفه‎ای بر اساس نیازسنجی و تأمین این نیازها ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ علیرضا مهرابی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اعلام مطلب فوق و با اشاره به آثار ترویج مهارت‎آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‎ای در جامعه گفت: رشد اقتصادی عدالت‎محور، افزایش بهره‎وری، کاهش هزینه‎های تولید، افزایش رفاه اجتماعی و امید به جامعه از نتایج آموزش بهینه در کشور می باشد.

وی با اعلام اینکه حداقل 50 درصد از جوانان جویای کار، هیچ گونه مهارتی ندارند، خاطرنشان کرد: تحقق اصل 44 قانون اساسی نیازمند بهره‎مندی از دو شاخص «علم» و «مهارت» است.


مهرابی، با گریزی به اهداف امسال مجموعه فنی و حرفه‎ای، آن را شامل ارتقای سطح مهارت و شایستگی دانش‌آموختگان، توانمندسازی روستاییان، عشایر و افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و آموزش‎های مشترک با بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: توسعه و تقویت تیم المپیاد نخبگان مهارتی در استان و تقویت بخش خصوصی از دیگر اهداف مجموعه طی امسال است.

مدیرکل فنی و حرفه‎ای همدان با اشاره به گزارش عملکرد سه ماهه امسال یادآور شد: 24 هزار و 649 نفر ساعت در پادگان‎ها، 797 نفر در روستاهای استان به میزان 90 هزار نفرساعت و 47 نفر از عشایر به میزان 6 هزار و 100 نفر ساعت آموزش مهارتی دریافت کردند.

این مسؤول 52 درصد از آموزش‎های فنی و حرفه‎ای را مربوط به بانوان و 48 درصد را مربوط به آقایان دانست و گفت: تعداد حرفه‎هایی که در سه ماه امسال آموزش داده شده 365 مورد و تعداد کارگاه‎های فعال نیز 249 مورد بوده است.

مهرابی از ارائه یک میلیون نفرساعت آموزش در کارگاه‌های ثابت شهری، تیم‌های سیار روستا، تیم زندان، کارگاه‌های اصناف، استادشاگردی، مرکز جوار دانشگاهی و کارگاه‌های عشایری خبر داد و گفت: انعقاد تفاهمنامه‌ای با یونیدو برای آموزش یک‎هزار نفر در سطح استان در رشته تولید کفش چرم و آموزش در حوزه مشاغل خانگی نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‎ای همدان تصریح کرد: امسال در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور توانمندسازی افراد ساکن در مناطق محروم و حاشیه شهر 720 هزار نفرساعت تعهد آموزش ایجاد شده است.

وی از فعالیت 184 آموزشگاه آزاد در سطح استان خبر داد و با اشاره به نظارت از این آموزشگاه‌ها اظهار داشت: در طول سال حداقل چهار بار از این آموزشگاه‎ها بازرسی می‎شود که موردی از تعلیق نداشتیم اما تذکراتی داده شده است.

مهرابی در ادامه از برگزاری هفدهمین مسابقات ملی مهارت در مرحله استانی در روزهای هفتم و هشتم مردادماه با شرکت 137 نفر در 28 رشته خبر داد و گفت: برگزیدگان نهایی این مرحله با شرکت در یک اردوی سه ماهه برای مسابقات ملی مهارت به مرحله کشوری اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان 100 استاندارد شغل و شایستگی تدوین کرده است، افزود: سال گذشته 90 تفاهم‌نامه همکاری با کارآفرینان بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی منعقد شده که امسال نیز انعقاد تفاهمنامه‎ها در دستور کار است.

مدیرکل فنی و حرفه‎ای استان همدان از انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی؛ صنایع و معادن استان خبر داد و گفت: این تفاهمنامه به زودی منعقد خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی را نیز دنبال می‎کنیم، در ادامه سخنانش یکی از مشکلات فنی و حرفه‎ای را کمبود نیروی انسانی دانست.

مهرابی با اشاره به آثار مثبت آموزش‎های فنی و حرفه‎ای خاطرنشان کرد: 59 درصد کارجویانی که در استان مهارت کسب کرده‎اند به اشتغال مفید دست یافته‎اند.

وی با بیان اینکه همدان در حوزه آموزش‌های دولتی، 60 درصد از میانگین کشوری بالاتر است؛ گفت: در بخش آموزش روستایی نیز میانگین فعالیت کشوری 3.35 درصد و عملکرد استان 5.56 درصد است.

مدیرکل فنی و حرفه‎ای استان همدان با اشاره به درصد روستاهای تحت پوشش آموزش و فنی و حرفه‌ای در استان نسبت به میانگین کشوری یادآور شد: درصد تعداد روستاهای همدان نسبت به کشور 1.74 است اما 7.31 درصد روستاها تحت پوشش هستند

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =