برگزاری نشست تخصصی کارگروه اشتغال استان البرز با حضور معاون وزارت کار

نشست تخصصی کارگروه اشتغال استان البرز امروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین البرز، در این نشست که با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید حمید طهایی استاندار البرز و دیگر مدیران استان برگزار شد، وضعیت اشتغال در استان بررسی شد.
در این نشست، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مداخله توسعه ای با وام دادن نبوده و اشتغال با این نگرش پایدار نخواهد بود، گفت: اولویت دولت رشد اقتصادی فراگیر با عبور از مسیر اشتغال پایدار است.
عیسی منصوری افزود: در برنامه های توسعه ای کشور سیاست اشتغال محور نداشته ایم و اگر قرار است رشد اقتصادی فراگیر داشته باشیم، باید از مسیر اشتغال ورود کنیم.
وی یادآورشد: امروز سیاست های مکملی دراین زمینه به اجرا درآمده که از جمله آن می توان به سیاست مبتنی بر دینامیک اشتغال در هراستان اشاره کرد که براین اساس چگونگی جهت گیری اشتغال در هر استان اینکه در بخش خدمات یا کشاورزی باشد، مورد توجه قرار می گیرد.
منصوری اضافه کرد: سیاست مکملی دیگر درنظر گرفتن مختصات نیروی بیکار است چرا که امروز شاهد عدم تطابق بین نیروی کارآموزش دیده ونیازهای استان ها هستیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد:امروز درفرایند جدید سیاستگذاری وزارت کار سه طرح در قالب اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار می گیرد که طرح اشتغال فراگیر، کارآفرینی و تکاپو از جمله آنها به شمار می رود.
وی ادامه داد: دربحث طرح تکاپو اقدامات موثری صورت گرفته که امروز نیز دراستان البرز پس از مطالعات انجام شده فعالیت هایی دراین زمینه اجرایی خواهد شد.
منصوری گفت: بحث اقتصاد مقاومتی فرصتی را برای ما ایجاد کرده و با نگاهی به گذشته می بینیم در دوران بحران و رشد اقتصادی از بازاری به نام وام استفاده شده است.
وی اضافه کرد: رشد اقتصادی اگر حاصل شود در کوتاه مدت اشتغال نمی آورد، بنابراین اگر از بحران وارد رشد اقتصادی شویم، به طور قطع اشتغالی نداریم.
وی خبر داد: براساس گزارش های امسال رشد اقتصادی داشتیم ولی در اشتغال اتفاقی نیفتاده است.
در ادامه نشست، استاندار البرز با اشاره به اجرای طرح تکاپو، تحقق این طرح را مستلزم مطالعات عمیق علمی از ظرفیت های استانها، مبتنی بر سند چشم انداز توسعه هر استان دانست.
سید حمید طهائی با اشاره به موقعیت استان گفت: روند رشد جمعیت و ایجاد شغل ارتباط مستقیمی با یکدیگردارند، استان البرز نیز استانی با تردد از لحاظ جمعیتی است، در حالی که تلاش می شود سهم اشتغال محقق شود از سویی جای خالی بیکاران را جمعیت سیال پُر می کنند.
وی با اشاره به رشد جمعیت استان طی پنج سال اخیر تصریح کرد: در طول این مدت جمعیت البرز با رشد 30 تا 50 درصدی مواجه بوده است و آخرین سرشماری های جمعیتی نیز خود بیانگر این موضوع مهم می باشد.
عالی ترین نماینده دولت در استان با اشاره به اینکه البرز از پتانسیل های نیروی انسانی، استعدادهای طبیعی و جغرافیایی چیزی کم ندارد و باید تمامی این استعدادها در ایجاد مشاغل مورد توجه قرار گیرد، گفت: طرح تکاپو سرآغاز همکاری های مشترکی است که با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای شناسایی ظرفیت ها و برنامه ریزی مشاغل پایدار در استان انجام خواهد شد.
وی از طرحهایی چون احداث شهر آی.سی .تی و هوشمند در فرودگاه پیام جهت تامین آینده شغلی استان خبر داد.

در ادامه نشست تخصصی کارگروه اشتغال استان البرز، مدیر ملی طرح تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اجرای طرح تکاپو، 445 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است.
رضا تازیکی افزود: طرح ملی تکاپو سال گذشته در شش استان کشور به اجرا درآمد که امسال 14 استان دیگر به آنها افزوده شد.
وی ادامه داد: تا دوماه آینده سایر استان های کشور( 11 استان باقیمانده ) به این طرح خواهند پیوست.
تازیکی پیش بینی کرد دراجرای طرح تکاپو 19 هزار و 500 شغل دیگر در رشته های مختلف در کشور ایجاد شود.
وی یادآورشد: طرح تکاپو از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی است که مطالعات آن دراستان البرز نیز انجام شده و درتلاش برای اجرایی شدن آن در این استان هستیم.
در این نشست، اسماعیل خلیلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به وضعیت اشتغال استان گفت: وضعیت اشتغال درالبرز خیلی وخیم نیست و 665هزار و 534 شاغل داریم که 87درصد مرد هستند اگرچه همه این افراد در البرز کار نمی کنند و درتهران نیز شاغل هستند.
خلیلی گفت: تعداد افراد بیکار 133 هزار و 793 نفر هستند که 72 درصد آنان را مردان تشکیل می دهند.
وی افزود: شاخص های کلی بازار کار اشکار استان البرز درسال 94 در مجموع 32 هزار و 589 جوینده کار بوده که از این تعداد 21هزار و 716فرصت شغلی ایجاد و هشت هزار 657 نفر بکار گمارده شده اند.
وی با اشاره به شاخص های کلی بازار کار استان البرز در پنج ماه سالجاری نیز ادامه داد: 14 هزار و446 نفر جوینده کار بوده که از این تعداد دو هزار و 100 نفر بکار گمارده شده،شش هزار و 601 نفر به فرصت های شغلی معرفی و یک نفر به مراکز فنی و حرفه ای معرفی شده اند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =