ایسنا نوشت: اخبار و روایات درباره آتش بس بین نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد در شمال سوریه به خصوص درباره ماهیت و زمان این آتش بس ضد و نقیض است.

ترکیه می‌گوید، عملیات نظامی "سپر فرات" در داخل خاک سوریه ادامه خواهد داشت، اما ارتش آمریکا اعلام کرده که ارتش ترکیه و نیروهای کرد با آتش‌ بس دو روزه موافقت کرده‌اند.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، ارتش آمریکا اعلام کرد، جان توماس، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد، طی ساعات گذشته تاکیداتی را از نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد درباره اینکه درگیری‌ها متوقف خواهد شد، دریافت کرده‌ است و عملیات تنها متمرکز بر داعش خواهد بود.

او افزود: این توافق غیررسمی برای حداقل دو روز آینده خواهد بود و امیدواریم تقویت شود.

جوزف وتل، فرمانده فرماندهی مرکزی در ارتش آمریکا نیز گفت: از هر تحرک نظامی ترکیه در خاک سوریه استقبال می‌کنیم.

وتل‌ ادامه داد:‌ نیاز به همکاری با هر دو طرف ترکی و نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش وجود دارد و آمریکا تمایل دارد نیروها و هم‌پیمانانش را علیه داعش متمرکز کند.

همچنین جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت:‌ آمریکا از آتش بس استقبال می‌کند و تشویق این تحرکات به عنوان بازداشتن از تنش بیشتر و افزایش تلفاتی که علیه داعش می‌جنگند، ادامه خواهد یافت.

ترکیه تکذیب کرد

در مقابل یک مقام نظامی ترکیه دستیابی به توافق آتش‌ بس بین ارتش ترکیه و نیروهای کرد سوریه را تکذیب کرد و همین طور یک رهبر مخالفان سوریه گفت:‌ آتش بس چیزی جز یک "وقفه موقت" نیست و عملیات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

ایلنور شفیق، مشاور رئیس جمهوری ترکیه نیز وجود هر گونه توافق یا تفاهم میان ترکیه و نیروهای کرد را رد کرد و به الجزیره گفت:‌ واشنگتن این مساله را ترویج می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه نیز انتقادات واشنگتن نسبت به ترکیه را در پی عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه رد کرد و گفت: عملیات در شمال سوریه تا زمان پایان هر خطری که امنیت ترکیه را تهدید می‌کند ادامه خواهد داشت.

این وزارتخانه افزود:‌ ما منتظر تعهد آمریکا و قول آن درباره عقب‌نشینی تمامی نیروهای کرد در مناطق غرب رود فرات هستیم.

در این راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز تصریح کرد، کشورش به جنگ با گروه‌های تروریستی در چارچوب قانون ادامه خواهد داد.

او خاطرنشان کرد، ارتش ترکیه توان و کارایی‌اش با نابودی خیانت‌کاران بعد از کودتای شکست خورده افزایش یافته است.

این اخبار همزمان با زخمی شدن سه سرباز ترکیه در پی حمله‌ای به تانک‌های آنها در غرب جرابلس است.

روایت کردها


شرفان درویش، سخنگوی شورای نظامی منبج هم‌پیمان نیروهای دموکراتیک سوریه  به شبکه الجزیره گفت: آتش بس موقت از ۱۲ شب دوشنبه - سه‌شنبه آغاز شد و خط فاصل بین نیروهای متخاصم رود الساجور یکی از انشعابات رود فرات خواهد بود.

او ادامه داد، شورای نظامی جرابلس به این توافق دست یافته و شورای منبج با این گروه بر سر آتش‌بس و ممانعت در برابر ترک‌ها و هم‌پیمانانشان موافق است.

درویش تاکید کرد، گروه‌هایی که به شرق فرات عقب‌نشینی کردند یگان‌های مدافع خلق کرد هستند اما نیروهای شورای نظامی منبج و شورای نظامی جرابلس هم‌چنان در مقرهای خود در غرب فرات هستند چون از ساکنان این دو شهرک واقع در غرب فرات تشکیل شده‌اند.

310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =