اولین مرکز پذیره نویسی اهداء کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز صبح امروز و در آغازین لحظات شروع ساعت اداری با حضور استاندار گیلان در سازمان انتقال خون استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، دکتر محمدعلی نجفی در مراسم افتتاح مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی (مرکز سپاس) در جمع خبرنگاران این اقدام اداره کل انتقال خون را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این مرکز اولین مرکز سلول های بینیادی خون ساز است که با توجه به اهمیت اهدا خون و پیوند اعضا این کار ارزشمند در گیلان شکل گرفته است.

وی به اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید در بخش سلامت اشاره و اظهار داشت: دولت یازدهم گام های مهمی در تحول نظام سلامت برداشت و با اجرای طرح تحول نظام سلامت ضمن سرمایه گذاری برای آینده ی مردم، پرداختی از سوی آنان را کاهش داد.

وی به گردشگر پذیربودن استان گیلان و ورود مسافران به میزان جمعیت استان اشاره و خاطرنشان کرد: برای این جمعیت بایستی ضمن برنامه ریزی در بخش های مختلف بویژه تأمین و انتقال خون به مراکز درمانی آمادگی لازم را داشته باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه فعالیت همه دستگاه ها، مراکز خدماتی، تجاری ، گردشگری به وضوح مشاهده می شود افزود: در این میان افرادی در پشت صحنه از جمله بیمارستان ها و مراکز انتقال خون حضوری مستمر دارند که برای تامین سلامت مردم تلاش می کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار استان گیلان یکی از استان های سالمند محسوب می شود خاطر نشان کرد: یک هزار و 200 بیمار تالاسمی در گیلان وجود دارد که برای تامین خون های مورد نیاز این بیماران به صورت 3 بار در ماه ، همکاری و مشارکت اهداکنندگان در کار نوعدوستانه اهدا خون اهمیت بسزایی دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان به استقبال خوب اهداکنندگان خون در گیلان اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمارها نیازی به واردات خون از استان های دیگر نداریم.

استاندار گیلان با بیان اینکه هرلحظه ممکن است به انواع گروه های خونی نیاز پیدا شود افزود: ضمن قدردانی از همه اهداکنندگان و دست اندرکاران تلاشگر در تامین خون های مورد نیاز بیماران، خواستار همکاری و مشارکت بیشتر مردم با پایگاه انتقال خون استان هستم.

نماینده عالی دولت در گیلان در رابطه با درخواست مدیرکل انتقال خون استان برای راه اندازی پایگاه شماره دو انتقال خون در کلانشهر رشت تصریح کرد: این درخواست در دستور کار قرار می گیرد.

گیلان در ده سال آینده به یکی از قطب‌های پیوند اعضای کشور تبدیل خواهد شد که افتتاح این مرکز در جهت تسهیل دست یافتن به این هدف است.

از آنجائیکه احتمال یافتن اهداء کننده‌ی مناسب در بین افراد خانواده بسیار محدود است هدف این مرکز یافتن اهداء کننده‌‌ی مناسب از افراد غیر خویشاوند و عضو مرکز است.

یکی از روش‌های درمان بیماری‌ها و بدخیمی‌های خون پیوند سلول‌های بنیادی خون به بیمار است.

مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی (مرکز سپاس) انتقال خون استان گیلان روزهای شنبه و یکشنبه آماده حضور علاقمندان برای عضویت در این مرکز است.
افراد داوطلب برای عضویت در این مرکز، پس از معاینه و مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداکننده سلول های بنیادی خون ساز ثبت نام می شوند و نتایج آزمایشات ژنتیکی آنتی ژن سازگاری بافتی (HLA) خون داوطلبان در پرونده آنها ثبت می شود.

داشتن حداقل یک بار سابقه اهدای خون، دارابودن سن 18 تا 50 سال، انگیزه بالای اهدا کننده برای کمک به بیماران در تمام مراحل اهدای سلول های بنیادی خون ساز، سلامت اهداکننده از نظر بیماری های خونی ، قلبی، کلیوی، سلامت اهداکننده از نظر بیماری های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز از شرایط برای عضویت در این مرکز است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =