شرق نوشت: تأیید اعدام شهرام امیری که در چند روز گذشته بار دیگر نام او را به صدر خبر رسانه‌ها بازگردانده بود، اکنون به بحثی داغ در کارزار انتخاباتی آمریکا تبدیل شده است چراکه یکی از نامزدهای انتخابات آتی، درست همان زمانی که امیری در آمریکا زندگی و ویدئوهایی با محتوای متناقض منتشر می‌کرد، وزیر امور خارجه بود.

 اکنون دونالد ترامپ نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه که تاکنون بارها و بارها اظهارات تندی علیه ایران داشته است، خیز برداشته تا از ماجرای امیری به نفع خود در انتخابات آتی و علیه هیلاری کلینتون بهره‌برداری کند. او در صفحه توییتر خود پیامی با مضمون انتقاد از رقیبش منتشر کرده و نوشته است: «بسیاری از مردم می‌گویند ایرانی‌ها کارشناس هسته‌ای خود را که به آمریکا کمک کرده بود، به دلیل ایمیل‌های هک‌شده هیلاری کلینتون اعدام کرده‌اند».
کارشناس هسته‌ای که اکنون موضوع بحث است، همان پژوهشگر و متخصص رادیو‌ایزوتوپ‌های پزشکی در دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر بود که در خرداد ١٣٨٨ به سفر حج رفت و بعد از یک سال از آمریکا سر در آورد. او در تیرماه ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا رفت و به کشور بازگشت، با حلقه گل و حضور مقامات رسمی از جمله معاونت وقت وزارت خارجه استقبال و به «قهرمان هسته‌ای» ملقب شد.

ایمیل‌های کلینتون
منظور ترامپ از ایمیل‌های کلینتون نیز همان ایمیل‌هایی است که ‌لیکس سال گذشته در پاسخ به درخواست‌ها برای عمل به قانون آزادی اطلاعات در ارتباط با افشای استفاده کلینتون - وزیر خارجه وقت آمریکا- از یک سرور شخصی برای انجام ارتباطات رسمی‌اش منتشر کرد و از قضا برخی از آنها به مکاتبات مشاوران و معاونان وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره شهرام امیری مربوط می‌شد. 
خبرگزاری آسوشیتدپرس به دو ایمیل که سال گذشته برملا شدند، اشاره کرده است؛ در یکی از آنها ریچار مورنینگ‌ستار، معاون کلینتون در امور انرژی در اوراسیا، برای او نوشته بود: «ما یک مسئله دیپلماتیک، «روان‌شناسی»، داریم. نه یک مسئله قانونی. دوست ما باید اجازه خروج داشته باشد. آدم ما در هر حال حاضر قادر نیست کاری انجام دهد. اگر او می‌خواهد خارج شود، بشود». 
ایمیل دوم را نیز جیک سالیوان، دیگر مقام‌ وقت در وزارت خارجه نوشته و گفته بود: «او به دفتر حفاظت از منافع کشورش رفته، چون از زمانی که طول کشیده تا مراتب خروجش فراهم شود، راضی نیست... این موضوع می‌تواند در ۲۴ ساعت آینده به انتشار خبرهای مشکل‌ساز بینجامد». اکنون رقیب جمهوری‌خواه هیلاری کلینتون در حالی سعی دارد با اشاره به این ایمیل‌ها و اعدام شهرام امیری از نامزد حزب دموکرات پیشی بگیرد که کمپین انتخاباتی کلینتون حتی قبل از انتشار پیام توییتری او و در پاسخ به اظهارات سناتور تام کاتن، بیانیه‌ای منتشر و در آن تأکید کرده بود: «نامزد حزب جمهوری‌خواه از این لفاظی‌های بسیار بد برای حمله به کلینتون استفاده و اتهامات نامعقول و بی‌معنی را مطرح می‌کند». جسی لریچ، سخنگوی کارزار کلینتون به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است این اتهام‌ها، مانند دیگر موارد، ناشی از «علاقه کارزار ترامپ به طرح تئوری توطئه» است. 
این در حالی است که سناتور تام کاتن از حزب جمهوری‌خواه، در شبکه سی‌بی‌اس به دو ایمیل ردوبدل‌شده میان کلینتون و معاونان او اشاره کرده و گفته بود: «این نشان‌دهنده نهایت بی‌احتیاطی او در استفاده از سرور شخصی خود برای نگهداری از ایمیل‌های محرمانه است».

داستان پرماجرای شهرام امیری
گفتنی است هیلاری کلینتون همان زمان که ماجرای امیری تازه اتفاق افتاده و او وزیر بود- تیر ماه ١٣٨٩- نیز گفته بود: «آزادانه به آمریکا سفر کرده و آزاد است که از آمریکا بازگردد». به گفته هیلاری کلینتون، امیری به‌تنهایی تصمیم گرفته بود که به آمریکا سفر کند و به‌تنهایی تصمیم گرفت که بازگردد. علاوه بر او فیلیپ کراولی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود: «شهرام امیری به میل خود به اینجا آمده و طبعا آزاد است به ایران بازگردد». 
این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران و برخی دیگر از مسئولان همچون علی‌اکبر صالحی و رامین مهمان‌پرست می‌گفتند که او به سفر حج رفته و از سوی ریاض به واشنگتن تحویل داده شده است. به عبارت دیگر سناریوی ربوده‌شدن او مطرح بود و استقبالی که هنگام بازگشتش به کشور از او شد، نیز همین سناریو را تأیید می‌کرد. بااین‌حال اکنون او اعدام شده و محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه ‌قضائیه در نشست خبری خود با تأیید خبر اعدام او گفت: «این فرد با دسترسی‌هایی که داشته است به دشمن ما یعنی آمریکا وصل شده بود و اطلاعات سری و حیاتی کشور را در اختیار آنها قرار می‌داد».

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    18 3
    والا ما که از این سیاست سر در نمیاریم ولی اگه واردش شی به فنا رفتی