ایرنا نوشت: مجلس ملی ترکیه موافقتنامه آنکارا – تل آویو برای عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی را پذیرفت.

مجلس ملی ترکیه در آخرین ساعات کاری خود پیش از شروع تعطیلات تابستانی، بامداد روز شنبه موافقتنامه آنکارا - تل آویو برای عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی که به دنبال کشتار 9 تن از شهروندان این کشور در ماه مه سال 2010 میلادی، به پائین ترین سطح دیپلماتیک تعدیل شده بود، را پذیرفت.

با این موافقتنامه دو طرف ضمن اعزام متقابل سفیر، پرداخت 20 میلیون دلار غرامت از سوی رژیم صهیونیستی به خانواده های بازماندگان قربانیان کشتی مرمره، راه قانونی محاکمه عاملان قتل شهروندان ترکیه نیز مسدود شد.
خانواده های قربانیان کشتی مرمره با رد پذیرش غرامت از رژیم صهیونیستی خواهان محاکمه عاملان کشتار کشتی مرمره بودند و در این راستا نیز در محاکم قضایی ترکیه چندین دعوا اقامه شده بود.

موافقتنامه آنکارا – تل آویو تیرماه گذشته پس از یک دوره مذاکره طولانی محرمانه همزمان با عادی سازی روابط ترکیه با روسیه به امضا رسید.
به موجب این توافقنامه رژیم صهیونیستی، ظرف 25 روز بعد از اجرایی شدن بابت کشتار 9 تن از شهروندان این کشور که در ماه مه سال 2010 میلادی حامل کمک های بشردوستانه به مردم محاصره شده غزه بودند، 20 میلیون دلار به این کشور غرامت پرداخت می کند.
ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی سه شرط داشت. عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه.

روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی به دنبال یورش نظامیان به کشتی مرمره در ماه مه سال 2010 میلادی و کشتن 9 تن از شهروندان این کشور تیره شده و روابط دیپلماتیک به حداقل رسیده ولی روابط تجاری دو طرف همچنان ادامه داشت و حتی رشد نیز داشته است.
به دنبال کناره گیری احمد داوداوغلو از نخست وزیری و خیز دیپلماتیک تازه ترکیه برای ترمیم روابط با همسایگان، موضوع عادی سازی با رژیم صهیونیستی نیز همزمان با عادی سازی روابط با مسکو در دستور کار سیاست خارجی این کشور قرار گرفت.

مجلس ترکیه که از روز گذشته کار خود را با دستور کار فشرده ای شروع کرده بود، تا بامداد امروز فعالیت داشت. مجلس ترکیه قرار است تا اول اکتبر در تعطیلات تابستانی باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =