سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت ما توانسته ایم در مورد برنامه هسته ای و در دیگر عرصه ها با آنها (ایران ) به توافق برسیم اما این توافقات براساس اعتماد صورت نگرفت .

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت توافقات با ایران براساس اعتماد نیست.
مارک تونر در نشست خبری شب گذشته به پرسشی درباره آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و پرداخت پول به ایران پاسخ داد.
خبرنگاری پرسید:

شما گفتید که پول را پرداخت نکردید چون نگرانی داشتید که مبادا ایران در تحویل دادن زندانیان به حرف خود عمل نکند.
مارک تونرگفت: درست است.

خبرنگار پرسید: چه چیزی باعث شد که شما چنین برداشتی داشته باشید؟
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما تلاش می کردیم اطمینان یابیم که اتباع آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، در امنیت کامل در داخل هواپیما و خارج از حریم هوایی ایران قرار دارند. در لحظات آخر،  از چنین معاملات پرریسکی،  چنین چیزهایی رایج است ، منظورم از معامله این است که ما نیز درحال آزاد کردن(زندانیان) بودیم.
مارک تونر افزود:
ما توانسته ایم در مورد برنامه هسته ای شان، درباره تسویه حساب مالی مربوط به لاهه و در دیگر عرصه ها با آنها به توافق برسیم اما این توافقات براساس اعتماد نیستند.

در سوریه از نیروهای آمریکایی دفاع می کنیم  ؟!
وی با اشاره به حملات هوایی ارتش سوریه در شهر حسکه و نزدیکی محل استقرار نیروهای ویژه آمریکا گفت هر جا نیروهای آمریکایی احساس کنند در معرض خطر قرار دارند واکنشی متناسب از خود نشان خواهند داد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد گرچه برخی از این حملات هوایی در نزدیکی منطقه عملیاتی نیروهای آمریکایی صورت گرفته اند اما این بدان معنا نیست که نیروهای آمریکایی در آن منطقه درگیر جنگ هستند؛ «نقش ما در شمال سوریه آموزش و مشاوره به نیروهای دموکرات سوریه است که در مکان های مختلف صورت می گیرد.»

درخواست استرداد 'فتح الله گولن' ارتباطی با کودتای ترکیه ندارد

به گزارش خبرآنلاین، ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز در پوشش بخش دیگری از نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت:  مقام های آمریکا پیش از این گفته بودند که کارشناسان حقوقی وزارت خارجه در حال بررسی درخواست ترکیه هستند.
تونر در کنفرانس خبری روز سه شنبه وزارت خارجه با تایید درخواست رسمی آنکارا برای استرداد گولن، گفت که این کشور دلایلی به غیر از کودتای نافرجام ماه گذشته را مطرح کرده است.

دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، گولن را سردسته عاملان کودتا معرفی می کند. وی بیش از یک دهه است که در یک تبعید خودخوانده، ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست.

موضوع استرداد گولن اما اکنون به پاشنه آشیل روابط آنکارا و واشنگتن بدل شده است.
ترکیه، صرف نظر از عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از هم پیمانان کلیدی آمریکا در ائتلاف ضد داعش است و پاکسازی فضای نظامی، قضایی و رسانه ای ترکیه بعد از کودتای نافرجام اخیر، اهمیت دو چندان برای دولت این کشور یافته است.

«جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز چهارشنبه با سفر به ترکیه، برای بهبود و بازسازی مناسبات با آنکارا رایزنی کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =