استاندار آذربایجان شرقی از تصویب 256 طرح ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی استان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، "اسماعیل جبارزاده" در صدر "کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید" از شهرک صنعتی شبستر و ناحیه صنعتی کوزه کنان بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات چندین واحد قرار گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بخش تولید در صف اول اقتصاد مقاومتی قرار دارد، گفت: مدیریت استان در چهارچوب اختیارات خود همه تلاش خود را برای رفع موانع تولید آذربایجان شرقی انجام می دهد.

"اسماعیل جبارزاده" با تاکید بر شناسایی مشکلات صنایع آذربایجان شرقی، افزود: در طول دو هفته گذشته 256 پرونده واحد تولیدی بررسی و برای معرفی به سیستم بانکی تصویب شده که از این تعداد 52 مورد در بخش صنعت و 204 مورد نیز در بخش کشاورزی مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: باید روند معرفی واحدها به سیستم بانکی و دریافت تسهیلات سرعت بگیرد و تمامی پرونده ها نهایتا تا اواسط شهریور ماه به سرانجام برسند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اکثر واحدهای تولیدی دچار مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش هستند، گفت: با این حال عجیب است که 30 الی 40 درصد پرونده های مصوب شده به بانک مراجعه نکرده اند.

جبارزاده با انتقاد از این وضعیت، گفت: هر واحدی بعد از اینکه پرونده اش به بانک ارجاع داده شد، ظرف 10 روز نسبت به تعیین تکلیف از بانک مربوطه اقدام نکند، حذف و واحد متقاضی دیگری به بانک معرفی می شود.

وی با بیان اینکه وظیفه مسئولان دولتی این است که در کنار تولید کنندگان قرار گیرند، افزود: تولید کنندگان خوب به یاد دارند که قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نرخ سود تسهیلات دریافتی 36 درصد بود این در حالی است که اکنون این نرخ 18 درصد است.

جبارزاده با یادآوری اینکه در سال 92 نرخ تورم بالای 40 درصد بود، گفت: با تک رقمی شدن نرخ تورم، قطعا نرخ تسهیلات بانکی نیز کاهش می یابد، اما معتقدیم این روند باید به صورت تدریجی و آرام صورت گیرد تا شاهد شوک اقتصادی دیگری در کشور نباشیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ما در مرحله گذر از بحرانی قرار داریم که کشور سه سال پیش در آن قرار داشت و طبیعی است که هنوز شرایط ایده آل مد نظر بخش تولید فراهم نباشد، اما شرایط قابل قبول تر از چند سال پیش است و می توان کار کرد.

* الگو برداری سایر استان ها از آذربایجان شرقی

"حسین نجاتی"، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به تاثیر مثبت حضور استاندار در شهرک های صنعتی و برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: مسئولان سایر استان های کشور نیز از این حرکت الگوبرداری کرده و هم اکنون استانداران سایر استان های کشور نیز به واحدهای صنعتی و شهرک های صنعتی خود سر زده و مشکلات آن ها را بررسی می کنند.

وی در ادامه گفت: تاکنون سه هزار و ۱۶۰ واحد در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که در بخش کشاورزی، ۶۲ و در بخش صنعت نیز ۴۱۸ طرح به بانک ها معرفی شده که در مجموع ۴۸۰ طرح را به بانک ها معرفی کرده ایم که ۱۶۲ مورد عقد قرارداده شده اند.

نجاتی در خصوص آمار مربوط به شهرستان شبستر نیز گفت: تاکنون از این شهرستان ۹۴ واحد ثبت نام کرده اند که ۳۷ مورد به شعبه ارجاع داشته اما پرداختی در این شهرستان نداریم.

* نشاط و امید در بخش تولید شبستر

فرماندار شبستر نیز با قدردانی از استاندار آذربایجان شرقی برای رسیدگی ویژه به مشکلات این شهرستان گفت: پس از اینکه دولت یازدهم تصمیم جدی بر جذب سرمایه گذاری های خارجی گرفت، با تلاش مسئولان استانی، ۳۴ درصد از این سرمایه گذاری ها به آذربایجان شرقی تعلق یافت و به دنبال آن ۱۷ درصد آن نیز مربوط به این شهرستان شد.

"سعید کاشانی" با اشاره ای به فعالیت ۲۹۰ واحد فعال در این شهرستان گفت: تمامی واحدهایی که مشمول حمایت بودند، شناسایی شده و ۹۰ طرح به دبیرخانه کارگروه فرستاده شد.

فرماندار شبستر افزود: پس از تبریز این شهرستان در زمینه صنعت فعالترین شهرستان بوده و همین امر لزوم توجه به صنعت این شهرستان را بیشتر نمایان می کند.

وی همچنین با اشاره ای به تلاش های صورت گرفته در زمینه کشاورزی شهرستان گفت: سال گذشته در رابطه با آبیاری مدرن هزار و ۳۰۰ هکتار زمین مجهز به تجهیزات آبیاری مدرن شده و قسمتی از این طرح نیز در هفته دولت به بهره برداری می رسد و در مجموع سال گذشته ۱۰ میلیارد در بخش کشاورزی این شهرستان هزینه شد.

کاشانی با بیان اینکه هم اکنون نشاط و امیدآفرینی در بخش تولید ایجاد شده است، گفت: تفویض اختیار به استان ها در حوزه صنعت در جهت روان سازی مشکلات این حوزه کمک خواهد کرد.

فرماندار شبستر در خصوص برخی مشکلات موجود در شهرک های صنعتی گفت: تاکنون ۴۴ مورد سرمایه گذار به ما مراجعه کرده اند اما این افراد خواستار سرمایه گذاری در خود شهرستان هستند که با توجه به نداشتن مکان در شهرک ها دچار مشکل شده ایم.

وی همچنین در زمینه پروژه های این شهرستان نیز گفت: ۵۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم و ۲۵ میلیارد نیز در دست خیران است.

* تصویب 82 میلیارد تومان تسهیلات در دبیرخانه ویژه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولد شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی اظهار داشت: تعداد متقاضیان ثبت نام شده در سامانه بهین یاب از میان واحدهای کشاورزی هزار و ۶۵۱ مورد بوده است که برای رسیدگی بهتر به واحدهای ثبت نام شده، دبیرخانه ویژه کشاورزی تشکیل شده که در آن ۲۲۲ طرح مورد بررسی قرار گرفته و از میان آن نیز ۲۰۴ مورد تصویب شده است.

"کریم مهری" ادامه داد: در مجموع میزان اعتبار این طرح های تصویب شده ۸۲ میلیارد تومان بوده که بیشترین وزن پروژه ها مربوط به بانک کشاورزی با ۶۳ میلیارد تومان است که ۷۷ درصد این اعتبارها را شامل می شود.

وی همچنین از پرداخت بالای ۵۷ درصد هزینه گندم خریداری شده در کشور توسط دولت خبر داد.

* لزوم توسعه شهرک صنعتی شبستر

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در شهرستان شبستر مشکل کمبود زمین در شهرک شبستر را داریم و با توجه به اینکه سرمایه گذاران خواستار فعالیت در خود شهرستان هستند، با مشکل مواجه شده اند.

"مرتضی نیرومند" افزود: بای حل این مشکل می توان شروع به توسعه شهرک صنعتی شبستر کرد که این توسعه فضا سبب توسعه صنعت این شهرستان نیز می شود.

وی در خصوص مهم ترین مشکلات شهرک صنعتی شبستر گفت: یکی از این مشکلات، مشکل تامین آب واحدها بوده که از آب و فاضلاب روستایی پیگیری هایی صورت گرفته است.

نیرومند ادامه داد: همچنین ورودی شهرک دیگر مشکل شهرک محسوب می شود که اداره کل راه و شهرسازی مجوزهایی برای ایجاد این ورودی داده بود اما از این اداره کل می خواهیم ورودی شهرک از مسیر اصلی احداث شود.

* تصویب 57 میلیارد تومان تسهیلات در بانک ملی ایران

رئیس شورای هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی هم گفت: کل طرح های معرفی شده به بانک ملی 9۴ فقره بوده که اعتبار ۵۷۲ میلیارد ریال را شامل می شود که ۲۱ فقره آن جزو طرح های مصوب است.

وی ادامه داد: طرح های در حال تکمیل نیز ۲۴ فقره بود و ۹ طرح نیز در حال بررسی است.

رئیس اداره شعب بانک ملی ایران در آذربایجان شرقی افزود: ۳۸ مورد از صاحبان طرح هایی که طرح آن ها به تصویب رسیده تاکنون مراجعه نکرده اند که معادل ۴۰ درصد کل مصوبه ها می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =