۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

ایسنا نوشت: با افزایش تنش‌ها در روابط برلین و آنکارا این بار وزیر خارجه آلمان به انتقاد از دولت و سیاست‌های ترکیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ARD، فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان به انتقاد از واکنش دولت ترکیه به کودتای اخیر این کشور پرداخت و عنوان کرد: ما از ابتدا به روشنی نظرمان را درباره بازداشت معلمان، قضات و خبرنگاران ابراز کردیم و به این کار ادامه می‌دهیم.

اشتانمایر ادامه داد: آنهایی که دست به کودتا زدند علیه غیرنظامیان و پارلمان اقدامات ظالمانه‌ای انجام دادند. این افراد ممکن است حامی حزب متنبوع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نباشند اما همه‌ آن‌ها ترک بوده‌اند و به همین دلیل بسیار مهم است که بگوییم ما صراحتا کودتای اخیر را محکوم می‌کنیم و معتقدیم تغییرات سیاسی و مجازات کیفری باید در این اوضاع در نظر گرفته شود اما تمامی این رویدادها باید براساس اصول مبتنی بر قانون اساسی باشند.

در ادامه با اشاره به منازعات بر سر لغو صدور روادید برای شهروندان ترک جهت سفر به اتحادیه اروپا، اشتاینمایر مجددا با تاکید بر اینکه آنکارا هنوز به تعهدات خود در این مسیر عمل نکرده، عنوان کرد: زمان رسیدگی این مساله هنوز فرا نرسیده است. این در حالی است که ترکیه خواهان لغو صدور ویزا تا ماه اکتبر است و تهدید کرده است که در غیر این صورت بسته توافقی پناهجویان با اتحادیه اروپا را لغو می‌کند.

وزیر خارجه آلمان همچنین بار دیگر تاکید کرد که دولت این کشور صراحتا کودتای نافرجام اخیر را مکررا محکوم کرده است.

اشتاینمایر به منظور بررسی روابط آلمان و ترکیه، معاون خود مارکوس ادرر را به آنکارا اعزام کرده است. سوزان چبلی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این باره توضیح داد: ما معتقدیم که مذاکره مستقیم با مقامات ترک در شرایط فعلی بسیار مهم است.

با این حال حضور ادرر در آنکارا نیز نتوانست فضای ایجاد شده در ترکیه علیه برلین را تغییر دهد. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند، دولت آلمان علیه کودتای اخیر این کشور موضع روشنی اتخاذ نکرده است.

علاوه بر این مقامات ترکیه ابراز تاسف می‌کنند که چرا اشتاینمایر مشخصا به ترکیه سفر نکرده است. یکی از مقامات دولت این کشور می‌گوید، آنکارا انتظار حضور مقام عالی‌تری را داشت.

از زمان کودتای 25 تیرماه در ترکیه هیچ یک از وزرای کشورهای اتحادیه اروپا به آنکارا سفر نکرده‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =