۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

روزنامه همشهرس زنجان نوشت: عملکرد خوب هنرمندان در رشته‌های تئاتر و موسیقی از جمله راهیابی به جشنواره‌ها و همچنین تولیدات آنها نشان می‌دهد که ابهر در این رشته‌های هنری، شاخص است.

این شهر همچنین در رشته قرآن و نهج‌البلاغه نیز جایگاه مطلوبی دارد و جزو معدود شهرهایی است که آزمون سراسری قرآن و عترت در چند شهر آن برگزار می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شهرها موفق به دریافت این سهمیه نشده‌اند. با این اوصاف اما هنرمندان این شهر با مشکلات فراوانی دست و پنچه نرم می‌کنند و در موانعی سد راهشان می‌شود. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر در گفت و گو با همشهری از مشکلات موجود و اقدمات انجام شده در سال 95 می‌گوید.

مجوز راه اندازی انجمن
انجمن‌های مختلف هنری مانند انجمن هنرهای تجسمی، خوشنویسان، شعر و ادب، قرآن و نهج‌البلاغه و عکاسان در ابهر با وجود فعالیت مجوز راه اندازی ندارندکه از نمونه‌های آن می‌توان به انجمن موسیقی در شهرستان اشاره کرد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر با اشاره به وضعیت انجمن موسیقی شهرستان به همشهری می‌گوید: با پیگیری‌هایی که داشتیم قرار است دفتر انجمن موسیقی به زودی افتتاح شود. «حسن ناصری » با اشاره به این‌که انجمن‌ها باید مراحل ثبت را طی کنند، می‌افزاید: در برخی از انجمن‌ها با افزایش تعداد نیز رو‌به‌رو بوده‌ایم. انجمن شعر ادب از یک به 3 انجمن و هنرهای تجسمی از یک به 2 انجمن افزایش یافته‌ است. مراحل ثبت انجمن‌ها دشواری خاص خود را دارد که داشتن صبر حتما باید چاشنی کارها باشد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار می‌کند: انجمن عکاسان نیز به تازگی شروع به فعالیت کرده و در حال عضوگیری است.

اقدام‌های شاخص
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که با پیگیری‌های دو ساله موفقیت‌هایی در حوزه واگذاری به بخش خصوصی داشته‌ایم، می‌گوید: در ابهر یک آموزشگاه موسیقی وجود داشت اما سال گذشته این تعداد را به 4 آموزشگاه رساندیم. هم اکنون 3 آموزشگاه هنرهای تجسمی و آموزشگاه تخصصی عکاسی هم که دارای تحصیلات آکادمیک هستند، فعالند. با توجه به خصوصی بودن آنها نظارت اداره ارشاد اسلامی بر فعالیتشان وجود دارد و در کنار آن نیز تاجایی که ممکن باشد حمایت نیز می‌کنیم. مثلا برای برگزاری کنسرت‌ها و ورکشاپ‌ها در فرهنگسرای ابهر مانعی برایشان نخواهد بود. به دنبال این هستیم که موسساتی را در زمینه هنر راه‌اندازی کنیم. راه اندازی نگارخانه یکی از برنامه‌های اداره ارشاد اسلامی ابهر در سال 95 است. ناصری با بیان این‌که مجوز نگارخانه را گرفته‌ایم ادامه می‌دهد: ورود بخش خصوصی اتفاق‌های مبارکی را در پی دارد. وی با بیان این‌که یک تا 2 کنسرت موسیقی به طور میانگین در ابهر برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: برای اداره ارشاد تفاوتی نمی‌کند که هنرمند، بومی چه منطقه‌ای باشد. هر هنرمندی که درخواست اجرای کنسرت دهد می‌تواند آن را برگزار کند. استقبال مردم هم تاکنون مطلوب بوده است. در این راستا تلاش می‌کنیم تا حد امکان برای هنرمندان برخی از امکانات را رایگان مهیا کنیم.

سالن اجرا
مجهز نبودن سالن‌های اجرا یا مناسب نبودن آنها برای اجرای هنرمندان تقریبا مشکلی همه‌گیر است. ناصری در این باره بیان می‌کند: در شهرستان ابهر فقط یک فرهنگسرا وجود دارد که سالنی نیز در آن برای اجرای هنرمندان تعبیه شده و باید گفت که سالن‌ «نور» برای اجرای موسیقی و تئاتر به طور کامل استاندارد نیست. هنرمندان تئاتری هم از این سالن استفاده می‌کنند. این سالن بدون این‌که مجهز شود در سال‌های قبل افتتاح شده است و سیستم نور و صدا ندارد. مدتی است برای تجهیز آن اقدام کرده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که سالن را تحویل گرفتیم امکان اجرای برنامه‌ای را در آن نداشتیم. به قدری که چند سال پیش در زمستان امکان ایجاد فضای گرمایشی نداشتیم. در این سال‌ها با تلاش‌های مستمر امکانات مورد نیاز آن خریداری شده و تجهیز آن همچنان ادامه دارد. این گونه اقدام‌ها شاید در ظاهر چندان مشخص نباشد اما اعتبار بالایی را طلب می‌کند گرچه تامین اعتبار برای سالنی که بدون امکانات افتتاح شده باشد سهل نخواهد بود.

سینما نداریم
سینما استقلال ابهر چند سال پیش به دلایلی چون مستهلک بودن تعطیل شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جمله مذکور می‌گوید: در تنها سالنی که ابهر دارد ویدئو پروژکتور نصب شده اما نکته اینجاست که بیننده از پخش فیلم به این شکل لذت نمی‌برد. چون سینما باید دارای صندلی راحت و کیفیت تصویر بالا باشد. مردم برای دیدن تصویر بزرگ بدون کیفیت نمی‌آیند. با این حال وزارت ارشاد اسلامی در تلاش است که فرهنگسرا را چند منظوره کند. اگر بخش خصوصی وارد عرصه شود مشکلات حل می‌شوند.

مطبوعات
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر با اشاره به این‌که وضعیت ابهر در حوزه مطبوعات مطلوب است، می‌افزاید: نشریات ندای ابهر، نشریات ابهر رود، ابرچای در حوزه مطبوعات ابهر فعال هستند. مراکزی که نشریات کشور را وارد شهرستان می‌کنند نیز فعالیت مناسبی دارند. سیاست حوزه ارشاد اسلامی در امر حمایت از مطبوعات از 2 کانال انجام می‌شود. یکی خانه مطبوعات استان و دیگری ازطریق وزارتخانه.

اعتبارات ضعیف
ناصری با اشاره به این‌که اعتبارات فرهنگ و هنر ضعیف‌ترین اعتبارات هستند، عنوان می‌کند: تنها ارگانی که در حوزه اعتبارات فرهنگی پاسخگوست ارشاد اسلامی است اما همه دستگاه‌ها از اعتبارات فرهنگی برخوردارند اما خروجی خاصی را شاهد نیستیم. با این حال وضعیت اعتبارات اداره فرهنگ و ارشاد نیز ضعیف است و پاسخگوی همه نیازهای هنرمندان و برنامه‌های هنری نیست. خریداری آثار هنرمندان به عنوان اعطای هدایا به افرادی که در دستگاه‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند یک بخشنامه است. ولی دربرخی مراسم‌ شاهد هستیم که هدایا شامل ظروف چینی می‌شود. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: اگر مسئولان اداره‌ها به مسئولان اداره ارشاد سفارش اثر هنری دهند تا هنرمندانی چون خوشنویسان و هنرمندان هنرهای تجسمی اثر فاخری تولید کنند هدایا نیز نفیس‌تر می‌شود. اما گوش شنوایی وجود ندارد.

گالری نداریم
ناصری با بیان این‌که در ابهر سالنی به عنوان یک گالری واقعی نداریم، می‌افزاید: با توجه به مکانی که داشتیم آن را پارتیشن بندی کردیم و سرو سامانی داده و نور پردازی کرده‌ایم. درست است که گالری یک تعریف استاندارد دارد اما ما نیز از حداقل امکانات استفاده می‌کنیم. این فضا نیز برای همه هنرمندان رایگان ارائه می‌شود و گاه در حد توان نیز حمایت‌های مالی صورت می‌گیرد.

هزینه کنیم
وی در پاسخ به این سوال که چرا هنرمندان برجسته که سرمایه‌ هنری شهرستان‌ هستند زادگاه خود را ترک میکنند؟ گفت: چون ما انتظار داریم که هنرمندان بدون هزینه هنرشان را ارائه دهند و با اندک هزینه، بهترین اثر را تقدیم مخاطب کنند. هنوز یادنگرفته‌ایم که باید برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم. هنرمندانی هستند که برای تامین منابع مالی خانواده هنر خود را کنار گذاشته‌اند. اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز این افراد ارزشمند نیست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =