به دنبال انتشار اخباری مبهم درباره آخرین وضعیت قرارداد خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی، مناظره‌ای در خبرگزاری خبرآنلاین با حضور محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان و فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از لغو تحریم‌ها، شاید بتوان گفت اولین صنعتی که شرکت‌های خارجی و بین‌المللی به آن چشم داشتند، صنعت خودرو بود؛ به طوری که در سفر رییس‌جمهور به فرانسه، قرارداد با پژو منعقد شد. این در حالی بود که به واسطه عملکرد منفی گذشته این خودروساز فرانسوی، انتقادات فراوانی به این قرارداد مطرح شد.

حال پس از گذشت چند ماه، برخی معتقدند که تفاهم‌نامه پژو با ایران‌خودرو، جز مونتاژ سه مدل خودرو پژو هیچ منفعت دیگری نداشته است و در عین حال، تفاهم‌نامه‌ای که میان سایپا و سیتروئن منعقد شد هم در صورت قطعی شدن، تا دو سال دیگر عملیاتی نخواهد شد.

به عبارتی، این خودروساز فرانسوی در شرایطی چشم به بازار ایران دوخته است که همچنان تصمیم ندارد سرمایه گذاری در کشور داشته باشد؛ تا جایی که برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند: «قیمت و سرقفلی ورود به بازار ایران خیلی بیشتر از قول‌های سرمایه‌گذاری است که پژو تاکنون به ایران‌خودرو و سایپا داده است.»

در چنین شرایطی، در حال حاضر این سوال مطرح است فرجام قرارداد خودروسازان با شرکت‌های خارجی همچون پژو چه خواهد شد؟ این موضوع در مناظره‌ای در خبرگزاری خبرآنلاین با حضور محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان و نیز فربد زاوه، کارشناس صنعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شما کاربران خبرآنلاین اگر در این خصوص سوالی دارید، می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • naghme A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    10 0
    با سلام با توجه به قراردادهای پیشین و وضعیت کیفیت خودروها امکانش نیس جز قراردادهای تولیدی سر کیفیت هم قراردادی بسته بشه؟ و اینکه این قراردادها چ منفعتی از نظر هزینه برای مردم داره؟
  • بی نام BE ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    11 0
    از کارشناساتون بپرسید که چرا خودروسازان ما مسیر پیشرفت چینی ها را ادامه نمی دهند و فقط به فکر فروش بهتر هستند نه یادگیری فناوری های جدیدچین این کار را تنها در ده سال انجام داده است؟ چرا مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان بزرگ کشور حالتی تزئینی دارند و هیچ تحقیق و توسعه ای دیده نمی شود چرا وقتی خودروسازان ما نمی توانند خودروی باکیفیت تولید کنند؛ اجازه آزاد سازی واردات انواع خودرو از هر برندی به کشور داده نمی شود؟ آیا مردم ما محکوم به سوار شدن بر روی خودروهای بی کیفیت و آدمکش هستند؟ آیا حق کشوری که 8 سال جنگید تا روی پاهای خود بایستد فقط مونتاژ است؟ در آخر این نکته را به هموطنان منتظر عرض کنم که بی جهت صبر کرده اید تا خودروهای خوب با کیفیت سوار شوید.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    8 1
    با سلام چرا فرانسه ژاپن وكره خيلي قانع تر وصادق ترن تكنولوژي رو هم بهتر منتقل ميكنن فرانسويها خيلي كلاس ميزارن وهميشه هم سنگ ميندازن تو ماجراي برجام كه يادتون هست اگه زدوبندي در كارنيست باكشورهاي ديگه هم مذاكره كنيد
  • بدون نام ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    8 1
    فرجام ان مثل نتيجه ي شراكت هيوندايي و كيا موتور و دوو با شركتهاي امريكايي فورد و كرايسلر و داج باشد كه الان به اينجا رسيدند
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    9 2
    فرجام قراردادهای جدید: گاوهای شیرده فعلی دو خودروساز 405 و پراید با دو گاو شیرده دیگر بخوانید دو خودروی تاریخ مصرف گذشته و آشغال دیگر با قیمتهای نجومی جایگزین خواهند شد و خریداران محترم هم که سر قضیه وام خودرو یادتون هست و ...
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    13 1
    سوالم اینه ایران خودرو کی منحل میشه ؟؟؟؟
    • مهدی A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
      8 1
      من مثل شما منتظر انحلال ایران خودرو نیستم بلکه منتظرم این شرکت و شرکت های وابسته با خاک یکسان شود.
  • ایرانی A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    9 1
    متاسفانه اون موقع که همه گفتن مسولین گوششون رو گرفتن من در تعجبم نماینده های مجلس که اینهمه گفتن پیگیریم و ... چه کردن چه بررسی و چه اقدامی؟؟؟چون خودرو سازان که منافع ملی و راحتی مردم واسشون مهم نیست از نمایندگان مجلس در عجبم الان صداشون در نمیاد،چرا؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    6 1
    بهترین شرکای ایران فقط و فقط، فولکس واگن و تویوتا و در قدم بعد دیگر شرکت های ژاپنی هستند. حتی بهتره زمینه ها برای حضور این شرکتها با صرف هزینه مساعد سازی بشه. در غیر این صورت آزموده را آزمودن خطا است. پژو و رنو با محصولات از رده خارج و چینی شده اجتمالادر ایران حضور خواهند یافت. نمونش همین قرار داد سیترون و پژو است که تمامی محصولات شرکت دانگ فنگ چین را می خواهند بیارند با قطعات چین در ایران تولید کنند. غیر از این هم نیست چون مثلا پژو 301 و سی 4 فقط در چین تولید میشن. توجه کنید تولید می شوند. یعنی با قطعات چین