«خبرجنوب» نوشت: در حالی که فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است، در بافت فرش حرف اول را میزند و یا معادن سنگش جزو بزرگترین معادن سنگ کشور به شمار می رود و در حوزه دامپروری و دامداری در کل کشور سرآمد است اما هیچ یک از این محصولات از فارس صادر نمی شود.

صنعتگران فارس را بايد در زمره وفادارترين فعالان اقتصادي استان برشمرد چرا كه اگر آنها نبودند چراغ صادرات فارس خاموش مي شد.
اين را آمارها مي گويند، آمارهايي كه حاكي است بيش از 90 درصد كالاهاي صادراتي از گمرکات فارس را كالاهاي صنعتي تشكيل ميدهد و ميوه و تره بار، دام زنده، فرش و سنگهاي صادراتي فارس از گمركات استان هاي مرزي به خارج از كشور مي رود.
صادرات كالاهاي توليدي فارس؛ به نام ديگران، به كام ديگران
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در اين خصوص به سرويس اقتصادي «خبرجنوب» گفت: بالغ بر 80 درصد كالاهاي صادراتي فارس از گمركات ساير استان ها صادر مي شود و كمتر از يك پنجم كالاهاي صادراتي اين استان از كمرگات فارس به خارج از كشور صادر مي شود.
سيد رضا ساداتي افزود: در اين معضل آسيبهاي زيادي دخيل است از جمله آن كه فارس به دريا راه ندارد و از سوي ديگر فاصله چنداني با دريا ندارد بنابراين به دليل فاصله اندك با مرزهاي آبي واسطه ها ترجيح مي دهند كالاهاي توليدي فارس را به ساير استان ها برده و از آن استان ها صادر نمايند.
وي گفت: عمده افرادي كه در كار خريد محصولات كشاورزي، معدني، صنايع دستي و يا دام زنده هستند ترجيح مي دهند به جاي آن كه يك بار كالاهاي خريداري شده از سطح شهرستانها را به شيراز آورده و كارهاي گمركياش را انجام دهند و بعد اين اقلام را براي صادرات به استانهاي مرزي ببرند مايلند از همان ابتدا كالا را از شهرستانها بارگيري كرده و در استانهاي مرزي آن ها را مورد ارزيابي كمرگي قرار داده و سپس صادر كنند.
ساداتي با اشاره به اين كه عراق، افغانستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس بيشترين خريداران كالاهاي توليدي فارس هستند افزود: آنهايي كه با عراق مراوده دارند ترجيح ميدهند كالا را از طريق خوزستان صادر كنند و براي صادرات كالا به افغانستان از طريق مشهد اقدام مينمايند همچنين براي صادرات كالا به كشورهاي حوزه خليج فارس از طريق بوشهر و هرمزگان اقدام ميشود.
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه كرد: اين معضل چالشهايي را پيش روي فارس قرار داده است از جمله آن كه اين استان نميتواند استراتژي بلند مدتي براي حفظ بازارهاي موجود و بازارهاي هدف دنبال كند و عمده استراتژي ها كوتاه مدت است.
وي در توضيح بيشتر گفت: عمده كالاهاي صادراتي فارس كه از گمركات ساير استانها روانه بازارهاي خارجي ميشود، از طريق واسطهها و حق العمل كاران صادر ميشود كه آن ها هم هيچ اطلاعاتي از بازارهاي صادراتي، ذائقه مشتريان خارجي و يا سليقه خريداران خارجي كالاهاي فارس در اختيار توليد كنندگان قرار نمي دهند چرا كه اين افراد تنها به سود خود مي انديشند و كاري به توسعه بازارهاي خارجي ندارند.
ساداتي با بيان اين كه 100 درصد سنگهاي معدني و يا دام زنده فارس و همچنين محصولات كشاورزي از گمركات ساير استانها صادر ميشود افزود: همچنين عمده فرش فارس هم به اسم تهران صادر مي شود چرا كه فارس زيرساختهاي لازم را براي صادرات فرش ندارد از جمله اين زيرساختها قاليشوييهاي استاندارد و كارگاه هاي رفوگري و مرمت گري فرش است كه در فارس كمتر وجود دارد.
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار داشت: سختي آب در شيراز و فارس و بالا بودن كيفيت آب تهران باعث شده فرش هاي فارس براي شست و شوي قبل از صادرات به تهران برود و سپس از همان تهران صادر گردد.
وي با بيان اين كه دو سال است صادركنندگان هيچ الزامي به درج نام استان مبدا كالاهاي صادراتي در سامانه تجارت فرامرزي ندارند افزود: اين امر باعث شده نتوانيم نسبت به رصد كالاهاي توليدي فارس در كشورهاي خارجي بپردازيم و راهكارهايي براي توسعه بازار در آن كشورها و يا ايجاد بازارهاي جديد اتخاذ كنيم.
ساداتي بيان داشت: وجود اطلاعات دقيق ميتواند استان فارس را در زمينه نياز به سردخانه، انبار، توليد محصولات جديد و ... ياري دهد همچنين آمارهاي دقيق صادراتي ميتواند مديران فارس را نسبت به پتانسيلهاي صادراتي استان آگاه كند اين در حالي است كه هيچ آماري از ارزش واقعي كالاهاي صادراتي فارس نداريم.
رشد 95 درصدي صادرات فارس
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار داشت: به گمركات كشور و فارس پيشنهاد الزامي شدن درج نام استانهاي مبدا كالاهاي صادراتي در سامانه تجارت فرامرزي را داده ايم و موافقت اوليه آنها را گرفته ايم كه اميدوارم اين مهم اجرايي شود.
ساداتي در خصوص وضعيت صادرات كالاهاي توليدي فارس از گمركات استان گفت: خوشبختانه در 4 ماهه نخست امسال صادرات فارس از طريق گمركات استان از لحاظ وزن افزايش 95 درصدي و از لحاظ ارزش افزايش 60 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است كه اين نشانگر بهبود روابط تجاري فارس و همچنين افزايش كيفيت محصولات توليدي استان است.
ساداتي بيان داشت: در 4 ماهه اول امسال، 278 هزار تن كالا به ارزش 6/76 ميليون دلار از فارس صادر شد كه از اين ميزان بيش از 273 هزار تن كالا به ارزش 5/71 ميليون دلار كالاهاي فرآوري شده و صنعتي است.
به گفته وي، بيش از 98 درصد كالاي صادراتي فارس را كالاهاي صنعتي تشكيل ميدهد و در ليست كالاهاي صادراتي استان خبري از كالاهاي خام معدني و كشاورزي و همچنين فرش دستباف و يا دام زنده نيست.
51 كشور جهان خريدار كالاهاي فارس
رئيس اداره تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه كالاهاي صنعتي صادراتي فارس از لحاظ وزن رشد 94 درصدي و از لحاظ ارزش، رشد 61 درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال دارد افزود: در اين ميان عمده كالاهاي صادراتي با رشد مواجه اند و معدودي از كالاها همچون كاشي و سراميك با كاهش ميزان صادرات رو به رو هستند.
ساداتي بيان داشت: به عنوان مثال فرآوردههاي لبني بدون احتساب بستني از لحاظ ارزش رشد 35 درصدي و از لحاظ وزن رشد 16 درصدي داشته و بستني هم با رشد وزني 48 درصدي و ارزش رشد 180 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو بوده است.
وي اضافه كرد: پودر و عصاره شيرين بيان از لحاظ وزني افزايش 61 درصد و ارزشی رشد 25 درصدي، رب گوجه فرنگي از لحاظ وزني رشد 21 درصدي و ارزشي رشد 28 درصدي، صنايع شيميايي و پتروشيمي با رشد وزني 1189 درصدي و رشد ارزشي 670 درصدي رو به رو بوده اين در حالي است كه كاشي و سراميك كاهش صادرات داشته و ميزان صادرات از لحاظ وزن كاهش 65 درصدي و از لحاظ ارزشي افت 60 درصدي در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال داشته كه از دلايل اين كاهش ميتوان به تعطيلي و افت توليد در تنها كارخانه كاشي و سراميك فارس اشاره كرد.
به گفته وي، 51 كشور جهان همچون عراق، افغانستان، امارات، چين، هند، اتريش، آذربايجان، استراليا، آلمان، ايتاليا، فرانسه، قطر، كانادا، مالزي، نروژ، ارمنستان، گرجستان و عمان خريدار كالاهاي فارس هستند.
ساداتي با بيان اين كه صادرات كالاهاي فارس از گمركات اين استان به نفع همه است افزود: اين مهم موجب شفافيت در آمارها، توسعه بازارهاي خدماتي، ايجاد زيرساخت ها در فارس و در نهايت افزايش اشتغال خواهد شد.
وي با بيان اين كه بخش خصوصي با اجبار، توصيه و بخشنامه نمي تواند فعاليت كند اضافه كرد: بخش خصوصي براساس منافع خود كار ميكند و صادرات در حداقل زمان و پايين ترين هزينه را مي پسندد بنابراين بايد به آسيب شناسي دقيق براي رفع نواقص موجود در اين زمينه پرداخت و شرايط را به گونه اي فراهم كرد كه فعالان اقتصادي تمايل به صادرات كالاهاي خود از طريق گمركات فارس پيدا كنند.
ساداتی تقويت شركت هاي مديريت صادرات و كنسرسيوم هاي صادراتي را در اين زمينه موثر دانست و گفت: از هر دو حوزه شركت هايي در استان در حال تشكيل هستند كه اميدوارم با آغاز فعاليت آن ها زمينه براي صادرات كالاهاي استان از طريق گمركات فارس بيشتر از قبل مهيا شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =