عبدالحمید احمدی تنها معاون وزیر ورزش که در تهران مانده است، درباره کیمیا علیزاده برای خبرآنلاین گفته است.

فاطمه پاقلعه نژاد-خبرگزاری خبرآنلاین:کیمیا علیزاده مدال مهمی برای ورزش ایران گرفت. مدالی که بزرگترین دستاورد تیم ورزش دولت یازدهم است اما سایت های دلواپس از همین مدال هم علیه وزارت ورزش استفاده می کنند.  عبدالحمید احمدی تنها معاون وزیر ورزشی که در تهران مانده است، درباره کیمیا علیزاده برای خبرآنلاین گفته است. از اهمیت مدالش، از اعتمادی که وزارت به این دختر دارد. از ماجرای نرفتن معاونان وزارتخانه به تماشای این مسابقه و سختی های ورزش برای دختران ایرانی،

 

*شما به عنوان مسئول فرهنگی فکر می کنید مدال کیمیا علیزاده چقدر می تواند در توسعه ورزش بانوان در ایران نقش داشته باشد؟

بالاخره باید به شرایط دشوار ورزش بانوان توجه کنیم. بچه های ورزشکار به خصوص در ورزش قهرمانی دشواری های خاص خودشان را دارند؛ از یک طرف محدودیت های بین المللی و هم محدودیت ها به لحاظ امکانات و فضا برخی تنگ نظری ها از داخل، شرایط کار اینها را از ورزشکاران آقا دشوارتر کرده است و طبیعتا پیشرفت و کسب قهرمانی در کارشان سخت تر است، از طرفی هم دیرتر از آقایان کار را در عرصه قهرمانی را شروع کردند ولی به نظر من نشان دادند که قابلیت های خیلی بالایی دارند به شرطی که به آنها به اندازه لازم توجه شود و از آنها حمایت شود. خوشبختانه حمایت های نسبتا خوبی انجام شده و خود مقام مغظم رهبری جز مدافعان جدی ورزش قهرمانی خانم ها بودند و این که اینها با حفظ ارزش ها در عرصه بین المللی حضور پیدا کردند و افتخار کسب می کنند را تایید کردند. شخص رئیس جمهور هم از ورزش قهرمانی بانوان خیلی حمایت داشته و من فکر می کنم در انگیزه بخشیدن به خانم ها برای فعالیت و تلاش بیشتر در این عرصه خیلی موثر بودند. من به سهم خودم به عنوان یک ایرانی از مدال آوری کیمیا علیزاده خیلی خوشحالم و خوشحال تر از اینکه یک دختر جوان 18 ساله ایرانی به عنوان جوانترین ورزشکار ایران  و به عنوان اولین بانو  یعنی دو رکورد را همزمان می زند.

*فکر می کنم اولین بانوی شیعه هم هستند که مدال می گیرد.

یک ایرانی جوان ترین مدال آور المپیک کشورمان و اولین بانوی مدال آور المپیک می شود، این به نظر من یک تاریخ سازی است و واقعا باید به کیمیا خانم و همه آنهایی که در این عرصه کمکش کردند  تبریک گفت. از پدر و مادرش و کادر فنی و مدیریتی و مجموعه ای که از او حمایت کردند و این عرصه را برای او ایجاد کردند و از خودش و اعتماد بنفسش که باعث شد مبارزات خیلی شجاعانه ای جلوی حریفان صاحب نام به نمایش بگذارد تشکر کنیم.

*حتی می توانست طلا بگیرد.

بله. مبارز اسپانیایی به خاطر تجربه اش برد. کسانی که در ورزش بودند این را بهتر می دانند.  این که یک جوان 18 ساله برای اولین بار در المپیک حضور پیدا می کند اینطور بتواند خوب مبارزه کند و جلوی یک ورزشکار 25 ساله کهنه کار و امتیاز بگیرد، به نظر من کارش شاهکار بود و واقعا همانطور که وزیر ورزش هم گفت ارزش کار کیمیا علیزاده خیلی بالاست و باید یک قدردانی ویژه از او شود.

*آقای رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی قبل از اعزام ورزشکاران ابراز امیدواری کرده بودند که بانوان ورزشکار ما با دست پر برمی گردند. به نظر می رسد به ایشان تحلیلی از این موفقیت داده شده بوده.

دقیقا همینطور است. آقای گودرزی یک گزارش تحلیلی در دولت ارائه داده بودند که اطلاعات آماری دقیقی از روند حضور ایران در المپیک در آن ارائه شده بود و در آن هم درباره این که در این دوره چه کارهایی انجام شده و هم این که چه امیدواریهایی برای کسب مدال داریم، اطلاعات داده شده بود.

*شما در آن گزارش دو بانو را در حد مدال دانسته بودید که یکی کیمیا و دیگری الهه احمدی بود.

پیش بینی ما این بود که بچه های تیرانداز هم بتوانند با مدال برگردند که قسمت نشد. ولی شرایط کیمیا به نظر من متفاوت بود و مجموعه ای که در تکواندو به لحاظ مدیریتی و فنی کار کردند به نظرم نشان دادند که انسجامشان برای حضور در میدان المپیک بهتر بود.

*در این یکی دو روز بعد از حرف های آقای وزیر یک جوی راه افتاده درباره واژه ای که ایشان درباره ظرفیت ورزش ایران به کار برده به نظر شما این جمله ای که آقای وزیر گفتند خارج از بحث کارشناسی است یا خیر؟

من یک مقدار متاسف می شوم برای برخی جوسازی های رسانه ای و کاذب. حرف آقای وزیر که نسبت به گذشته تغییری نکرده بود. ایشان بیان کرده بود که ما یک پتانسیل مدال آوری در المپیک داریم بر اساس نرخ روند کسب مدال از المپیک 1948 لندن تا 2012 که معدلش چهار و نیم مدال در هر دوره است. به نظر من یکی از وظایف مدیران ارشد این است که توقعات و انتظارت را تعدیل کنند و این به این معنی نیست که ما ظرفیت و پتانسیل خودمان را نمی دانیم، در واقع گاهی اوقات آنقدر تب مدال آوری در رویدادی مثل المپیک بالا می رود که بعضی فکر می کنند آنجا مدال توزیع می کنند در صورتی که اینطور نیست و ما دیدیم که قوی ترین ورزشکارانمان در کشتی فرنگی که انتظار کسب مدال از آنها داشتیم، در همان اولین مبارزه دچار مشکل شدند یا فرزان عاشورزاده که نفر اول رنکینگ است در اولین دیدار کم آورد و بازی را باخت. در واقع اینکه ما از قبل برای خودمان پیش بینی کرده باشیم که مثلا عاشورزاده یا سوریان طلا می گیرند یا همه طلا می گیرند، با وجودی که همه هم ورزشکاران قابلی هستند که نمی شود.  آنجا کسی مدال را نمی دهد باید مدال را گرفت و شرایط گرفتن مدال هم خیلی دشوار است و می بینیم که حتی گمنام ترین ورزشکاران می جنگند و مبارزه می کنند و حاضر نیستند جلوی حریفان نامدار کم بیاورند. حرف آقای وزیر این بوده و به نظر من حرفش هم معقول و منطقی است.

*الان هم درباره مدال کیمیا می گویند آقای وزیر این را باور نداشته.

خیلی مضحک می شود که درباره کسی که مسوولیت ورزش کشور را دارد اینگونه بگویند. اگر کسی بخواهد انتقاد کند خیلی می شود موضوعات را فنی تر و کارشناسی تر مطرح کند، این که یک حرف را بریده از یک جایی بگیرند و روی آن مانور بدهند درست نیست. کل صحبت هایی که ایشان داشته مقدمه و توضیح داشته ولی این که یک تیکه از یک صحبت را برداریم و درباره آن مانور بدهیم یک مقدار بی انصافی است.

*این تحلیل که بانوان ما می توانند مدال بگیرند از پیش از رفتن کاروان ایران وجود داشته اما همکارن شما مثل آقای سجادی، شعبانی بهار و خادم و دبیر و رئیس کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان که الان آنجا هستند هیچ کدام دیشب در مبارزات خانم کیمیا علیزاده از وقتی به حریف اسپانیایی اش می بازد حضور نداشتند.

من هم این را شنیدم و تعجب کردم. یک مطلبی هم در رسانه ها دیدم که مدیران ورزش در جریان مسابقات کیمیا حضور نداشتند اما باید خودشان توضیح بدهند.

*به نظر می رسد که باور نداشتند کیمیا مدال بگیرد.

باید خودشان بگویند. ما که اینجا بودیم. واقعا از حتی قبل از اعزام وقتی درباره کیمیا علیزاده صحبت می شد، درباره این که ایشان مدال می آورد یک قطعیت بالایی وجود داشت. من با آقای پولادگر  هم که صحبت می کردم ایشان با اطمینان خاطر می گفت کیمیا حتما شانس مدال دارد.

*بیشتر از این که کیمیا از این اتفاق ضرر کرده باشد دوستانی که آنجا حضور دارند ضرر کردند چون مهمترین مدال تاریخ ورزش ایران را از دست دادند.

بله به نظر من هم مهمترین مدال تاریخ ورزش ایران و از نقاط شاخص ریو 2016 است. هم حضور کیمیا علیزاده، کسب سهمیه او و هم در همین اولین حضور کسب مدالش، به نظرم با این سنی که داشت یک افتخار خیلی بزرگ بود.

*آقای وزیر در این مساله ورود می کنند که از این بزرگواران بپرسند کجا بودند؟

به هر حال درباره این موضوع صحبت می شود.

*وزارتخانه در این باره توضیحات خواهد داد؟

حتما.

* مساله این است که وزیر  خودشان نرفته اند. شاید در عمرشان هم به المپیک نرفته باشند و شاید بعدا هم نروند ولی می گوید خود ورزشکار و مربی باید بروند در صورتی که آی دی کارت ویژه هم دارند.

اعتقاد ایشان همین است و می گوید من باید یک دلیل مشخص و روشن برای حضور در هر جایی داشته باشم تا براساس آن دلیل حضور پیدا کنم اگر حضورم یک حضور صرفا حضور باشد و مسوولیتی نداشته باشم ترجیح می دهم نباشم. ما هم به ایشان یک فشارهایی آوردیم که حضورت برای روحیه ورزشکاران خوب است ولی ایشان گفت من چنین حسی ندارم آنجا جایگاهها مشخص است ووظایف تقسیم شده و همه باید طبق وظایف خود عمل کنند و از این جهت نخواست یک باری را بر دوش کاروان اعزامی به المپیک بگذارد. از همین جا با کاروان و مسوولان آن در تماس هستند و نظرات خود را منتقل می کنند.

 

41257

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =