رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از دلایل عدم تحقق برنامه های دولت در سفرهای استانی فضا سازی مداوم خبرنگاران است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، رییس سازمان بازرسی کل کشور در سمینار علمی «بررسی رضایت‌مندی شغلی کارکنان و تأثیر آن در جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی و تخلفات اداری در دستگاه‌های اجرایی» که صبح امروز در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، رضایت کارکنان و نقش آن در موفقیت سازمانی را یکی از دغدغه‌های اصلی صاحب‌نظران علم مدیریت دانست و گفت: یکی از مشکلات نظام اداری این است که وسیله، ابزار و راهکار، بر هدف مقدم می‌شود و علاوه بر آن به صورت برجسته و مشهود تأثیرات منفی بر هدف می‌گذارد.

اهم سخنان رییس سازمان بازرسی کل کشور عبارت است از:

  • برخی اوقات، تلقی پایین بودن دستمزدها در قبال خدمتی که ارائه می‌شود، نامناسب بودن محیطی که جهت ارائه خدمت درنظر گرفته می‌شود و این احساس که احترام کافی به کارمند گذاشته نمی‌شود یا اعمال تبعیض می‌شود، باعث می‌گردد که تمام توان یک سازمان، متوجه حل این مشکلات شده و از آن هدف و رسالت اصلی که دارد متوقف و دور شود.
  • این مسأله همچنین ممکن است تا بدان‌جا پیش رود که خدمت‌رسانی و کسب رضایت‌مندی عمومی تبدیل به ضد خودش یعنی احساس نارضایتی در مردم شود.
  • مهم این است که در فضای دیوانی موجود در کشور و با همین ساختارها و فرهنگ موجود(در میان مشتریان، کارکنان، مدیران و انتظارات) باید یک هماهنگ‌سازی و تطابقی جهت دستیابی به راه حل صحیح، منطقی، واقعی و کاربردی ایجاد شود.
  •  نظام اداری کسری‌ها و کمبودهای دارد. باید بررسی کرد که آیا این کمبودها و کسری‌ها از روی اختیار و با عمد و اراده است یا اینکه نه، خارج از اراده بوده و مقدورات و امکانات به ما اجازه نداده است.
  • یکی از خبرنگاران در سفر دو روز پیش من به ارومیه پرسید که چرا برنامه‌های دولت در سفرهای استانی محقق نمی‌شود؟ گفتم به چند دلیل. یکی اینکه شما خبرنگاران مدام فضاسازی می‌کنید که مثلاً استان ما از فلان استان عقب افتاده و یا اینکه چرا به فلان استان، فلان امکانات را دادید و به استان ما ندادید.
  • این باعث تحریک مردم می‌شود و مردم هم، هر جا و هر وقت که وزیری یا مسئولی به استان‌شان می‌آید عنوان می‌کنند که فلان امکانات را می‌خواهیم و..... همچنین یک نماینده هنگامی که می‌خواهد رأی بیاورد در جمع مردم استان خود عنوان می‌کند که فلان امکانات را می‌خواهیم و این کارها باید صورت گیرد و این‌طور احساس می‌کند که اگر اینها را نگوید به او رأی نمی‌دهند. لذا عنوان می‌کند که مثلاً فلان کارخانه را می‌آوریم، فلان سد را می‌سازیم، فلان معدن را استخراج می‌کنیم و یا اینکه فلان طرح را اجرا می‌کنیم و.... از طرف دیگر، ائمه جمعه و خطبا هم اگر این صحبت‌ها و مشکلات را عنوان نکنند می‌گویند که اصلاً از مشکلات خبر ندارد و....
  • همه باید دولت را در خدمت‌رسانی کمک کنند. خوب در چنین شرایطی دولت باید چه‌کار کند؟ بهترین کاری که می‌تواند بکند همین کاری است که الآن انجام می‌دهد. هر استانی که می‌رود چند تا مصوبه بگذراند و این برای خواسته‌ها و مطالبات موجود، امری مسکن، موقتی و آرام‌بخش است و این قضیه کاری منطقی است. بی‌جهت هم کسی را متهم نکنیم. دولت مگر می‌تواند به جایی برود اما قول ندهد؛ چرا قول ندهد؟ همه از دولت می‌خواهند و حتی خود مدیران میانی دولت هم این کار را از دولت می‌خواهند.
  • بعضی وقت‌ها اگر کارمند نمی‌تواند پاسخ مناسبی به مشتریان و مراجعین بدهد چون مراجعین هم انتظارات و توقعات زیادی دارند و این انتظارات ممکن است خارج از تعهدات و رسالت سازمانی کارمند باشد. چون کارمند عملاً نمی‌تواند پاسخ بدهد موجبات نارضایتی مشتری فراهم می‌شود و این نارضایتی مشتری در روحیات کارمند تأثیر می‌گذارد و این موضوع در نهایت موجب تأثیر در نوع رفتار کارمند در برخوردهای بعدی با ارباب رجوع می‌گردد.
  • واقع‌گرایی را در تحلیل‌ها مهم دانست.باید خودتان را جای مجریان بگذارید، واقعیت‌ها را از نزدیک لمس کنید و اگر از نزدیک با این مسایل درگیر نیستید این واقعیات را در ذهن مجسم و مشابه‌سازی کنید و براساس آن راه‌حل‌ها را ارائه دهید.
  • بهترین و بیشترین کمکی که سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند به دستگاه‌های دولتی انجام دهد این است که چه کنیم تا کارمندان دولت رضایت بیشتری احساس کنند. چه کنیم تا فضای اداری برای کارمندان دلنشین‌تر و امیدوار کننده‌تر باشد و انگیزه کاری‌شان افزایش یابد. این کمک، بسیار ارزنده، اساسی و محوری به دولت است.
  • در سیاست‌های کلی نظام اداری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می شود ملاحظات و محورهای بسیار اساسی مطرح شده و برخی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مربوط به آن نیز نوشته شده و وجود دارد.
  • باید بر اینها مروری کرد که چرا اجرا نشد و یا اینکه اجرا شده اما عیوبی داشته. در هر صورت نیازمند توجه است.
  • بخشی از این سیاست‌ها، نیاز به دستورالعمل و آیین‌نامه ندارد و فقط یک‌سری تدارکات، توصیه‌ها و کمک‌هایی در مقام عمل و برای توجیه و آموزش خوب کارکنان و مدیران لازم دارد تا راندمان، بهره‌وری و تحصیل رضایت بیشتری در پی داشته باشد.
  • برگزاری چنین نشست‌هایی برای همه مخصوصاً برای سازمان بازرسی کل کشور که در مقام داوری، اظهارنظرهای قضاوت‌گونه و نیز در پی ارائه راهکارهای مناسب به دستگاه‌ها می‌باشد مهم است.
  • با توجه به اینکه ارائه راهکارهای مناسب به دستگاه‌ها باید از عقبه کارشناسی و بر مبنای شناخت صحیح، تحلیل درست، منطبق با واقعیت‌ها، متناسب با ظرفیت‌ها و در راستای اهداف و مأموریت‌ها باشد برگزاری این‌گونه نشست‌ها ضروری است.
  • این جلسه‌ها نباید به گفتگوهای یک‌جانبه، یک‌طرفه و صرفاً به بیان کلیات و مواضع سپری شود بلکه در این جلسات باید بحث‌های کارشناسی مبسوط، کاربردی، همراه با نقد و گفتگوهای جدی چندجانبه صورت بگیرد تا نتیجه و محصولی مشخص داشته باشد.

سمینار علمی یک‌روزه «بررسی رضایت‌مندی شغلی کارکنان و تأثیر آن در جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی و تخلفات اداری در دستگاه‌های اجرایی» با حضور مسئولان و مدیران منابع انسانی برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در سازمان بازرسی کل‌کشور برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =