ایرنا نوشت: چند روز پس از موافقت واشنگتن با توافق فروش سلاح به عربستان، «راند پل» سناتور جمهوری خواه آمریکا قصد دارد مانع اجرای این توافق شود.

به نوشته روز یکشنبه روزنامه گاردین، وی برای این تصمیم به مخالفت ها با سابقه حقوق بشری عربستان و احتمال رقابت تسلیحاتی در منطقه استناد کرده است.
پل در بیانیه ای که به نشریه فارین پالسی رسید، گفت: با یک ائتلاف دو حزبی همکاری می کنیم تا بتوانیم طرح جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان را به رای بگذاریم.
وی افزود: عربستان یک متحد غیرقابل اعتماد است که از سابقه ضعیفی در زمینه حقوق بشر برخوردار است و ما نباید در زمینه فروش سلاح پیشرفته به این کشور و ترویج مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شتابزده عمل کنیم.
راند پل در حالی از این مساله خبر داد که اوضاع در یمن رو به وخامت است و ریاض نقش مهمی در روند مداخله جویی در جنگ داخلی این کشور ایفا می کند.
مذاکرات صلح یمن که با میانجیگری سازمان ملل در کویت برگزار شد، موفقیتی در بر نداشت و حملات هوایی ائتلاف سعودی در یمن از سرگرفته شد.
به رغم برقراری توافق آتش بس صوری در یمن، این توافق به طور تمام و کمال در این کشور به اجرا در نیامد و گزارش ها از کشته شدن 272 غیرنظامی یمنی از آوریل تا زمان شکست مذاکرات صلح حکایت دارد.
در همین حال، راند پل و «کریس مورفی» سناتور دمکرات در کمیته روابط خارجی سنا، سیاست آمریکا در یمن و حمایت لجستیکی و نظامی واشنگتن از عربستان را به باد انتقاد گرفته اند.
مورفی چندی پیش در کنگره آمریکا گفت: اگر با آمریکایی های یمنی تبار گفت و گو کنید، به شما می گویند که در یمن این سعودی ها نیستند که این کشور را بمباران می کنند، بلکه آمریکا به این کار مشغول است.
وی افزود: مرگ هر غیرنظامی در یمن به آمریکا نسبت دادنی است و ما این مساله را به عنوان تبعات مشارکتمان (در جنگ یمن) قبول داریم.
در همین حال، آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا که مسئول اجرای فروش سلاح به کشورهای خارجی است، اعلام کرد که توافق تسلیحاتی با عربستان به ارزش بیش از یک میلیارد دلار، مبین تعهد آمریکا به مدرنیزه کردن نیروهای امنیتی و مسلح سعودی است.
هرچند سناتورهای آمریکایی 30 روز پس از انعقاد توافق تسلیحاتی زمان دارند تا مانع اجرای آن شوند، به ندرت تلاشی برای مداخله در این زمینه به خرج می دهند.
گاردین در ادامه این نوشتار آورد: عربستان با کمک متحدان عربی اش مارس 2015 تلاش کردند با مداخله در یمن، عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگردانند.
منتقدان جنگ یمن نسبت به هزینه های انسانی این نبرد که هزاران کشته برجا گذاشته است، ابراز تاسف کرده اند.
براساس اعلام صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، بیش از یکهزار و یکصد کودک از زمان آغاز درگیری ها در یمن کشته شده اند.
یمن که قبل از آغاز جنگ نیز فقیرترین کشور در خاورمیانه بود، در لبه پرتگاه قحطی و خشکسالی قرار دارد و حال آنکه بیش از دو میلیون نفر نیز در جریان ناآرامی های این کشور، بی خانمان شده اند.
نبود دولت مرکزی در یمن نیز به نفع گروه های تروریستی تمام شده، به طوری که براساس اعلام تحلیل گران امنیتی و آمار وزارت امور خارجه آمریکا، تعداد نیروهای وابسته به گروه القاعده در شبه جزیره عربی در سال 2015 زمانی که تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن آغاز شد، افزایش یافته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =