۱ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶

وقتی پشت یکی از این دو می نشینی فکر می کنی یک دپیپلماتی و یکی آنچنان با صلابت و کلاسیک که وقتی فرمانش را در دست می گیری،احساس وقار می کنی.یکی اوپیروس است و آن یکی آزرا.

پویا دبیری مهر:یکی کلاسیک است و دیگری شیک.یکی سخت دیپلماتیک است و وقتی پشت آن می نشینی فکر می کنی یک دپیپلماتی و یکی آنچنان با صلابت و کلاسیک که وقتی فرمانش را در دست می گیری،احساس وقار می کنی.یکی اوپیروس است و آن یکی آزرا.

حضور دو محصول هم کلاس کیا و هیوندای در بازار ایران رقابتی سخت برای این دو محصول و انتخابی سخت تر برای متقاضیان خرید این دو خودرو به وجود آورده است .

اپیروس سهمیه بنزین ندارد ولی به عنوان یک خودرو قدرتمند و حجیم،مصرف بسیار متعادلی دارد.

موتور شش سیلندر خورجینی 3800 سی سی با 24 سوپاپ که توانایی تولید 266 اسب بخار قدرت در دور 6000 و حداکثر 360 نیوتون متر گشتاور در دور 4500 را داراست .اپیروس از گیربکس 5 دنده ی تیپ ترونیک بهره می برد که در دو نوع اسپرت و نرمال در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.مصرف 10.9 لیتری در سیکل ترکیبی نیز از اپیروس عظیم الجثه خودرویی به نسبت کم مصرف ساخته اند اما همچنان این خودرو،لوکس می سوزاند .فرمان هیدورلیک با قابلیت تنظیم الکترونیکی،سیستم کنترل کشش TCS و کنترل پایداری به همراه کمک فنر های گازی،سیستم ترمز ABS و ترمز های دیسکی چرخ های عقب از دیگر مشخصات فنی اپیروس هستند .

آزرا نیز از قاعده بی بنزینی مستثنی نیست اما هیوندای امروز دو رقیب را برای اپیروس به صورت آماده باش نگه داشته.مدل های 2006 و تازه وارد 2009 آزرا .

آزرا در مدل 2006 به نظر یک پله پایین تر از اپیروس ایستاده است.آزرا 2006 از موتور 3.3 لیتری DOHC استفاده می کند که در دور 6000 حداکثر قدرت 235 اسب بخار را در اختیار شما می گذارد . آزرا از گیربکس 5 دنده اتوماتیک شیفت ترونیک بهره می برد و مصرفی حدود 10.2 لیتری در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی را به همراه می آورد .

سیستم کنترل پایداری ( ESP ) و سیستم کنترل کشش ( TCS ) به همراه ترمز های ضد قفل ( ABS ) از آپشن های مشترک دو خودرو می باشند که لذت رانندگی را هر چه بیش تر در این دو خودرو به نمایش می گذارند . در زمینه مسائل فنی اپیروس قدرتمند تر نشان می دهد اما آسان موتور با وارد کردن مدل 2009 آزرا به ایران قصد دارد رقابت را قدرتمندانه تر پیگیری کند .

چرا "کیا" خط قرمز ها را رد کرد؟

شاید در زوایای نگاه به اپیروس ، نگاهی منتقدانه به طراحی آن کمی جای حرف داشته باشد.کیا همواره در طراحی محصولاتش از نوعی سبک "کیا گونه " پیروی می کرده،اما در اپیروس می توان نوعی سنت شکنی مشاهده کرد که از خط قرمز طراحی های کیا رد شده، که در طراحی جلو و عقب اپیروس این امر کاملا مشهود است.

شباهت طراحی جلوی اپیروس به مرسدس E-class که توسط طراحان نیز به عنوان نوعی الهام گیری تایید شده همواره امتیاز منفی برای اپیروس در نظر گرفته می شود.جلو پنجره بزرگ جلوی خودرو زیبایی و وقار خاصی را در تناسب با ابعاد خودرو بوجود آورده ، رینگ های آلومینیومی 17 اینچی در کنار طراحی ساده کنار خودرو و در ها و نوار روی بدنه که تا جلو و عقب خودرو ادامه پیدا می کنند مانند کمربندی زیبا در میان طراحی ساده و در عین حال زیرکانه خودرو خودنمایی می کنند .چراغ های کشیده شده به سمت بالای عقب اپیروس در کنار صندوق نا هم سطح پشت خودرو در بالا بردن ابهت اپیروس نقش به سزایی داشته اند البته شباهت بی اندازه ی نمای عقب خودرو با محصولات روور و لینکلن تاون کار هم کمی جای تامل دارد.

اما آزرا که به نظر با نام هیوندای و طراحی جذاب و جوان پسندش تمامی کمبود های فنی را پوشانده از طراحی قسمت عقب با الهام گیری از سری ۷ ب ام و بهره می برد . طرح چسبیده چراغ های عقب کمی شما را به یاد الانترا های دهه نود می اندازد،چراغ ها از ترکیب رنگ مناسبی برخوردارند و خطوط جانبی بدنه که با فرمی رو به بالا وقتی به قسمت عقب میرسند حجیم تر شده عقب این خودرو را عضلانی تر جلوه میدهد.

چراغ های ساده ولی زیبا در جلوی این خودرو به همراه جلو پنجره آلومینیومی و رینگ های اسپرت نیز با طراحی زیبا ظاهری برازنده به این خودرو بخشیده اند.اما آزرا تغییرات زیباگرایانه ای را در فیس لیفت 2009 خود شاهد بوده که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوپنجره ی جدید خودرو که به نظر هماهنگی بیش تری با نمای جلوی خودرو به وجود آورده است ، رینگ های 10 پره جدید و نوپردازی آبی طراحی داخلی خودرو که در مدل 2006 به رنگ سبز بود . تغییر در نمایشگر های صوتی خودرو هم در تغییر فضای داخلی خودرو بی اثر نبوده و به نظر هیوندای در عرضه فیس لیفت های جرئی همواره بهینه سازی و ایجاد جذابیت های بیش تر را در نظر دارد .

امنیت اپیروس تضمین است

اپیروس در تست های امنیت سخت گیر ترین موسسه امنیتی یعنی ، موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه های آمریکا توانست بسیاری از رقیبانش را کنار بزند و در میان خودرو های لوکس تست شده بیش ترین امتیاز را در بین رقیبان کسب کند ، امنیتی معادل 5 ستاره،این تست ها بسیار سخت گیرانه تر از NTHSA آمریکا انجام می شوند به گونه ای که فرضا در یکی از محصولات شورلت موسسه NTHSA چهار ستاره امنیت به خودرو مذکور داده بود ولی موسسه بیمه امنیت بزرگراه ها این خودرو را ضعیف و در حد 1 ستاره ارزیابی کرده بود . در این زمینه اپیروس علاوه بر فاکتور های امنیتی که در طراحی خودرو رعایت کرده ، 12 کیسه ی هوا ، سیستم های کمکی حرکتی همچون ESP و ABS و پشت سری هایی با قابلیت عکس العمل به ضربه را در این زمینه به حالت آماده باش دارد.

نوبت هیوندای آزرا است. 8 ایربگ شامل دو ایربگ برای سرنشینان جلو ، چهار عدد جانبی سرنشینان جلو و عقب ، دو عدد ایربگ پرده ای شیشه های کناری ، سیستم ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی قدرت ترمز در چرخها EBD و همچنین ترمز کمکی BAS بهمراه دیسکهای ترمز بزرگ و پشت سری های با قابلیت عکس العمل به ضربه همانند اپیروس . 5 ستاره امنیت موسسه NTHSA آمریکا نیز حاصل تست های انجام شده روی آزرا هستند .

اپیروس مجموعه ای از امکانات لوکس را برای شما به همراه خواهد آورد.سیستم صوتی حرفه ای با سی دی چنجر و ساب ووفر در کنار کامپیوتر سفری،سیستم تهویه مطبوع صندلی های جلو و خنک کننده ، لامپ های زنون،سوئیچ کارت،گرم کننده صندلی های عقب،تنظیم صندلی های جلو و راننده با 2 حافظه و محفظه خنک نگه دارنده همه از جمله امکانات رفاهی اپیروس محسوب می شوند که در تناسب با معنای یک خودروی لوکس در بازار ایران به نظر مناسب می آیند .

نماینده لوکس های هیوندای ، آزرا نیز همگام با اپیروس با وجود برخی مشترکات ، آپشن های لوکسی را به همراه دارد . به نظر می آید در آزرا نیز مانند اپیروس بحث سیستم صوتی یکی از جدی ترین آپشن ها به حساب می آید ، سیستم صوتی همراه با آمپلی فایر ، ساب ووفر و 8 بلندگو infinity خدمت رسان این بخش خواهند بود . کامپیوتر سفری با تمامی امکانات ، سیستم روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک ، سیستم ورود به کابین بدون کلید ، سانروف برقی ، لامپهای جلو زنون و حافظه جهت تنظیم اتوماتیک صندلی ، آینه بیرونی و فرمان نیز از جمله امکانات آزرا برای مدل حاضر در ایران می باشند .

در این زمینه نمی توان برتری خاصی به یکی از دو برادر داد اما لوکس بودن اپیروس در این زمینه کمی بیش تر نسبت به آزرا می چربد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    15 1
    عمرن ماشینای ایرانی بتونه حتی نیم ستاره بگیرن.اینی جز لوازم لوکس چه معنی داره؟!!3 ماه 3 سال 30 سال فرصتم بدین به خودروسازا بی فایدست فقط یه عده دیگه میمرن فدای سرشون
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    17 5
    چرا نباید مردم سوار ماشین راحت و ایمن بشن؟با جون مردم سلامت مردم اشتغال درست شده چون؟!!
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    8 0
    با قانون حمایت فایده نداره.ایرانیها دیگه نمی خوان از اونا مایه گذاشته بشه.تعرفه رو بردارین کامل تا ببینیم احتیاجی هست به واردات ؟!!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    13 0
    ايرانيها و كره اي ها با هم مونتاژ ماشين را شروع كردند ولي حالا...........
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    16 0
    هر كي پول خريدنشون را دارد اميدوارم از سوارشدن لذت ببرد
  • توحید IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    5 11
    پیکان مدل 72
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    3 16
    اين گزارش تبليغ خودروي اپيروس بود. اين خودرو در ايران به دليل شكل كلاسيك آن مورد استقبال واقع نشد و با اين تبليغات نمي توان آن را برگداند.
  • بدون نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    5 7
    قابل توجه کسانی که تجهیزات ایمنی رو جز لوکسی و غیر ضروری می دانند ؟!! پراید و پژو چی دارن ؟!!
  • بدون نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 13
    ولی خودرو ملی "سمند"که امکاناتش خیلی بیشتره!!!! وخدمات پس از فروشش!!!!!
  • پیمان IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    5 29
    کاشکی نظر شخصیتو نمی اوردی نوشتتو خراب کردی .فقط اطلاعات می دادی.چون ازرا بسیار سر تر از اپیروسه
  • بدون نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    8 12
    تو بازار آزرا بهتر خريد و فروش مي شه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    12 3
    ایران خودرو در هر شرایط نتونست پیشرفت کنه فقط حمایت شد .نتیجه نداشت فرصت دیگه فایده نداره چون مردم دیگه زیر بار پژو پراید نمی رن .تعرفه رو بردان تا مردم اون چیزی که خودشون صلاح می دونن و لیاقتشو دارن سوار بشن
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    11 2
    به مردم ماشین اشغال می دین بعد خدمات پس از فروششو می خواین درست کنین؟!! این خداوکیلی درسته ؟یعنی چی ماشین صفر مشکل داره ؟؟
  • پناه IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    6 8
    آقا پيمان سر تر يعني چي؟مگه چاله ميدونه اينجا؟تحليل علميتو ارائه كن.
  • بدون نام US ۱۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۷
    21 5
    سلام به همع دوستان. من تا به حال انواع اتومبیل ها رو تجربه کردم از بنز و بی ام دبلیو تا... اما حالا 2ساله ابیروس دارم و باور کنید هیچ کدوم سواری ابیروس رو نداره و ازرا هیچ وقط قابل مقایسه با ابیروس نیست.نه واسه اینکه خودم دارم نه.فقط واسه اینکه راهنماییتون کنمواگه به حرفام اعتماد کنید بشیمون نمیشید.مرسی.
  • رضا PL ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    9 3
    خیلی خلاصه بگم.منافع انحصاری خودرو سازی داخلی برای عده ای ازمابهترون ایجاب میکنه تمام مردم جانا ومالا بهای گزافی براش بپردازند.قطع خودشون مجبور به استفاده از این خودروهای بی کیفیت داخلی نیستند هم پولشودارند هم زورشو که لوکس ترین ومجللترین خورهای خارجی رو سوارشن وبه ریش مصرف کننده داخلی بخندند.
  • حمید EU ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    28 5
    دوستان عزیزی که نظر میدن آزارا بهتره سوار اپیروس نشدن من هر دوتاشو داشتم اپیروس یک سرو گردن بالاتر هم تو راحتی هم شتاب هم امکانات هم مصرف خوبیش اینکه هر کی هرکیم سوارش نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    4 0
    سلام اوپيروس حرف نداره خودم يكيشودارم ازازرا خيلي بهتره نسبت به موتورش از ازرا مصرف سوخت متعادل تري داره