یک فروند جنگنده اف 22 آمریکا در نزدیکی یک پایگاه هوایی در صحرای کالیفرنیا دیروز چهارشنبه سقوط کرد.

 سایت اینترنتی سی ان ان با اعلام این خبر به نقل از یک مسئول در نیروی هوایی ارتش آمریکا افزود: این هواپیما که تنها یک خلبان دارد، حوالی ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه به وقت محلی در نزدیکی پایگاه هوایی" ادوارز" در صحرای کالیفرنیا سقوط کرد.

منابع ذیربط تاکنون در باره علت این سانحه و همینطور سرنوشت خلبان این جنگنده اف 22که قیمت آن به 150میلیون دلار می رسد، توضیح نداده اند.

در همین حال برخی منابع خبری گزارش داده اند که خلیان این جنگنده نسل پنجم و آخرین مدل اف-22 آمریکایی کشته شده است.

ابتدا گزارش شده بود که خلبان کارکشته هواپیما مفقود شده اما شرکت لاکهید مارتین، سازنده جنگنده، بعدا اعلام کرد که خلبان کشته شده است.

نیروی هوایی ارتش آمریکا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که این هواپیما در ماموریت آموزشی بوده و هنگام سقوط در حوالی 50 کیلومتری شمال شرق پایگاه هوایی ادوارز در حال پرواز بوده است.


یک فروند هواپیمای اف 22 معروف به " شبح" نیز سال 2004در ماموریتی آموزشی در صحرای نوادا سقوط کرد و خلبان آن توانست با چتر نجات سالم فرود آید.

جنگنده شبح که قادر است از ردیابی رادارها مخفی بماند، در دهه هشتاد قرن گذشته برای ساخت آن تصمیم گیری شد و هدف از ساخت آن نفوذ به فضای اتحاد جماهیر شوری سابق برای هدف قرار دادن سکوی های استراتژیک پرتاب موشک اعلام شده بود اما بعداز پایان جنگ سرد ماموریت این هواپیما تغییر کرد و پروازهای با برد بسیار زیاد برای آن در نظر گرفته شد.

وبسایت نیروی هوایی آمریکا جنگنده اف-22 رپتور را به عنوان جدیدترین جنگنده این کشور معرفی می کند و تاکید کرده است که "قابلیت اعتماد و نگهداری این جت جنگنده مافوق صوت از هر جنگنده دیگری در تاریخ بیشتر است."

برنامه ساخت ناوگان اف-22 که 65 میلیارد دلار هزینه دارد با انتقاداتی روبه رو شده است و مخالفان می گویند بیش از حد پرهزینه است و از لحاظ کاربردی به اندازه کافی انعطاف پذیر نیست.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    ناتو يک ببر کاغذي بيمار و زخمي است و در باتلاق عراق و افغانستان و صحراي طبس ايران هنوز گيج و مبهوت مانده است و در صورت جنگ سيلي محکمي از روسيه و چين و کره شمالي و دوستان منطقه اي آنها يعني ايران و سوريه وحزب الله و حماس خواهند خورد بهتر است ناتو به فکر بيکارهاي اسپانيا و ايتاليا و يونان و آمريکا باشد و شرش را کم کند وگرنه وعده الهي تحقق و نابود خواهد شد