به گزارش مهر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: استان بالادست قصد برداشت غیرقانونی ۱۲۳میلیون مترمکعب از زاینده‌رود را داردو بر این اساس ۱۸ نماینده اصفهان طرح سوال از وزیر را امضا کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، در ارتباط با اینکه به چه علت نمایندگان مجلس به جای رفع مشکل اصلی اصفهانی‌ها در ایفای حق‌آبه مسلم و قانونی خود لقمه را دور سر خود چرخانده و به طرح‌های فرعی برای این مطلب رو می‌کنند، اظهار داشت: گرچه تعدادی از شهرستان‌های چهارمحال نیز دچار مشکل خشکسالی هستند اما مشکل اصلی ناشی از مدیریت ناصحیح آب به عنوان یک نعمت الهی در این استان است.

وی افزود: بخش زیادی از آب در این استان در حال ضایع شدن است به این معنا که بیهوده تبخیر شده و یا در مسیر ناصحیح جریان دارد.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سویی مسئله دو مدیریتی بودن موضوع آب بر مشکلات این منطقه افزوده است، بیان داشت: درواقع جدا کردن مدیریت آب منطقه‌ای دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری باعث برهم خوردن مدیریت یکپارچه زاینده‌رود شده و بر مشکلات آبی دامن زده است چراکه پیش از این دو استان مشکلی با یکدیگر و با موضوع آب نداشتند.

عدم توان مجموعه مدیریتی زاینده‌رود ناشی از جای‌گیری آن در پایتخت است

وی اضافه کرد: پس از اینکه بسیاری از کارشناسان مشکل اصلی برای مشکلات آب در این منطقه را عدم مدیریت واحد زاینده‌رود بر شمردند مجموعه‌ای به نام مدیریت واحد تشکیل شده است اما تاکنون فعالیت ثمربخشی در این زمینه نداشته است و به دلیل واقع شدن در تهران به جای منطقه اصفهان و چهارمحال و بختیاری در ادامه نیز قادر به رفع مشکلی نخواهد بود.

حاجی بیان داشت: از سویی واقعیت این است که سرچشمه آب زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری واقع شده است و این استان هر مقدار که توانایی داشته باشد از آب برداشت و باقیمانده آن برای اصفهان اختصاص پیدا می‌کند.

اصفهانی ها از وزیر نیرو در مجلس سوال می پرسند

وی با بیان اینکه علاوه بر این گونه عملکرد استان مجاور در زمینه تخصیص آب قرار است ۱۲۳ میلیون مترمکعب دیگر به شکل غیرقانونی از زاینده‌رود برداشت کند، بیان داشت: در جلسه شورای اداری این مبحث را مطرح کردم اما استاندار اصفهان این موضوع را رد کرد که مستندات جلسه مسئولان این استان با وزیر نیرو، معاونان وزارت خانه جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و مصوب شدن این مطلب را ارائه کردم.

وی اضافه کرد: استاندار اصفهان بیان داشته که به جای دعوا باید با اتحاد این مشکل رفع شود، ما نیز قصد جدال و دوا نداریم اما معتقدیم که به شکل قانونی باید بتوانیم حقوق خود را ایفا کنیم.

حاجی تأکید کرد: بر همین اساس بود که طرح سوال از وزیر مطرح و برای نخستین بار هر ۱۸ نماینده اصفهان متفق‌القول آن را امضاء کردند.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =