۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴

تل‌اویو با طرح ادعای فروش تسلیحات به حزب‌الله از سوی سوریه، سعی در دور نگاه داشتن واشنگتن از دمشق دارد

سوریه و ایالات متحده هنوز روزهای بهبود در روابط را آنچنان که باید و شاید آغاز نکرده‌اند و با این‌وجود اسرائیل سنگ اندازی در این مسیر را آغاز کرده است . یک سال پیش که باراک اوباما به صراحت اعلام کرد که دست دوستی خود را برای دوستی با تمامی کشورها دراز می‌کند و بر سیاست تعامل به جای تقابل اصرار ورزید، بادهای خوبی از سوی واشنگتن برای سوریه‌نشین‌ها وزیدن گرفت. باد انچنان در مسیر دلخواه سوری‌ها وزید تا در نهایت واشنگتن از انتصاب سفیر جدید خود در روسیه خبر داد . آخرین‌بار سفیر ایالات متحده پنج سال پیش، پس از ترور رفیق حریری نخست وزیری لبنان ترجیح داد سفیر خود را از دمشق به منزل بازگرداند.البته آن روزها جورج بوش جمهوری خواه بر مسند قدرت نشسته بود و امروز این باراک اوباما دموکرات است که زمام قدرت را در اختیار دارد.

بهانه تازه اسرائیلی‌ها برای گل آلود کردن رابطه واشنگتن - دمشق ، انتقال موشک‌های اسکاد به حزب الله لبنان توسط سوریه است . چند روزی‌ست که این ادعا در کاخ سفید هیاهو به راه انداخته و در نهایت امروز وزارت امور خارجه آمریکا یک دیپلمات ارشد سوریه در واشنگتن را احضار کرد.
گوردون دوگوید، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: زهیر جبور، معاون رئیس هیات دیپلماتیک سوریه در واشنگتن به منظور بررسی موضوع انتقال سلاح از سوریه به حزب الله لبنان به وزارت امور خارجه آمریکا احضار شد.

این سخنگو گفت: آمریکا شدیدا هرگونه انتقال سلاح به ویژه سیستم‌های موشکی مانند موشک‌های اسکاد از سوریه به حزب الله لبنان را محکوم می‌کند. امریکا اعتقاد دارد که انتقال این سلاح‌ها به منزله بی ثباتی در منطقه و خطری بر امنیت اسرائیل و حاکمیت لبنان است. در این بیانیه آمده است واشنگتن خواهان توقف فوری هرگونه انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان و هر گروه دیگر در منطقه است.
به گزارش بی بی سی ، سخنگو وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در این بیانیه تاکید نشده است که موشک‌های اسکاد عملا به حزب الله لبنان منتقل شده است و دیدار من با دیپلمات سوری در راستای دست یابی به پاسخ‌هایی در این باره و تاکید بر نگرانی‌های واشنگتن بود.
دمشق اتهام انتقال سلاح را رد کرده و اذعان دارد که اسرائیل از چنین اتهاماتی به عنوان بهانه‌ای برای حمله نظامی علیه سوریه استفاده می‌کند . این چهارمین بار است که واشنگتن این مساله را با سفارت سوریه در ماه‌های اخیر بررسی کرده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =