ظرفیت ثبت نام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در رشته تجربی برای سال تحصیلی آینده در مدارس استان ایلام تکمیل شده و دیگر امکان ثبت نام وجود ندارد ولی تعداد زیادی از دانش آموزان همچنان به ثبت نام در این رشته پر تقاضا امیدوار هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام- با اجرای طرح هدایت تحصیلی و سخت گیری ها برای ثبت نام دانش آموزان در رشته علوم تجربی، سردرگمی و بلاتکلیفی گریبان دانش آموزان و اولیا آنها را گرفته است.
از سویی وزارت آموزش و پرورش تاکید بر دقت اولیای مدارس در انجام ثبت نام دانش آموزان براساس فرم های هدایت تحصیلی دارد و از سویی دیگر مسئولان این وزارتخانه بارها از طریق رسانه ها اعلام کرده اند مدارس سخت گیری برای ثبت نام دانش آموزان در رشته های مورد علاقه شان نداشته باشند.
این تناقض ها باعث شده هم کادر آموزشی مدارس و هم دانش آموزان و اولیا در بلاتکیلفی باشند چرا که بسیاری از دانش آموزان همچنان برای تحصیل در رشته علوم تجربی پافشاری می کنند و مدارس هم نداشتن ظرفیت و پایین بودن رتبه ها در فرم هدایت تحصیلی را بهانه عدم ثبت نام کرده و از آنها می خواهند به تحصیل در رشته های دیگر روی بیاورند.
آیین نامه هدایت تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است که در اردیبهشت ماه امسال تصویب و به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شد، البته این موضوع جدید نیست و از 2 سال قبل این موضوع مطرح شده است.
فرآیند هدایت تحصیلی براساس 2 شاخص سوابق تحصیلی دانش آموز و بررسی های مشاوره ای، امتیاز بندی و محاسبه شده است.
مشاوران آموزش و پرورش طی یکسال چندین ارزشیابی را از دانش آموزان گرفتند بر اساس این ارزشیابی 35 درصد امتیاز به سوابق تحصیلی دانش آموز تعلق می گیرد که شامل نمرات سه سال متوسطه اول می شود و 65 درصد دیگر به بررسی های مشاوره ای که شامل 6 بخش نظر خود دانش آموز 10 درصد، نظر اولیا 5 درصد، نظر دبیران 10 درصد و نظر مشاور 10 درصد به علاوه نمرات آزمون سنجش استعداد 15 درصد و آزمون رغبت 15 درصد محاسبه می شود.
در برگه هدایت تحصیلی 12 رشته بر اساس اولویت بندی مشخص می شود این اولویت بندی نشان می دهد دانش آموز در کدام رشته بالاترین امتیاز و در کدام رشته پایین ترین امتیاز را می گیرد.
این 12رشته در سه شاخه: نظری (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی)، فنی و حرفه ای (صنعت، خدمات، کشاورزی وهنر) و کار و دانش (صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر) تقسم بندی می شوند. همچنین برای سنجش سوابق تحصیلی به همه دروس (بجز آمادگی دفاعی) ضریب تعلق می گیرد این ارزشیابی نشان می دهد دانش آموزان در چه رشته هایی استعداد دارند.
با توجه به شرایط پیش آمده برای ثبت نام دانش آموزان و اعتراض خانواده ها به این طرح ولی همچنان در مدارس سخت گیری ها برای ممانعت از ورود دانش آموزان به رشته تجربی ادامه دارد.
در خصوص موضوع اجبار در هدایت تحصیلی دانش آموزان باعث ورود رئیس جمهوری به این مساله شد و دکتر روحانی اعلام کرد: نباید دانش آموزان را در موضوع انتخاب رشته اجبار کنیم بلکه باید آنها را هدایت کنیم.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هم چند روز پیش دستور داد ادارات آموزش و پرورش بطور جدی به وضعیت خانواد ه های معترض رسیدگی کنند ضمن اینکه هیچ اجباری برای هدایت تحصیلی دانش آموزان نیز انجام نشود.
این تصمیم در حالی اعلام می شود که طی روزهای گذشته برخی از خانواده های دانش آموزان پایه نهم اعلام کردند: مدارس از پذیرش دانش آموزان در رشته های تجربی و ریاضی خودداری کرده و به اجبار آنها را به رشته کار و دانش یا هنرستان ها معرفی می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط با طرح هدایت تحصیلی می گوید: اکنون اجباری در هدایت تحصیلی وجود ندارد، فرم هدایت تحصیلی به دانش آموزان داده شده و آنها اختیار انتخاب رشته دارند اما اجبار و الزام را امکانات شهرستان ها و مناطق تعیین می کند که برای رفع آن نیازمند برنامه ریزی دراز مدت هستیم.
حمیدرضا کفاش تاکید کرد: اگر معلمان در رشته های تخصصی زیاد باشند، این الزام و اجبار به مرور کاسته خواهد شد که در این ارتباط نیازمند تقویت تربیت معلم هستیم و قطعا در مورد فرمایشات رئیس جمهوری، وزارت آموزش و پرورش با جدیت تمام برنامه ریزی ها را شروع خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص اجرای طرح هدایت تحصیلی می گوید: با وجود اجرای طرح هدایت تحصیلی و تلاش برای ایجاد توازن رشته تحصیلی در مدارس ولی تاکنون بیش از 60 درصد دانش آموزان متوسطه دوم در رشته تجربی پیش ثبت نام کرده اند.
اسفندیار رستم زاد اظهار کرد: بر اساس تاکید آموزش و پرورش و تکیه بر سند تحول 30 درصد دانش آموزان باید در رشته تجربی تحصیل کنند ولی این رقم در ایلام 2 برابر است.
رستم زاد جمعیت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم این استان را شش هزار و 984 نفر اعلام کرد و گفت: اکنون 60 درصد این افراد در رشته تجربی و مابقی در رشته های ریاضی، علوم انسانی، معارف اسلامی، فنی و حرفه ای و کار و دانش برای سال تحصیلی آینده پیش ثبت نام کرده اند.
وی تاکید کرد: ظرفیت ثبت نام و پذیرش دانش آموزان برای رشته تجربی در مدارس این استان کمتر از این مقدار است و براساس رتبه بندی مندرج در فرم هدایت تحصیلی صورت می گیرد ضمن اینکه کمبود کلاس درس و معلم نیز امکان افزایش ثبت نام در این رشته را کاهش داده است.
رستم زاد با بیان اینکه تاکنون هیچگونه ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای لغو اجرای طرح هدایت تحصیلی به این سازمان ارائه نشده است، گفت: همچنان مصمم به اجرای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس هستیم.
وی با بیان اینکه اکنون به ازای هر هشت و نیم دانش آموز در این استان یک معلم وجود دارد، اضافه کرد: این آمار نسبت به میانگین کشوری بالا است و امکان جذب معلمان متخصص رشته تجربی نیز وجود ندارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =