واحد مرکزی خبر نوشت: مقامات پیونگ یانگ روز یکشنبه فرار چند کارگر یک رستوران کره شمالی در چین را که به گفته مقامات سئول آوریل گذشته به کره جنوبی فرار کردند، آدم ربایی توصیف کردند و بازگشت سریع آنها را خواستار شدند.

 مقامات سئول می گویند این افراد به کره جنوبی فرار کرده اند اما مقامات پیونگ یانگ این قضیه را آدم ربایی دانسته اند. از سه شنبه گذشته که دولت کره جنوبی اعلام کرد حدود دوازده کارگر یک رستوران کره شمالی در چین که اکثرشان زن هستند، برای سکونت در کره جنوبی از آزادی کامل برخوردارند، این اولین بار است که مقامات پیونگ یانگ به این مسئله رسما واکنش نشان داده اند.

یک مقام وزارت وحدت کره جنوبی اعلام کرد:« کارگران کره شمالی هفته گذشته توسط دستگاه های اطلاعاتی کره جنوبی آزاد شدند اما خواسته آنها این است که محل حضورشان در کره جنوبی افشا نشود.» مقامات کره شمالی روز یکشنبه از روایتی که مقامات کره جنوبی از این ماجرا داشته اند به شدت ابراز خشم و تاکید کردند مقامات سئول با «توطئه شرارت بار» خود می خواهند واقعیات را درباره این آدم ربایی گروهی کتمان کنند.

سخنگوی یک کمیته رسمی کره شمالی که برای کمک به این افراد تشکیل شده است، در گفتگو با خبرگزاری رسمی کشورش KCNA اعلام کرد: « این که کره جنوبی می خواهد کارگران ربوده شده کره شمالی را به بهانه های امنیتی از نگاهها پنهان بدارد، نشان می دهد روایتی که مقامات سئول از این ماجرا دارند کاملا ساختگی است. ما به مبارزه خود برای نجات این افراد و بازگرداندن آنها به کشورمان ادامه خواهیم داد.» این گروه از اتباع فراری یا ربوده شده کره شمالی که شامل دوازده خدمتکار رستوران و مدیر آنها می شود، بزرگ ترین گروه اتباع کره شمالی است که در سالهای اخیر از این کشور فرار کرده است.

اکثر اتباع کره شمالی که به کره جنوبی وارد می شوند به مدت چند ماه توسط دستگاه های اطلاعاتی این کشور مورد بازجویی قرار می گیرند تا سئول اطمینان حاصل کند آنها جاسوس نیستند سپس آنها برای یک دوره سه ماهه در یک مرکز ادغام اجتماعی مستقر می شوند تا بتوانند شرایط زندگی عادی در کره جنوبی را به دست آورند. دستگاه های اطلاعاتی کره جنوبی ژوئن گذشته اعلام کرد سیزده کارگر فراری کره شمالی برای حفظ جان خود در بازداشت خواهند ماند و فعلا به دلایل امنیتی به مرکز ادغام منتقل نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، وزارت وحدت کره جنوبی که مسئول رسیدگی به امور و مسایل دو کره است، روز سه شنبه اعلام کرد دستگاه های اطلاعاتی کشور کار بازجویی از کارگران فراری کره شمالی را به پایان رسانده اند و این افراد زندگی جدید خود را در کره جنوبی آغاز کرده اند. در این اواخر چند مورد فرار اتباع کره شمالی از این کشور به موضوع خبری مطبوعات تبدیل شده است.

تائه هونگ-هو فرد شماره دو سفارت کره شمالی در انگلیس که به کره جنوبی رفته، یکی از مهمترین مواردی فرار اتباع کره شمالی است که در این روزها انعکاس وسیعی در رسانه ها داشته است. مقامات پیونگ یانگ روز شنبه این دیپلمات فراری کشورشان را یک جنایتکار و فاسد توصیف کردند. در مجموع نزدیک به سی هزار تن از اتباع کره شمالی از شدت فقر و سرکوب به همسایه جنوبی کشورشان فرار کرده اند. طبق ارزیابی های دولت کره جنوبی، کره شمالی هر ساله نزدیک به ده میلیون دلار از بهره برداری از حدود یکصد و سی رستوران در دوازده کشور جهان از جمله چین درآمد کسب می کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    20 0
    این همه میگید ادم ربایی چرا تا به حال کسی از کره جنوبی به مثلا بهشتتون کره شمالی فرار نکرده