۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹

قلی خسروی: بازار مسکن هنوز تکان نخوره چون هیچ کس بعد از عید خانه تکانی نمی کند!

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت وگو با خبر در تشریح بازار مسکن در ابتدای سال جدید در پاسخ به این سوال که علی رغم اینکه بازهم اتحادیه مشاوران املاک در اعلام قیمت مسکن همچنان تاکید بر کاهش قیمت خانه دارد و از کاهش 10 تا 15 درصدی خانه خبر داده اید؟

- آیا در این زمان کسی هم پیدا می شود که خانه تکانی کند؟ کمتر کسی پیدا می شود که در این زمان خانه تکانی انجام دهد مگر آنکه به دلیل برخی از مسائل عده ای فرصت خانه تکانی نداشتند و تازه این فرصت را بدست آورده اند. وضعیت بازار مسکن نیز در سال جدید نیز به می توان به خانه تکانی تشبیه کرد. چراکه هنوز فصل نقل و انتقال خانه آغاز نشده است و تازه از اوایل خردادماه بازار مسکن وضعیت خود را نشان می دهد.

اگر معامله ای هم انجام گیرد به آن میزانی نیست که بتوان کند بازار مسکن رونق گرفته است که البته آن رونقی که به افزایش قیمت ها منجر شود. فعلا روند بازار مانند سال گذشته است و به کندی در حال حرکت است باید منتظر خرداد ماه بود تا تحولات این بخش آغاز شود. اما آنچه که از شواهد بر می آید با توجه به اقدامات سازنده دولت در جهت کنترل نقدینگی بازهم با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

ارزیابی کارشناسان بخش مسکن و شواهد بازار مسکن از روند افزایش تعداد معاملات خرید و فروش مسکن خبر می دهد، اما شما همچنان تاکید بر کاهش قیمت مسکن دارید، به ویژه در دولت دهم علی رغم ثابت بودن قیمت مسکن شما بازهم خبر از کاهش قیمت خانه داده و می دهید تصریح می کند؟

- ما دلالیم یعنی دلالت کنند. نبض بازار بدست مشاوران املاک است . ما بهتر از هر مسوول و مقامی می توانیم قیمت اعلام کنیم. کسی مارا مجبور نمی کند در قیمت ها دستکاری کنیم و بالا و پایین بگوییم. با توجه به اینکه بخش خصوصی هستیم قیمتهای واقعی را اعلام می کنیم. اگر یادتان باشد آن زمان که قیمت خانه رفت بالا گفتیم و آن زمان که قیمت خانه پایین آمد به صراخت اعلام کردیم حتی این خبر باعث شد تا حدودی قیمتها به سمت کاهش بیشتر سوق پیدا کند.

شاید ارزانی خانه به نفع ما نباشد اما وقتی معامله ای انجام نمی شود ما ترجیح می دهیم قیمتهای واقعی را اعلام کنیم تا بازار دچار مشکل نشود. در اتحادیه مشاوران املاک هر روز از پنج نقطه تهران قیمتها گزارش می شود و براساس آن قیمتهای آن روز مشخص می شود. لذا جای تعجب ندارد و وظیفه ماست حال اگر مسوولان نمی خواهند قیمت بدهند دیگر به خودشان ربط دارد.من هرگز منافع شخصی و صنفی را به منافع مردم ترجیح نمی دهم و حتی از کوچکترین گزارشی مبنی بر تخلف بنگاههای املاک با آنها برخورد می کنیم . آنچه واقعیت جامعه است اعلام می کنیم.

در سال گذشته اگر یادتان باشد بسیاری از کارشناسان و انیوه سازان مسکن از سونامی در بازار مسکن خبر دادند اما چرا این پیش بینی درست از آب در نیامد؟

- در حال حاضر شواهدی در جهت رونق و افزایش قیمت مسکن نداشته ایم و هرکسی که اعلام کند بازار مسکن در حال رونق است به دنبال منافع شخصی خود است و با ایجاد شوک و هیجان در بازار می خواهد قیمت خانه را به نفع خود بالا ببرد. با گران یا ارزان شدن خانه گلی بر سر من زده نمی شد تازه اگر بازار رونق بگیرد این امر به نفع اتحادیه ومشاوران املاک است که از حالت رکود خارج شوند و کار وکاسبی آنها رونق بگیرد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
    0 0
    با نظرات ايشان كاملا موافقم و بايد گفت كساني بر طبل گراني مسكن ميكوبند يا به دنبال منافع شخصي خود هستند و يا طراح جديد فتنه سبز براي مخالفت با دولت هستند.
  • بدون نام SA ۰۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    0 0
    " هرکسی که اعلام کند بازار مسکن در حال رونق است به دنبال منافع شخصی خود است و با ایجاد شوک و هیجان در بازار می خواهد قیمت خانه را به نفع خود بالا ببرد" اين درست كارى كه سايت شما به جد دنبالشه.