ایرنا نوشت: بستری شدن اسلام کریم اف 78 ساله رئیس جمهوری ازبکستان در بیمارستان که بیش از دو دهه است زمام حکومت را در این کشور در دست دارد ، تیتر اول رسانه های کشورهای آسیای میانه بخصوص تاجیکستان شده است.

خبر بیماری اسلام کریم اف در بسیاری از سامانه ها، شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها و نشریات اعلام شده و در مورد نوع و شدت بیماری اسلام کریم اف خبرهای متفاوتی را منتشر کرده اند.

بعضی از رسانه ها بیماری وی را شدید و از نوع سکته قلبی اعلام کردند و برخی هم نوشته اند کریم اف با این بیماری قادر به ادامه حکومتداری حداقل در یک دوره زمانی نخواهد بود.

دفتر مطبوعاتی کابینه وزیران ازبکستان نیز عصر روز گذشته (یکشنبه) رسما در این باره خبر داده و اعلام کرده است که «برای معاینه و طبابت کامل اسلام کریم اف یک دوره معین ضروری است.»

حکومت ازبکستان بیشتر از این در باره بیماری و طبابت اسلام کریم اف اطلاعاتی منتشر نکرده است و روشن نیست که او دوره درمانش را در کجا خواهد گذراند. اما این برای بار اول است، که دولت ازبکستان در باره بیماری اسلام کریم اف اطلاع داده است.
اسلام کریم اف هر سال روز 31 آگوست (شهریور) در مراسم جشن استقلال کشورش شرکت می کرد و حالا روشن نیست که آیا 10 شهرویور امسال در این مراسم حضور خواهد یافت، یا نه.

برای چندمین بار است که طی چند سال اخیر در باره بد شدن وضع سلامت رئیس جمهوری ازبکستان خبرهایی منتشر شده است.
کریم اف از زمان کسب استقلال ازبکستان در سال 1991 و فروپاشی اتحاد شوروی در این کشور نقش اول قدرت را دارد. او سال 1983 وزیر مالی ازبکستان و سال 1986 رئیس برنامه ریزی و معاون نخست وزیر دولت و در همان سال، اولین دبیر حزب کمونیست استان «خشکه دریا» منصوب شد.

24 مارس سال 1990 اسلام کریم اف از سوی نمایندگان شورای عالی ازبکستان به عنوان رئیس این جمهوری انتخاب شد و همین طور سال 1991 در نخستین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری ازبکستان شرکت کرد و با کسب 86 درصد آرا بر تنها رقیبش از حزب دموکرات «ایرک شاعر سلی مدمیناو» متخلص به محمد صالح پیروز شد.

ماه مارس سال 1995 زمان ریاست کریم اف را بدون انتخابات تا سال 2000 تمدید کردند. مجددا کریم اف از طریق انتخابات به یک دوره پنج ساله ریاست دست یافت. اما سال 2002 با برگزاری یک همه پرسی زمان ریاست جمهوری او را از پنج به هفت سال تغییر دادند.
سالهای 2007 و 2014 کریم اف باز هم از طریق انتخاباتات به ظاهر دمکراتیک و هر دو دفعه با کسب 90 درصدی آرا زمان رهبری اش را تمدید کرد.

سال 2021، که مهلت کنونی ریاست او به پایان می رسد، کریم اف 83 ساله خواهد شد.

52310

کد خبر 573020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =