پرونده‌ای درباره یک حاشیه‌سازی جنجالی علیه ارتش و سپاه /حرکت حسن عباسی در مدار صفر درجه

در روزهایی که منطقه گرفتار درگیری و تنش است و ضرورت اتحاد قوای نظامی ایران بیش از همیشه واجب می‌نماید سخنان اختلافی حسن عباسی درباره ارتش جنجال ساز شده است.

امید کرمانی‌ها

حسن عباسی را باید در دسته سخنران‌های جنجالی تعریف کرد، فردی که در بسیاری از مواقع اظهاراتش درباره چهره‌ها و جریانات سیاسی با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. چه وقتی که درباره احمدی نژاد نوشت و چه زمانی دیگر که با اظهاراتش در یک سخنرانی بنا به شکایت دفتر هاشمی رفسنجانی بازداشت شد.

او البته فقط از سیاست حرف نمی زند، سخنان او درباره سینما، اقتصاد، تاریخ و فلسفه هم کم حاشیه ساز نبوده اند. «سریال یوگی و دوستان توهین به حضرت نوح بود»، «علت شکست آمریکا در طبس فرسودگی هلی‌کوپتر بود، نه طوفان شن» و «فوتبال ابزار سیاست است» از جمله سخنان پرحاشیه او هستند که مقاطع مختلف از سوی وی مطرح شده اند.

او این روزها بار دیگر با اظهاراتی جنجالی به رسانه ها بازگشته است، اینبار ارتش جمهوری اسلامی محور سخنان او بوده است. او در ویدیویی اینگونه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا را خطاب کرد «واقعیتش این است که یک نفر به نام ولی فقیه هست که اجازه نداد تئوری‌های شما در براندازی مملکت به نتیجه برسد. یک واقعیتی است که پدیده‌ای به نام بسیج مانع براندازی شد. شما جریانی داشتید؛ میلیشیای آمریکایی به نام جنبش سبز و حکومت هم یک میلیشیا داشت به نام بسیج که وارد صحنه شد و جلو این قضیه را گرفت. خوب یا بد؛ شما یک چیزی دوست دارید مثل ارتش، بی‌سروصدا؛ در پادگان‌ها باشد؛ آب این کشور را ببرد، صدایشان درنیاید و هیچ موضعی، هیچی...». سخنان توهین آمیز عباسی به ارتش آنچنان عجیب بوده است که فرماندهان ارشد نظامی ایران طی روزهای اخیر وارد گود واکنش و نقد این اظهارات شده اند.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین چهره نظامی بود که به این مساله ورود کرد و از شکایت از حسن عباسی خبر داد و گفت« این موضوع از طریق مدیریت حقوقی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حال پیگیری است و علیه این فرد طرح دعوی شده است. وی بدون شناخت و آگاهی، سخن نسنجیده‌ای داشت که باید زودتر از مجموعه ارتش و ملت ایران عذرخواهی کند؛ در غیر این صورت این موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود و منتظر واکنش قاطع این مرجع خواهیم بود.» (اینجا)

دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز گوینده اظهارات مورد اشاره را فردی کم‌اطلاع در برخی حوزه‌ها توصیف کرد و گفت: «متاسفانه ایشان تصور می‌کند نظرات و صحبت‌هایش در همه زمینه‌ها دقیق است و مورد توجه داخل و خارج از کشور قرار می‌گیرد؛ درحالی که اینچنین نیست. به عنوان مثال، من مدتی قبل صحبتهای ایشان را گوش می‌کردم که در حوزه دریا و مباحث مربوط به دریا در دفاع مقدس صحبت می کرد. مثلاً بحث‌هایی درباره سکوهای البکر و الامیه طرح کرد و من با شنیدن صحبت‌های ایشان متوجه شدم که اساساً متوجه موضوع نیستند و نمی‌دانند که در هشت سال دفاع مقدس در دریا چه اتفاقی افتاده است.»(اینجا)

سخنان عباسی درباره ارتش آنچنان بوی تفرقه و اختلاف افکنی بین سپاه و ارتش را می داد که حتی چهره های سپاهی را هم به واکنش واداشت. چه آنکه به عقیده آنها این قسم اظهارات تنها در راستای اختلاف افکنی بین این دو نیروی نظامی کشور قابل تعبیر و تفسیر است. چنان که محسن رضایی صحبت‌های حسن عباسی را بدون واکنش نگذاشت و در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: «در عیادت از فرمانده دلاور نیروی زمینی ارتش، امیر دادبین خاطرات دوران دفاع مقدس را مرور کردیم که ارتش و سپاه دوشادوش یکدیگر و برادرانه با دشمن جنگیدند. البته کسانی تلاش می‌کردند که مانع این برادری شوند اما توفیق نیافتند. از روزهایی یاد کردیم که رادیو بغداد هر روز داستان‌هایی از دعوای ارتش و سپاه می‌ساخت و این دروغ‌های خنده‌دار اسباب سرگرمی ما را فراهم می‌کرد.» (اینجا)

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه از دیگر کسانی بود که در همین رابطه موضع گرفت  و اظهار کرد: طرح اینگونه مسائل هرگز مورد تأیید سپاه نبوده و هر حرکتی که موجب تضعیف نهادها و ساختارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی شود محکوم است. (اینجا) سردار شریف البته این را هم گفته که فیلم مربوط به چند سال پیش است و عباسی باید در این رابطه پاسخگو باشد.

سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح هم در واکنش به انتشار ویدئویی سخنان یک کارشناس در فضای مجازی پیرامون ارتش گفت: هر چند این سخنان مربوط به شش سال قبل است اما محتوای آن با اصل وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح متناقض بوده و مغایر با فرامین امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر پرهیز از هرگونه سخن تفرقه افکنانه پیرامون نیروهای مسلح و مدافع کشور است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه به احدی اجازه اهانت به نیروهای مسلح خدوم و فداکار کشور را نمی‌دهیم تصریح کرد: وحدت، همدلی، هماهنگی و هم افزایی آحاد نیروهای مسلح در تحقق ماموریت‌های خطیر محوله واقعیتی انکارناپذیر است که آحاد نیروهای مسلح، به ویژه ستاد کل، صیانت از آن را تکلیف شرعی و وظیفه سازمانی خود دانسته و در این عرصه با هوشمندی و بصیرت ذاتی خود، آمال و نقشه‌های شوم جبهه معاندین انقلاب و نظام اسلامی برای ایجاد شکاف و اختلاف در صنوف متحد و منسجم کشور را باطل ساخته و می‌سازند.

در همین رابطه امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز درحاشیه نخستین همایش جنگ ترکیبی، مفاهیم، رویکردها و الزامات که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی برخی اظهارات نسبت به نیروهای مسلح تاکید کرد: ‌هر کسی در هر مقامی و هر جایگاهی دانسته یا نادانسته حرفی بزند که منجر به تضعیف نیروهای مسلح شود، در زمین دشمن بازی کرده است.

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در اینباره گفت: هرگونه موضع و سخنی که وحدت ارتش و سپاه، این دو بازوی پرتوان نظام و ولایت را تضعیف کند محکوم است و باید از آن به عنوان یک اقدام فتنه انگیز یاد شود.

وی با بیان اینکه ارتش و سپاه تامین کننده امنیت و عزت ملی هستند و گرچه تفاوت های سازمانی دارند اما همواره در سنگر مشترکی برای تامین امنیت نظام ایفای نقش کرده اند اظهار کرد: از گذشته ما شاهد این بودیم که گاهی به عنوان حمایت از یکی از این دو نهاد، علیه نهاد دیگر شعار داده می شد و مدتی بعد مشخص می شد که یک جریان با هدف تضعیف امنیت ملی، پشت ماجرا بوده است؛ به عنوان مثال در اوایل انقلاب کسانی به اصطلاح ژست انقلابی گری به خود می گرفتند و شعار انحلال ارتش را سر می دادند؛ بعدها مشخص شد که ایجاد ناامنی و تضعیف قدرت نظامی و امنیتی کشور هدف اصلی این افراد بود.

این اظهارات عباسی با انتقاد و واکنش چهره های غیرنظامی هم روبرو شد، چنانچه علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز سخنان عباسی درباره بی‌تفاوتی ارتش نسبت به برخی مسائل سیاسی و اقتصادی را نه تنها یک نقص و ایراد نمی داند بلکه یک نقطه قوت بر می‌شمرد و می‌گوید: ارتش صرفا کار تخصصی خودش را انجام می‌دهد و وارد حوزه سیاست و اقتصاد نشده است. (اینجا)

در واکنشی دیگر مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه نوشت: این روزها یک سخن نسنجیده درباره ارتش موجب گلایه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی شده و واکنش‌هائی را پدید آورده است. قطعاً باید از هرگونه برخورد خارج از ضوابط قانونی و اخلاقی با گوینده این سخن نسنجیده جلوگیری شود کما اینکه باید ترتیبی داده شود که چنین سخنی تکرار هم نشود. این، تدبیری است که مسئولان عالی‌رتبه ارتش و مسئولان امنیتی کشور اتخاذ خواهند کرد و به بدخواهان اجازه سوءاستفاده از این واقعه را نخواهند داد. (اینجا)

روزنامه جوان که رسانه نزدیک به سپاه پاسداران است نیز خواستار عذرخواهی عباسی از ارتش شد و تایکد کرد به دليل عدم انتساب عباسي به سپاه، نبايد موضع‌گيري او به نام سپاه نوشته شود.

جالب اینکه سال 89 علی شمخانی نیز در برنامه تلویزیون دیروز امروز فردا با لحنی کنایه آمیز عباسی را خطاب قرار داده و گفته بود« چون آقای عباسی و امثال ايشان به جنگ نيامدند و عباسي‌هاي زيادي نيامدند، ما مشكل پيدا كرديم، ما مشكل نيروي انساني داشتيم در آخر جنگ و كسي به جبهه نمي‌آمد كه مجبور شديم قطعنامه را بپذيريم.»

نامه عذرخواهی بعد از رفتن به دادسرای نظامی

همین واکنش‌های به موقع و صریح دو بازوی نیروهای مسلح یعنی فرماندهان سپاه و ارتش بود که سبب شد حسن عباسی امروز دست به قلم برده و نامه عذرخواهی را خطاب به فرمانده کل ارتش بنویسد. نامه ای که بعد از حضور وی در دادسرای نظامی به نگارش درآمده است.

وی در این نامه از تقطیع شدن سخنانش روایت کرده و آن را فضاسازی ضدانقلاب در فضای مجازی دانسته اشت.«تقطیع یک قطعۀ یک دقیقه‌ای از جلسۀ ۲۳۰ دورۀ کلبۀ کرامت از سوی جریان ضدانقلاب، اجرا و ابتدا در یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی مربوط به عناصر سلطنت‌طلب باستان‌گرا نشر یافت و سپس در سایر صفحات ضدانقلابیون و همچنین فتنه‌گران بازنشر داشت.»

نکته بارز در ماجرای پیش آمده اما هم صدایی سپاه و ارتش در خنثی کردن هرنوع مباحث اختلاف افکن علیه نیروهای مسلح بود. امری که به نظر می رسد در شرایط خاص منطقه که ضرورت وحدت بین قوای نظامی کشور را بیش از همشه می طلبد درست ترین و مطلوب ترین تدبیری است که بارها توسط مقام رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    74 6
    بهتره متن نامه عذرخواهی ایشون رو منتشر کنین
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    78 9
    این آقای عباسی چه نقشی در نظام و حکومت دارد؟ و با چه مجوزی و با اتکا به چه نهادی در رابطه با تمامی مسایل اظهار نظر می کند؟
    • حمید دهشوری IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
      39 4
      از تیم آقای حسین شریعتمداری بوی بد تفرقه
    • فکری IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      4 5
      شما بفرمائید آقای زیباکلام با چه مجوزی درباره همه چیز و همه کس اظهارنظر می کند؟
  • امين A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    50 8
    اين حرفا اب ريختن تو آسياب دشمنه ، هميشه انسانهاي نادان و جاهل خطرناك تر از دشمن هستند
  • محمد A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    64 7
    حسن عباسی را باید در دسته سخنران‌های جنجالی تعریف کرد که زیاد حرف می زند . ایشان در همه ی زمینه ها صاحب نظر هستند . و چون بر همه ی امور اشراف ندارند هم خودشان عذاب می کشند هم مخاطبانشان .
  • میثم IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    7 42
    حتی یک اشاره نکردید این سخنرانی برای سال 89 بوده.بنده خودم رو مدیون آقای عباسی میدونم.ایشون راه سختی در پیش داره.حق دارید بزنیدش...
    • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
      23 6
      برو بابا حالت خوش نيست
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    23 5
    متوهم به تمام معنا
  • رضا راد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    33 7
    خود این آقا فتنه س، بعد اومده از تحریف و منقطع شدن سخنانش توسط فتنه میگه من نمیدونم این افراد معلوم الحال تا کی باید پشت کلمه فتنه قایم شن
  • بی نام RO ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    3 2
    به نظر بنده کسی که زیاد حرف بزنه حتما پر مدعا هم هست . تفاسیر دکتر عباسی ؟؟؟ را از نتیجه جنگ امریکا و عراق را حتما ببینید در صدا و سیما شبکه شش که هیچ کدوم از پیش بینی هاش درست از آب در نیومد بهتر هرکس در زمینه تخصص خودش در جامعه صحبت کنه . ضمنا در خصوص ماموریت های سازمانهای دفاعی در متن قانون اساسی به روشنی وظیفه ارتش مشخص شده و بنا به فرمان رهبری ا ارتش در اقتصاد ، سیاست و ... دخالت نکرده نه اینکه توانشو نداره زمانی که مرزبانی در اختیار ارتش بود رو بررسی کنید نتایجشو با امروز مقایسه کنید .پاکترین افراد ، کم توقع ترین افراد در ارتش هستند. خیلی دلم می خواست فیش های حقوقی فرماندهان ارتش رو می شد با کارمندان دون پایه در بانک ها و بعضی وزارتخونه ها کنارهم گذاشت تا مظلومیت ارتشیان مشخص میشد
  • احمدي IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    0 0
    آدم بايد كمي وجدان داشته باشه اول كل سخنراني رو گوش كنيد بعدا نظر بديد