مصرف نادرست آنتی بیوتیک به یکی از عادات ما در هنگام سرماخوردگی تبدیل شده است.اما پزشکان معتقدند استفاده نابه جا از این دارو می‌تواند خطرات زیادی برای ما به همراه داشته باشد.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد بیش از 10 میلیون نفر در بریتانیا به دلیل ابتلا به سرماخوردگی و سرفه به طور نادرست آنتی بیوتیک مصرف کرده اند ، در حالی که این داروها باید برای بیماری‌های جدی تر تجویز شود.
گزارشی که توسط کمیسیون اروپا ارائه شده نشان می‌دهد آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ویروسی تجویز می‌شوند ، حتی اگر هیچ تاثیری روی بهبود بیماری نداشته باشند.
این در حالی است که استفاده بیش از حد و نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث رشد باکتری‌های مقاومی مانند MRSA شود.این موضوع هم‌چنین می‌تواد روی پیوند عضو موفق و درمان سرطان نیز تاثیرات منفی داشته باشد ، چرا که به مرور زمان آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای این بیماران تجویز می‌شود اثر خود را از دست خواهند داد.
کارشناسان هشدار داده اند روند فعلی بسیار خطرناک است و مردم جامعه در حال مقاوم شدن نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های معمول هستند.
در سال 2008 دپارتمان سلامت کمپین 270 میلیون‌ دلاری به راه انداخت تا پزشکان عمومی را قانع کنند برای سرفه ، سرماخوردگی و درد گلو آنتی‌بیوتیک تجویز نکنند.هم‌چنین این داروها نباید برای افرادی که دچار بیماری‌های نه چندان مهم مانند عفونت‌های گوش هستند تجویز شود.
اما با این حال تحقیقات نشان می‌دهد هنوز هم پزشکان عمومی به تجویز آنتی‌بیوتیک برای این بیماری‌ها ادامه می‌دهند.
در آخرین گزارشی که در این زمینه منتشر شد مشخص شد 42 درصد از مردم در بریتانیا در طول 12 ماه گذشته آنتی‌بیوتیک دریافت کرده اند ، اما بیش از نیمی از آن‌ها اعلام کردند به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا ، گلودرد ، سرماخوردگی ، سرفه و برونشیت دچار شده اند که معمولا توسط عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آیند.
این نشان می‌دهد هنوز هم میلیون‌ها نفر در این کشور بدون دلیل آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند ، در حالی که مصرف این دارو هیچ تاثیری در بهبودی آن‌ها نخواهد داشت.این در حالی است که بیش از نیمی از افراد مورد مطالعه می‌دانستند که آنتی بیوتیک برای بیماری‌های ویروسی تاثیری نخواهد داشت اما باز هم اقدام به مصرف آن می‌کنند.
بسیاری از پزشکان معتقدند تجویز آنتی‌بیوتیک به دلیل اصرار بیماران است .معمولا بیماران فکر می‌کنند در صورتی که آنتی‌بیوتیک دریافت نکنند بیماریشان بهبود پیدا نمی‌کند و به پزشک خود توصیه می‌کنند حتما این دارو را برایشان تجویز کند.
تحقیقات نشان می‌دهد پزشکان به طور متوسط دو برابر میزان لازم برای درمان بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.
فقط یک پنجم عفونت‌های تنفسی توسط باکتری‌ها ایجاد شده و به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ خواهند داد.نکته جالب این است که با وجود آن‌که بعضی از افراد از موثر نبودن این دارو آگاهی دارند باز هم آن را مصرف می‌کنند.
تلگراف ، 23 آوریل

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
    1 0
    تو ایران که نقل و نباته