تنها دو روز مانده تا ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه ها به مجلس، جمعی از نمایندگان به دنبال جمع آوری امضا برای تدوین طرحی فوریتی برای به رفراندوم گذاشتن طرح تحول اقتصادی هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرآنلاین» احمدی نژاد روز چهارشنبه برای نخستین بار جهت ارائه گزارشی از روند بررسی طرح تحول اقتصادی در دولت به مجلس می آید. اگر چه او پیش از این جلسه ای  با اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی داشته و به تشریح مواردی از این طرح پرداخته است اما تا کنون با تمامی نمایندگان به شکل مستقیم در این زمینه گفت وگو نکرده است.

اینکه هر بار رئیس جمهور مقاصدش در این باره را از کانال رسانه ملی با مردم در میان می گذارد و بعدا از طریق معاونان و مشاورانش نمایندگان را در جریان قرار می دهد، آزردگی اهالی خانه ملت را به بار آورده است. چه آنکه 8 محور این طرح و حتی مبلغ احتمالی یارانه های نقدی (50 تا 70 هزار تومان به هر فرد) ابتدا در گفت و گوهای ویژه تلوزیونی رئیس جمهور مطرح شد و نمایندگان هم زمان با عموم مردم در جریان این مسائل قرار گرفتند. 

پیشینه پیشنهاد رفراندم طرح تحول اقتصادی
همین عارضه، واکنش سریع و صریح غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی را به همراه داشت. چه آنکه او اولین بار پس از نخستین اظهار نظر رئیس جمهور درباره طرح تحول اقتصادی در تیرماه جاری بحث به رفراندوم گذاشتن آن را مطرح کرد. او رفراندوم را راهکاری برای اجرای طرح تحول اقتصادی دانست و گفت: برگزرای چنین رفراندومی سبب می شود که دولت طرح را پخته و قابل اجرا کند تا مردم نیز از آن حمایت ‌کنند.چرا که اگر ابعاد این طرح باز شود و مردم ضرورت آن را بپذیرند، رنج‌ها را تحمل و به اجرای طرح کمک می‌کنند.

این پیشنهاد مصباحی مقدم با تشکیل کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و الزام دولت به ارائه گزارشات خود به این کمیسیون به فراموشی سپرده شد و حتی پیشنهاد  دهنده که بر کرسی ریاست این کمیسیون جدید تکیه زد دیگر آن را پیگیری نکرد.

اما بی توجهی های دولت به دغدغه ها و نگرانی های نمایندگان از آثار و تبعات اجرای طرح تحول اقتصادی همچنان ادامه یافت و حتی تشکیل یک کمیسیون ویژه نیز دولت را ملزم به اطلاع رسانی به مجلس نکرد. چه آنکه موضوع ارائه نقدی یارانه ها نیز ابتدا در رسانه ملی مطرح شد و پس از انتقاد نمایندگان - بویژه نطق انتقادی و شدیدالحن مصباحی مقدم در فردا ی آن روز- دولت پیش نویس لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به مجلس فرستاد؛ لایحه ای که با اصلاحات بسیار نمایندگان همراه شد و به دولت اعاده گردید.

تاخیر یک ماهه دولت برای ارائه اصل لایحه هدفمند کردن یارانه ها به مجلس اگرچه به بهانه آماده نبودن مجلس و بیم از تحت الشعاع قرار گرفتن آن در گیرو دار استیضاح کردان و رای اعتماد محصولی، صورت گرفت اما نمایندگان را نگران کرد که مبادا دولت قصد ندارد اصلاحات مجلس در این لایحه را لحاظ کند.

از همین رو بود که در گام اول پیشنهاد تدوین طرح دو فوریتی الزام دولت به کسب مجوز از مجلس برای ارائه نقدی یارانه ها مطرح شد و در گام دوم بار دیگر موضوع به رفراندوم گذاشتن طرح تحول اقتصادی مطرح گردید.

امروز در حالی در راهروهای مجلس رفراندوم طرح تحول اقتصادی جان دوباره گرفت که برخی نمایندگان به دنبال ارائه این طرح با قید دو فوریت هستند و برخی دیگر بر این باورند که بهتر است مجلس منتظر توضیحات رئیس جمهور در مورد طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه ها بماند و بعد وارد عمل شود تا مبادا محکوم به سیاه نمایی و یا تخریب چهره دولت نگردد.      

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =