«خبرجنوب» نوشت: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: متادون و ترامادول عمده ترین داروهای درمانی قاچاق در فارس گزارش شده است.

دكتر حسين نيك نهاد افزود: اين داروها با نسخه پزشك براي برخي بيماران تجويز مي شود اما برخي در بازار غيرمجاز و به صورت قاچاق آنها را مي فروشند.
وي يادآور شد: متادون و ترامادول معمولا در بازار قاچاق به عنوان داروي مخدر به افرادي كه دچار اعتياد هستند ارائه مي گردد.
دكتر نيك نهاد گفت: تركيبات و آمپول هاي سقط جنين از ديگر داروهاي قاچاق در استان است كه از نظر قانوني اين داروها پس از طي مراحل مربوطه به صورت مجاز استفاده مي شود اما اكثر اين داروها در بازار غيرمجاز، تقلبي و بي اثر است و به دليل عوارض متعدد، مردم بايد نسبت به تهيه آن از مراكز غيرمجاز حساس باشند.
وي افزود: بسياري از اين داروهاي سقط جنين تقلبي است و با عوارض متعدد مي تواند بر روي فشارخون و ريه فرد اثر بگذارد و حتي باعث مرگ بيمار شود.
دكتر نيك نهاد گفت: مردم بايد داروها را تنها از داروخانه تهيه كنند و توجه به اين مسئله كه هيچ مرجعي به غير از داروخانه ها براي تهيه دارو مجاز نيست، ضروري است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: مردم در صورت مشاهده موارد مشكوك و يا مراكز عرضه غيرمجاز و قاچاق دارو مي توانند مورد را طي تماس با مركز اطلاعات دارويي به شماره 1419 اطلاع دهند تا بازرسان ما آن را پيگيري نمايند.
دكتر نيك نهاد گفت: مكمل ها نيز از ديگر موارد قاچاق در بازار دارو است كه بيشتر توسط برخي بدنسازان استفاده مي شود و با توجه به وجود مواد ناخالص و غيرمجاز مانند استروئيدها، آمفتامين و مواد محرك در اين داروها، ميتواند عوارض جبران ناپذيري به همراه داشته باشد و به ويژه جوانان بايد اين مسئله را جدي بگيرند.
وي جريمه و پلمپ مراكز را از جمله تنبيهات تخلفات يادشده دانست و ابراز اميدواري كرد مردم نيز با آگاهي بيشتر، داروهاي مورد نياز خود را تنها از داروخانه ها تهيه كنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =