تسنیم نوشت:فرمانده پدافند هوایی شمال شرق کشور گفت: با پوشش راداری که در خلیج همیشه فارس و دریای عمان داریم عبور و مرور هواپیماها را شاهد هستیم اما وارد کشور ما نمی‌شوند، وظیفه این هواپیماها جاسوسی است اما جرأت ورود به کشور ما را ندارند.

امیر سرتیپ دوم عبدالله رشادی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در سال 1297 خورشیدی، فکر تشکیل پدافند در ایران ایجاد شد و این روند ادامه داشت و در سال 1312 دو آتش بار در نیروی زمینی تشکیل شد و سپس از تهران در شهرها و لشگرهای دیگر نیز ایجاد شد و در سال 1333 پدافند به نیروی هوایی پیوست.

رشادی گفت: سپس رادارهای متعددی خریداری شد و سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی نیز خریداری شد و پدافند شکل دیگری به خود گرفت اما تحت نظر نیروی هوایی ادامه خدمت می‌داد و تعدادی هواپیمای آواکس نیز خریداری شد اما با پیروزی انقلاب، آمریکا به تعهد خود عمل نکرد و آنها را تحویل نداد.

فرمانده پدافند هوایی شمال شرق کشور با بیان اینکه وظیفه پدافند در گذشته تنها دفاع از فرودگاه‌های کشور بود خاطرنشان کرد: آموزش‌ها نیز شامل دو مرحله آموزش مقدماتی و حرفه‌ای در خارج از کشور بود؛ در دوره قبل از انقلاب به دلیل حضور مستشاران آمریکایی متخصصان ما تنها وظیفه تعویض قطعات را برعهده داشتند.

رشادی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد مستشاران نظامی از کشور خارج شوند، خوشبختانه یکسری قطعات نیز در انبارها موجود بود و هنوز از پیروزی انقلاب نگذشته بود که هشت سال دفاع مقدس بر ما تحمیل شد در جنگی که ایران یک طرف بود و تمامی کشورهای دنیا در طرف دیگر و لازم بود گسترش پدافندی شکل بگیرد.

وی گفت: در طول جنگ تحمیلی تعداد گسترش پایگاه‌های پدافندی ما از 30 نقطه به 1000 نقطه رسید و تمامی مراکز حساس و حیاتی با سامانه توپخانه‌ای و موشکی تحت پوشش قرار گرفت و رادارهای خریداری شده نیز تنها در قسمتی از کشور گسترش پیدا کرده بود و شرق کشور هیچگونه راداری نداشت.

فرمانده پدافند هوایی شمال شرق کشور با بیان اینکه شرق کشور در زمان جنگ درگیر مستقیم جنگ نبود و تنها نیرو اعزام می‌کرد افزود: سامانه‌ها توسط متخصصان فنی ما نگهداری می‌شد و بدیهی است که با ادامه جنگ با مشکل قطعه و تجهیزات مواجه شدیم و تحریم نیز بودیم و پرسنل فنی با جان و دل و با ماموریت‌های مختلف با چنگ و دندان این سیستم‌ها را به روز نگه می‌داشتند تا جنگ به پایان برسد و عراق نیز از سوی دیگر بیکار نبود.

رشادی تصریح کرد: عراق نیز در دوران جنگ بیکار نبود و هواپیماهای به روز در اختیار داشت؛ در ادامه جنگ با قابلیت‌هایی که پیدا شد توانستیم با هواپیماها مقابله کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های موشکی ما در آن زمان توان مقابله با میگ را نداشتند چون میگ سقف بالای پروازی داشت و ما مدتی مجبور بودیم پدافندغیرعامل ایجاد کنیم و در پناهگاه‌ها مستقر شویم و با خرید و اضافه شدن سامانه موشکی سام 2 در آن زمان موفق شدیم یک فروند میگ 25 را در آسمان اصفهان منهدم کنیم و همین سبب شد که پرواز این هواپیماها محدود شود و به حداقل برسد اما حمله موشکی رژیم عراق ادامه داشت.

فرمانده پدافند هوایی شمال شرق کشور اظهار داشت: در عملیات‌های متعددی در زمان دفاع مقدس پدافند شرکت داشت و کار دفاع از لشگر تا گسترش در عمق خاک کشور در این ایام صورت می‌گرفت، برای مثال در عملیات والفجر 8، 75 فروند هواپیما و 10 فروند هلیکوپتر را منهدم کردیم.

رشادی افزود: هواپیماهای دشمن نتوانستند با تاکتیک ارتفاع پست به نقاط حساس ما حمله کند و ارتفاع را بالا می‌آورند و در دید رادارهای ما قرار می‌گرفتند و هواپیماهای دشمن که این وضعیت را دیدند به محض ورود به منطقه بمب‌ها را تخلیه کرده و پا به فرار می‌گذاشتند.

وی با اشاره به پایان جنگ با تمامی فراز و نشیب‌ها تاکید کرد: رادار سوباشی همدان در طول جنگ هواپیماهای زیادی را منهدم می‌کرد اما دشمن ناجوانمردانه حمله کرد و تعداد زیادی از پرسنل این رادار شهید شدند.

رشادی با عنوان اینکه تجربیات 8 سال دفاع مقدس و ماهیت جنگ‌ها امروز تحولاتی را در پدافند ایجاد کرد، گفت: این مسائل سبب شد به فکر ایجاد پدافندی مقتدر باشیم تا نقطه قوتی برای کشور باشد و بازدارندگی ایجاد کند و مقام معظم رهبری در شهریور 87، دستور ایجاد قرارگاه پدافند را صادر کردند و از نهاجا جدا شد.

وی افزود: دستاوردهای خوبی در این مدت داشتیم و با بهره‌گیری از متخصصان داخلی پیشرفت کردیم و توانستیم حس خودباوری را تقویت کنیم و به درجه‌ای از رشد رسیدیم که سامانه‌های قبلی را ارتقا دادیم و سیستم‌های جدید و بومی وارد بدنه قرارگاه شده که با شرایط جغرافیایی ما سازگار است.

رشادی تاکید کرد: سیستم‌های چندلایه ارتباطی را در اختیار داریم، توسط رادارهای جدید توانستیم هواپیماهایی را که شاید آرزو می‌کردیم در برد رادارهای ما قرار بگیرد امروز رویت می‌کنیم.

وی افزود: با پوشش راداری که در خلیج همیشه فارس و دریای عمان داریم عبور و مرور هواپیماها را شاهد هستیم اما وارد کشور ما نمی‌شوند، وظیفه این هواپیماها جاسوسی است اما جرأت ورود به کشور ما را ندارند، آموزش‌هایی را که قبلاً در کشورهای خارجی دنبال می‌کردیم با تشکیل آموزشگاه‌ها در داخل صورت می‌گیرد و پس از فارغ التحصیلی نیز عزیزان وارد مراکز عملیاتی می‌شوند.

رشادی تصریح کرد: تمامی پدافندی که در کشور وجود دارد اعم از نیروی دریایی و زمینی را مورد استفاده قرار می‌دهیم، شبکه دیده‌بانی که در سراسر کشور گسترده شده است. هرگونه فعالیت پروازی را به موقع کشف می‌کنیم و اقدام تاکتیکی را در کمتر از 2 دقیقه انجام می‌دهیم.

وی گفت: نقاطی پدافندی در سراسر کشور به 3700 نقطه رسیده است، مشارکت قرارگاه در تعدادی از عملیات‌ها را شاهد هستید، در عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی قرارگاه پدافند مشارکت نزدیکی داشت و این شرور دستگیر شد، در زمینه هواپیمای ایساف نیز که قصد عبور از فضای کشور را داشت آن را نیز مشارکت داشتیم و این هواپیما را نشاندیم و نظامیان هواپیما در بندرعباس پیاده شدند.

رشادی خاطرنشان کرد: همچنین در عملیات تفنگداران آمریکایی پدافند نقش داشت و سه فروند هواپیمای اف 18 قصد عملیات ایذایی داشتند تا این تفنگداران را فراری دهند و با اخطار هوایی، این هواپیما چاره‌ای جز عذرخواهی روی رادیو نداشت.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574633

برچسب‌ها