خشکسالی‌ها ۲۲۵ یلیارد تومان به سرایان خسارت زد

مهر نوشت: مدیرجهاد کشاورزی سرایان گفت: در مجموع خشکسالی تاکنون بالغ بر ۲۲۵ میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان به شهرستان سرایان خسارت وارد کرده است.

موسی سلیمانی اظهار داشت: پدیده خشکسالی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر دامپروری اثر می گذارند.

وی با بیان اینکه عمده اثرات مستقیم خشکسالی با کمبود علوفه و تاثیر آن بر سلامت حیوانات ظاهر می شود، بیان کرد: این امر خود اثر قابل توجهی بر تولید مثل حیوانات و ارزش اقتصادی کار دامداری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان ادامه داد: با بروز خشکسالی و خشک شدن رودخانه ها، زیستگاه طبیعی آن هم از بین می رود و جایگزین کردن آن مشکل است.

تلفات ۱۳۱ میلیاردی دام ها

سلیمانی، کاهش شدید تولید محصولات دامی، کاهش تعداد دام به دلیل مرگ و میر، افزایش نازایی، سقط و مرده زایی در دام مولد، افزایش کشتار دام، کمبود، گرانی و بی کیفیت شدن علوفه، خطر افزایش بیماری های مشترک بین انسان و دام، کاهش قیمت دام زنده، مشکل تامین آب شرب و افزایش تردد و حمل غیر مجاز دام و فقر مراتع و نیاز به تغذیه دستی را از دیگر آثار خشکسالی بر دام و طیور عنوان کرد.

وی به خسارت ۱۵ درصدی ناشی از افت تولید شیر گاو در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۶۱۳ میلیون ریال به دلیل افت تولید شیر گاو بر شهرستان خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان همچنین خسارت ناشی از افت تولید شیر گوسفند و بز را ۲۵ میلیارد و هشت میلیون ریال دانست و افزود: خسارت ناشی از تلفات دام سبک ۱۰۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال و خسارت ناشی از تلفات دام سنگین نیز ۳۰ میلیارد و ۳۳۷ میلیون ریال برآورد شده است.

خسارت ۴۲۸ میلیاردی خشکسالی بر تولیدات دامی

به گفته سلیمانی در مجموع خشکسالی ها تاکنون بالغ بر ۴۲۸ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال بر حوزه تولیدات دامی سرایان خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در مجموع خشکسالی تاکنون بالغ بر ۲۲۵ میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان به شهرستان سرایان خسارت وارد کرده است، بیان داشت: از این میزان ۹۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ناشی از خسارت وارده به منابع آبی و زیرساخت ها، ۸۴ میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان ناشی از خسارت وارد به تولیدات گیاهی و ۴۲ میلیارد و ۸۶۷ میلیون تومان نیز مربوط به خسارت وارده به تولیدات دامی است.

مدیرجهاد کشاورزی سرایان ادامه داد: در کنار این خسارت ها باید به بحث مهاجرت روستاییان و کشاورزان به شهرها بر اثر کاهش تولید و میزان درآمد را مورد تاکید قرار داد زیرا مهاجرت روستاییان و کشاورزان علاوه بر مشکلاتی که بر تولید و روستا بوجود می آورد خسارت های فراوانی نیز به خود خانواده و مشکلات فراوانی بر کشور بوجود می آورد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =