۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
کشت گیاهان مقاوم با شوری آب در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از برنامه این سازمان در جهت ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان مقاوم با شوری آب در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، رضا وکیل با اشاره به اینکه استان قم دارای اقلیم‌های متنوعی است، گفت: در مناطقی از استان کیفیت آب بسیار مناسب بوده و می‌توان گیاهان حساس به تنش شوری را انتخاب و کشت نمود ولی این مناطق در استان محدود بوده و عمدتاً دچار کمبود منابع آبی هستند.

وی اظهار داشت: در عمده مناطق استان قم کیفیت آب از لحاظ املاح و شوری در حد متوسط به سمت بالا بوده که شرایط کشت بیشتر درختان میوه را مشکل و یا غیرممکن می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی سبب کاهش حجم ذخایر آبی شده و درنتیجه کیفیت آب باقی‌مانده در سفره‌ها کاهش‌یافته و شوری آب نیز افزایش می‌یابد، لذا در این شرایط جهاد کشاورزی در برنامه‌ها و سیاست‌های کاری خود سعی در ترویج و توسعه کشت گیاهان مقاوم به شوری در زراعت و باغبانی نموده است.

وی افزود: ازجمله درختان میوه توصیه‌شده پسته بوده که میزان شوری تا هدایت الکتریکی 10 دسی زیمنس بر متر را جهت تولید محصول تحمل می‌کند و در هدایت الکتریکی‌های بالاتر ممکن است درخت زنده بماند، اما عملکرد تجاری به‌شدت کاهش می‌یابد.

وکیل اضافه کرد: ترویج کشت درختان پسته با ارائه نکات فنی کاشت، داشت و برداشت و تهیه تقویم فصلی مدیریت باغات پسته ازجمله اقدامات جهاد کشاورزی استان در این خصوص به شمار می‌رود بدین گونه که کشاورز با مطالعه این تقویم کاری بداند در هر ماه از سال باید چه اقدامی در جهت تغذیه باغات ، هرس و مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: تدوین دستورالعمل‌های توسعه کشت گیاهان مقاوم به شوری آب و اجرای کلاس‌های آموزشی در مناطق مناسب کشت پسته از اقدامات دیگر جهاد کشاورزی استان می‌باشد که با ارسال پیام‌های کوتاه ترویجی مناسب هر فصل ضمن یادآوری اقدام فنی مورد نیاز گامی در جهت آموزش باغداران برمی‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه درزمینه کشت محصولات زراعی یکی از اهداف این سازمان ورود گیاهان و ارقام زراعی مقاوم به تنش‌های محیطی ازجمله شوری می‌باشد، گفت: هرساله در خصوص کشت محصولات زراعی مقاوم به شوری از قبیل کشت جو در اراضی با شوری بالا توصیه‌های لازم صورت می‌گیرد و در این راستا نسبت به توزیع بذور اصلاح‌شده جو که دارای مقاومت بیشتری به شوری بوده، در طبقات پرورشی- مادری و گواهی شده بر اساس برنامه ابلاغی از سوی وزارت متبوع و تولیدشده در سطح استان بین کشاورزان جهت کشت پاییزه اقدام می‌گردد.

وکیل افزود: همچنین در مناطق که شوری آب‌ و خاک خیلی بالا نباشد، ارقام اصلاح ‌شده گندم در طبقات مختلف و تولید شده در استان که دارای مقاومت بیشتری به شوری بوده در بین کشاورزان توزیع می‌گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 568114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =