توصیه رییس جمهور به دستگاه‌های امنیتی: به اقتصاد ورود نکنید، امور را به مردم واگذار کنید /4

رئیس‌جمهور گفت: دستگاه هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند بهتر است در بخش اقتصادی وارد نشوند و امور را به مردم واگذار کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی از طریق شبکه یک سیما درباره خصوصی سازی گفت: هدف نظام در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر این بود که بخش های غیر ضروری که نیازی نیست تصدی آنها بر عهده دولت باشد به مردم واگذار شود. متاسفانه اجرای بد اصل 44 مشکلات زیادی را باعث شد. یعنی به بخش خصوصی واقعی واگذار نشد و به بخش های شبه دولتی واگذار شد. به این ترتیب مشکل دو طرفه شد و دیگر نه دولت نظارت داشت و نه مردم نقشی داشتند.

روحانی با بیان اینکه بخش بسیار کمی به بخش خصوصی واقعی واگذار شد و بقیه خصولتی است، اظهار کرد: راه این است که اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم. دست بخش خصوصی را باز بگذاریم. دستگاه هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند در بخش اقتصادی وارد نشوند و امور به مردم واگذار کنند.

وی با بیان اینکه اگر دولت به سمت کوچک شدن رود، این مشکل حل می شود، اظهار کرد: مشکلاتی که امروز مواجه هستیم برای همین است که همانطور که کشورهای موفق بخش تصدی گری دولت را به موارد حاکمیتی واگذار کرده اند ما هم همین روند را طی کنیم چراکه مردم بهتر امور را اداره کمی کنند. فناوری های نو،‌ شفافیت،‌ رقابت را مردم به ارمغان می آورند و به این ترتیب فساد کم می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره رونق اقتصادی و سریع شدن حرکت چرخ های صنعت و راهکارهای رفع بیکاری نیز اظهار کرد: اگر بخواهیم در بخش تولید رونق داشته باشیم یا به سرمایه داخلی یا خارجی یا بودجه دولت یا سرمایه گذاری بانک ها نیاز داریم. بودجه دولت محدود است و کاری از پیش نمی برد. سرمایه گذاری ها هم بدون کمک بانک ها هم کاری از پیش نمی روند. از همین رو بسته ای با عنوان اصلاح امور بانکی کشور را آماده کرده ایم. همچنین لایحه ای برای تقویت یانک ها آماده کرده ایم تا بانک ها توانمند شوند و نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: تورم ما مسیر خوبی را طی کرد و سود سپرده ها نیز کم شد چون تورم ما کم شد.

او سومین نمودار را درباره نرخ تورم در سه سال اخیر نشان داد که بر اساس آن تورم روند کاهش مداومی داریم. پیش بینی ما این بود که در سال 96 به تورم تک رقمی برسیم. اما امسال به 9.5درصد رسیدیم. نشان می دهد که شرایط خوبی را ایجاد می کنیم.

وی درباره تشدید رکود در ازای کاهش تورم نیز اظهار کرد: ما یک تجربه داریم و آن در سال 93 است که توانستیم از زکود عبور کنیم و به رشد 3درصد برسیم. کاهش قیمت نفت نگذاشت این روند ادامه یابد. ما از سال سخت 94 عبور کردیم و حتما به رشد اقتصادی 5درصد می رسیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:‌ در سال گذشته 85 هزار هکتار زه کشی و کانال کشی داشتیم، ابیاری نوین ما بی سابقه بوده است. در برخی استان ها مثل استان خوزستان و ایلام که طرح ویژه ای در زمان سفر رهبری بود ما 200 هزار هکتار در این استان کانال کشی کردیم. این کار بزرگی در بخش کشاورزی بود. در سال گذشته در کشاوری رشد بالای 5 درصد داشتیم. امسال در سال جاری نیاز به گندم نداریم.

وی با بیان اینکه بیش از 10 سد امسال تکمیل و ابگیری می شود، ادامه داد: در کشاورزی حرکت های خوبی آغاز شده است. امروز تسهیلاتی که بانک های ما دادند 44 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بود.  امسال 7500 واحد و بنگاه اقتصادی متوسط و کوچک را تکمیل و راه اندازی خواهیم کرد و برای وام اینها بیش از 400 هزار مورد پرونده هایشان به بانک ها داده شده است. بانک ها قول دادند که وام 6 هزار مورد وام های شان پرداخت شود. در بخش کشاورزی و صنعت حرکت های خوبی را شاهد هستیم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی که رهبری تاکید کردند در حال حرکت هستیم. تلاش می کنیم 36 پروژه بزرگ ملی را تا اخر سال به ثمر برساند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    6 49
    ای ول